Gå til innhold

PC 9800pro artifacts

Anbefalte innlegg

hei!

Har hatt dette problemet lenge nå, nesten 4 mnd'er, og det har med Direct 3D-spill å gjøre. Har dessverre ikke klart å få tatt bilde, da dette kommer og går hele tiden.

Enkelte teksturer i feks C&C Generals, NFSU2 og Max Payne 2 får prikker med forskjellige farger på seg, som kommer og går veldi,veldi mye! Spsielt teksturene på "bygningene" i Generals er utsatte for dette har jeg funnet ut.

Problemet eksisterer ikke i OpenGL-spill, kun Direct 3D

Dette kom FØR jeg monterte Artic Cooler-kjøler, fordi jeg trodde det var noe galt med orginal-kjøleren, og kjøpte ny. Dette hjalp altså lite...hehe!

Så, jeg har prøvd å legge inn windows på nytt, sammen med nye Catalyst-drivere og Direct x9c, og fremdeles samme problem. Begynner å tro det er Hardware-relatert... :thumbdown:

Hva kan være galt nå egentlig? Helt blank jeg.... ødelagt kort? :cry:

Kortet er fra PowerColor, og er et 128mb 256bit's kort.

Dette er kjøleren jeg har montert

Endret av dj_j0tul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, for kabinettet er rimelig kjølig nå. HK ligger på 30 grader, cpu på 45.

får ikke lest av verdiene på skjermkortet, men, prøvde å lese litt på forumet om noen har hatt lignende feil, og der snakkes det noe om svak PSU?

har alltid blitt overasket over psu'en min, at det takler systemet... den er bare 300w, og er helt orginal fra chieftech (bråker no jævelig). Sitter nå 1sk DVD rom, 1stk DVD-brenner, 2 hardisker (80+200bg), 2 kabinettvifter, skjermkortet, XP2500 på 2800 hastighet, og et Asus A7N8x hovekort som suger strøm på den.... kan det ha noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar

Kortet ditt har nok tatt kvelden. Har skjedd meg 2 ganger, og jeg har returnert kortet på garanti og fått nytt.

Så hvis kortet ditt er kjøpt hos en seriøs leverandør, og er mindre enn 2 år gammelt, så er det bare søke om retur. :thumbup:

Lenke til kommentar
Kortet ditt har nok tatt kvelden. Har skjedd meg 2 ganger, og jeg har returnert kortet på garanti og fått nytt.

Så hvis kortet ditt er kjøpt hos en seriøs leverandør, og er mindre enn 2 år gammelt, så er det bare søke om retur. :thumbup:

hehehe, komplett tror jeg vil se seg vrange på det... :p "oj, dette var ingen orginalkjøler"

Tror reklamasjon vil gå dårlig... eller noen med erfaringer?

Update: Satte for morroskyld oppløsningen til 1024x768 i C&C Generals nå.... og nå er ikke artifactene der hvertfal!?!? Hva er dette for noe?? :ohmy:

har nemlig 21" skjerm, og kjører derfor 1280x1024 til vanlig :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg hadde akkurat samme problemet, og jeg skiftet bios på kortet til Nvidias referanse-bios. Da ble artifaktene i spill borte. Søk etter bios på f.eks. www.google.com

hva mener du? at du har skiftet fra feks en Asus-bios til en nVidia bios?

Lenke til kommentar
Har du klokket kortet?

Forsøk og klokk ned

nei, kortet klokker så dårlig uansett :p , så det står nok på standard-innstillinger :yes:

Har samme kort selv og det går på 460/391,5

Min psu er på 350 W og det virker som den sliter.

Kom problemet plutselig eller i forbindelse med bytte av kjøler eller andre komponenter

Virker som du har et varmeprblem eller for svak psu ,300W er vel et minimum i følge Ati.

Lenke til kommentar
Har du klokket kortet?

Forsøk og klokk ned

nei, kortet klokker så dårlig uansett :p , så det står nok på standard-innstillinger :yes:

Har samme kort selv og det går på 460/391,5

Min psu er på 350 W og det virker som den sliter.

Kom problemet plutselig eller i forbindelse med bytte av kjøler eller andre komponenter

Virker som du har et varmeprblem eller for svak psu ,300W er vel et minimum i følge Ati.

problemet har egentlig vært der siden jeg byttet fra 9200 til 9600pro. Var ikke fornøyd med 9600-kortet, pga litt færre prikker på skjermbildet ,og laber ytelse i forhold til mine behov.

kjøpte så 9800pro, men spillte ikke på en stund, siden jeg ble opptatt med eksamen'er og slikt. Og altså for 4 mnd'er siden, så har problemet vært der. (Min første Generals-runde igjen...hehe)

MEN ,hvis noen leste oppover nå, så ser man at jeg har 21" skjerm, og kjører høye oppløsninger.

Jeg skal på TG og er nå hos fatter,så jeg har satt opp systemet for testing før jeg reiser i morgen ;)

det er en 17" skjerm jeg bruker på lan i oppsettet nå, og her funker altså alt perfekt! ikke så mye som en artifact!! :ohmy: Testet både NFSU2 og Generals nå... ingen feil :hmm:

Kortet som ikke tåler høyere oppløsninger? eller gamle gode Eizo'n min som tar kvelden?

Lenke til kommentar
Neineinei, du har vel tatt vare på originalkjølern????

Sett den på og returner.

Det går alltid bra det. :p

hehe, har kjøleren, men ikke clipsa.. hehe.. de var spørere enn spø, så de knakk når jeg prøvde å få dem av :p

dritt klips..hehe :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har lenge slitt med noe av det samme, og hos meg var det PSU'en som slet. Det gjorde at Volten på HK (tror jeg) som skal ligge på 3.3 Volt (vet jeg) var veldig ustabil. Den lå mest under 3.1 og på det værste 2.9 ved høy belastning..

Så mitt tips er å sjekke PSU i tillegg...

Lenke til kommentar
Høyere oppløsning krever vel mer av kortet som igjen fører til mer varme og at du derfor får artifacts.

Har du prøvd å måle temp på kortet?

nei.. har desværre ikke det.... vet ikke hvordan jeg skal få målt det heller, har ingen sensorer innnebygget i kortet, og har ingen ekstærne sensorer å skaffe med det første...hehe

Men, det er jo logisk det du sier..! Ting blir jo varmere....

Men, for å få mer varme.. tengs det mer strøm..! Og der kommer også PSU'en inn i bildet igjen.... :hmm:

Får se hva jeg gjør...nå fungerer det hvertfal til TG ;) Så da er jeg fornøyd enn så lenge.. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...