Gå til innhold

Garanti hisorier !


haakon_d

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QqZexW9o

350.000kr om den er drøy?

 

komplett.no selger over 1 million!!!!!! kr per arbeidsdag....

 

 

De sliter kanskje med portoen til sine kunder ja...lol

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-07-01 01:17, ~Dj.Diablo~ skrev:

Jeg gir **** i hva folk sier, Norge er så forbanna dyrt at det sårer meg ikke akkurat å svindle en butikk littegranne. Vi vet jo at til slutt kommer jo pengene til statskassa samme **** hvem som driver butikk og Dan Hansen, du burde regne litt over hva butikken tjener de svindler like mye som oss kjøpere.

Dette er jo konsumer markedet!!!



 

Oi... her har du vist misforstått litt... En databutikk som skal konkurrere med kunder (nettbutikker osv) har ekstrem liten avanse på produktene, noen har de faktisk minus på (ikke mye, men det er noen kroner). En defekt CD-ROM vil faktisk være et skikkelig "tapshull" for en databutikk. For det første koster det penger å teste dette (ansatte krever faktisk lønn), for det andre koster det penger å sende den tilbake til leverandør, for det tredje blir slike ting YTTERST skjeldent levert slik det ble kjøpt og dermed får datafirmaet kreditert kanskje bare 70-80% av kjøpesummen. I TILLEGG(!) vil denne summen være dagens pris, dvs. hvis varen er 1 år gammel og kostet 600,-, vil kanskje summen i DAG være på 300,- og 80% av det igjen er 240,- kroner. Trekk fra arbeidskostnad for å teste produktet + tiden man brukte med kunden, samt porto+returporto til/fra leverandør, så ser man for at det faktisk er nesten like greit å bare kaste hele greia. Vips, tapt 600,- totalt (første kjøpspris). God butikk? Nei, tror ikke det...

 

Så til dere som tror butikker selger defekte varer og gotter seg med dette, tro igjen. Et defekt produkt er et reint TAP.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 01:17, ~Dj.Diablo~ skrev:

Jeg gir **** i hva folk sier, Norge er så forbanna dyrt at det sårer meg ikke akkurat å svindle en butikk littegranne. Vi vet jo at til slutt kommer jo pengene til statskassa samme **** hvem som driver butikk og Dan Hansen, du burde regne litt over hva butikken tjener de svindler like mye som oss kjøpere.

Dette er jo konsumer markedet!!!



 

Det fins faktisk seriøse selgere. DEt nok mange som butikker som svindler men jeg tror det er flere som er seriøse.

 

For en tid tilbake var på TV2 hjelper deg sa en sjef for et firma.

 

Det fins mange useriøse forhandlerer, men desto flere useriøse kjøpere. Problemet er at vi ikke har noen lover og regler å beskytte oss mens kjøper har en stor bok.

 

Ikke helt ordrett men noen i den duren.

 

Når det hjeller ting som CD-Rom så tviler jeg på at de gidder og sende den til forhandler. De taper på det. De tester produktet og vis ikke den fungerer så kastes den. Det blir noe annet med en flatskjerm til 15 000 men små ting blir kasta.

Lenke til kommentar

 

Oi... her har du vist misforstått litt... En databutikk som skal konkurrere med kunder (nettbutikker osv) har ekstrem liten avanse på produktene, noen har de faktisk minus på (ikke mye, men det er noen kroner). En defekt CD-ROM vil faktisk være et skikkelig "tapshull" for en databutikk. For det første koster det penger å teste dette (ansatte krever faktisk lønn), for det andre koster det penger å sende den tilbake til leverandør, for det tredje blir slike ting YTTERST skjeldent levert slik det ble kjøpt og dermed får datafirmaet kreditert kanskje bare 70-80% av kjøpesummen. I TILLEGG(!) vil denne summen være dagens pris, dvs. hvis varen er 1 år gammel og kostet 600,-, vil kanskje summen i DAG være på 300,- og 80% av det igjen er 240,- kroner. Trekk fra arbeidskostnad for å teste produktet + tiden man brukte med kunden, samt porto+returporto til/fra leverandør, så ser man for at det faktisk er nesten like greit å bare kaste hele greia. Vips, tapt 600,- totalt (første kjøpspris). God butikk? Nei, tror ikke det...

 

Så til dere som tror butikker selger defekte varer og gotter seg med dette, tro igjen. Et defekt produkt er et reint TAP.

 

 

 

 

 

vis ting blir sent inn fra slutt bruker og inn tilk butikk blir dette da sent videre for test og så blir den enten byttet i ny vare som har vært defekt, og den som du sente inn blir reparert og bytte om igjen, slik går livet løp for delene,

vis delen er innefor garanti.

 

kreditering blir det nok litt tap på skulle jeg tro.

men som oftes ikke, da har jo prisen blitt billigere på samme tingene, men kansje av annet merke elelr noe?

 

 

DEt vil si, for de som tror de får ny cd-rom eller hva som er sent inn, det er som oftest en bytte enhet, som har vært defekt og reparert, og blir byttet med din defekte

 

[ Denne Melding var redigert av: Heimdal på 2002-07-02 17:20 ]

Lenke til kommentar

OK, nå går dette litt for langt.

Fins det ikke folk som ikke ødelegger en thread?

haakon_d, som startet thread`en ville høre garanti historier, sikkert ikke noe annet.

Dette kan dere diskutere i en annen topic dere starter!

Lenke til kommentar

Det er helt naturlig at tråden tar denne vendingen. Ganske mange folk blir provosert av slike "historier".

 

Eneste historien som er verdt å lese her er historien til havegg som var ærlig og leverte tilbake den bærbare maskinen som ble feilsendt til han.

All honnør til deg, havegg!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 02:05, erl skrev:

Quote:


Den 2002-06-30 23:31, Dan Hansen skrev:

Med en avanse på mellom 5 og 10% skal en webshop ha en omsetning på minst kr 350000,- pr ansatt pr mnd for å kunne utbetale lønn. Og så kommer andre driftskostnader i tillegg.


 

Er ikke 350 000 litt drøyt?

 

Syns det var litt lite jeg :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-02 17:17, Heimdal skrev:



 

Oi... her har du vist misforstått litt... En databutikk som skal konkurrere med kunder (nettbutikker osv) har ekstrem liten avanse på produktene, noen har de faktisk minus på (ikke mye, men det er noen kroner). En defekt CD-ROM vil faktisk være et skikkelig "tapshull" for en databutikk. For det første koster det penger å teste dette (ansatte krever faktisk lønn), for det andre koster det penger å sende den tilbake til leverandør, for det tredje blir slike ting YTTERST skjeldent levert slik det ble kjøpt og dermed får datafirmaet kreditert kanskje bare 70-80% av kjøpesummen. I TILLEGG(!) vil denne summen være dagens pris, dvs. hvis varen er 1 år gammel og kostet 600,-, vil kanskje summen i DAG være på 300,- og 80% av det igjen er 240,- kroner. Trekk fra arbeidskostnad for å teste produktet + tiden man brukte med kunden, samt porto+returporto til/fra leverandør, så ser man for at det faktisk er nesten like greit å bare kaste hele greia. Vips, tapt 600,- totalt (første kjøpspris). God butikk? Nei, tror ikke det...

 

Så til dere som tror butikker selger defekte varer og gotter seg med dette, tro igjen. Et defekt produkt er et reint TAP.

 

 

 

vis ting blir sent inn fra slutt bruker og inn tilk butikk blir dette da sent videre for test og så blir den enten byttet i ny vare som har vært defekt, og den som du sente inn blir reparert og bytte om igjen, slik går livet løp for delene,

vis delen er innefor garanti.

 

kreditering blir det nok litt tap på skulle jeg tro.

men som oftes ikke, da har jo prisen blitt billigere på samme tingene, men kansje av annet merke elelr noe?

 

 

DEt vil si, for de som tror de får ny cd-rom eller hva som er sent inn, det er som oftest en bytte enhet, som har vært defekt og reparert, og blir byttet med din defekte

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Heimdal på 2002-07-02 17:20 ]</font>

 

Det du sier er IKKE nødvendigvis tilfelle. Mitt eksempel var KUN et eksempel og ikke reelt. I butikktilfeller blir det NY cd-rom/brenner/whatever av varer som ikke er så dyre, eller varer hvor det faktisk ikke er lønnsomt å reparere (hk++). HVIS varen har en egen returordning som f.eks Plextor har, så blir disse refurbished og brukt som byttevarer. Samme gjelder harddisker.

 

Uansett, en retur er et TAP uansett hvordan man prøver å vri og vrenge på dette.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-03 12:02, DrErling skrev:

Det er helt naturlig at tråden tar denne vendingen. Ganske mange folk blir provosert av slike "historier".


Eneste historien som er verdt å lese her er historien til havegg som var ærlig og leverte tilbake den bærbare maskinen som ble feilsendt til han.

All honnør til deg, havegg!



 

Så hvitt jeg husker så fikk han snakka til seg en rambrikke.

Lenke til kommentar

Det skulle bare mangle etter alt bryet med å sende den tilbake! De påførte meg også en enorm fristelse (som jeg midlertidig overvant) :smile:

 

Dessuten var det ingen hard diskusjon med PSData - de gikk glatt med på å sende meg en rambrikke tilsvarende den jeg allerede hadde bestilt.

 

De påstod at de ville funnet det ut uansett, men jeg har mine tvil. På alle fakturaene stod det at jeg hadde fått en Aopen DVD-rom til 700 kr og hadde PSData ringt, så kunne jeg vel bare sagt at; "Joda, jeg har fått DVD-spilleren min jeg!" Hmm...

 

Takk for komplimentet forresten, DrErling!

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-07-03 14:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:


DrErling skrev (2002-07-03 12:02):

Det er helt naturlig at tråden tar denne vendingen. Ganske mange folk blir provosert av slike "historier".


Eneste historien som er verdt å lese her er historien til havegg som var ærlig og leverte tilbake den bærbare maskinen som ble feilsendt til han.

All honnør til deg, havegg!



ja er helt enig,er ikke mange som gjør det idag.

Kjetil

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ikke akkurat noen "garanti historie" men kunne fort ha falt under kategorien "Uten skrupler, svindel, uærlighet etc." som noen tidligere poster i denne tråden..

 

Hadde bestilt ett skjermkort fra Komplett til 4500kr og dama på posten hadde litt trøbbel med å finne esken.

Etter en stund fant hun den og utleverte den til meg.

Jeg visste selvfølgelig at jeg skulle ha betalt 4500 kroner før jeg fikk pakken utlevert, så for sikkerhets skyld spurte jeg: "Og det var det?" Dama svarte "Ja det var alt".

Jeg tok en kort pause og så at dama begynte med andre ting. Må inrømme at det var ganske så fristende i det øyeblikk og spasere ut døra med kortet :smile:

Samvittigheten tok ganske raskt overhånd og jeg spurte i stedet "eh..jeg tror jeg skulle betale noe"

Dama sjekket papirene igjen og fikk reddet dagen sin hehe :smile:

Lenke til kommentar

OK, bare for å klare opp litt i en ellers litt merkelig diskusjon.

 

Det er stor forskjell på AVANSE og FORTJENESTE...

 

Avansen din skal dekke alle utgiftene. Fortjenesten er det du sitter IGJEN med.

 

Altså, driver du en butikk og har latterlig liten avanse så taper du antagelig på defekte varer som kommer i retur. Men gi dette en tanke :

 

Hvis en butikk opererer med høy avanse så taper man antagelig ikke penger på en retur. Eneste kostnader her er porto til/fra whatever. (man får mindre fortjeneste på produktet.)

Men hvis en butikk opererer med lav avanse så kan man også anta at volumet er mye høyere (omsetningen) på de varene man selger. Man kan derfor kalkulere med at f.eks. 5 varer dekker 1 defekt retur. Altså så kutter man den avanseposten på varen og man kan selge produktet litt billigere.

 

Hva slags returordninger produsenter, forhandlere, butikker opererer med er også vidt forskjellig. Men en kan gå ut ifra at en som selger for millioner i uka antagelig har billigere retur enn en som selger for noen tusenlapper.

 

Svenn-Erik

Lenke til kommentar

Leste nettopp en artikkel i Dagens Næringsliv om Norkom-gruppen (Norek og Komplett)

 

Nå husker jeg ikke de eksakte tallene, men da vi regnet litt på det her skattet de av ca 5% av omsetningen.

 

Da kan man regne motsatt på det:

 

1 arbeider som skal ha kr 200000,- i året i lønn koster bedriften ca kr 400000,- i året (arb.giver.avgift - feriepenger - sykepenger - strøm - slitasje av lokaler - toalettpapir osv osv)

 

Hvis da kr 400000,- er 5% må bedriften omsette for 8 millioner kroner bare for å kunne gå i null på denne ene ansatte.

 

Jeg skal se om jeg finner igjen artikkelen og komme tilbake med eksakte tall.

Lenke til kommentar

Har jo allerede postet noen svar i denne tråden, men med utgangspunkt i emnet og ID:1, så har jeg mer å si..

 

Mine garantisaker:

 

IBM 45GB 75GXP --> WD 80GB 8MB

( :grin: )

 

Samtron 96P --> Samsung SyncMaster 957p

(den nye koster 500 kr mer enn den gamle..)

 

Ellers har Microplex fikset ny front til Chieftec-kabinettet mitt, for det var flekker på det. Og nå kommer det øyeblikk ekstra plastikkmuttere til min Alpha Pal 8045. De gamle mutterne er nemlig skruegangene gått i stykker på. Er ikke helt sikker på om jeg skal betale for de men..

 

Konklusjon; garanti er en fin ting! God service og kundebehandling er heller ikke å forakte.. :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-09-01 13:25 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...