Betroz Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Jeg er vel da "heldig" som har begge deler. Synes 85 Hz er best jeg å kjøre min CRT skjerm på. Synes ikke 100 Hz gjør at jeg får noe mindre vondt i hodet. Dessuten er det ikke det samme å lese tekst på en CRT og å spille med tanke på å bli sliten i øyne og hode! Spilling går greit synes jeg, men å lese mye tekst gjør jeg alltid på min LCD! Testa å ha FRAPS oppe i hjørnet når jeg spiller for å sjekke FPS'n jeg får (ikke til vanlig seff). Får høyere gjennomsnittlig FPS med 85 Hz enn 100 Hz...hvorfor kan de som har greie på det forklare meg Lenke til kommentar
krolf Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Betroz, det med at du får høyere FPS i spill ved 85 Hz enn 100 Hz er egentlig ganske bra observert. Det er ikke mange som tenker på at oppfriskningshastigheten faktisk stjeler ytelse fra skermkortet. Hvis man husker tilbake da skjermkortene hadde 2 MB med RAM, (veldig lenge siden) så var det faktisk begrensning på hvor høy oppfriskning (Hz) og oppløsning man kunne ha som var langt lavere enn det skjermen faktisk taklet. Dette pga. at skjermkortet faktisk bruker resurser fra både GPU og minnet for å sende bildet til skjermen din. I ett veldig krevende spill vil du derfor frigjøre en del resurser ved å sette ned oppfriskningshastigheten og FPS som måles vil da bli høyere. Men til syvende og sist er det ikke alltid en fordel med høy FPS hvis det ikke blir vist raskt nok på skjermen din. Tenk deg følgende; Du spiller Counterstrike med mange andre, det er da viktig å se motstanderen så fort som mulig for å reagere før han ser deg. Det hjelper da lite med høy FPS i ytelsestest hvis ikke skjermen din henger med. Ved å da velge en så balansert innstilling som mulig mellom oppfriskningshastigheten og hva skjermkortet takler av FPS i spillet, så vil du få best mulig ytelse i form av at du ser ting i realtime. Men det er visse spill hvor det faktisk kan lønne seg å sette ned oppfriskningshastigheten noe for å frigjøre resurser. Ta feks. FarCry, dette spillet er veldig krevende og kan til tider lett oppleves som hakkete hvis man snur seg rundt ol. Hvis man da setter ned oppfriskningshastigheten så vil man fort se at det faktisk oppleves bedre med tanke på at ting glir jevnere. Alt i alt er det innstillinger som kan virke forskjellig fra spill til spill og person til person. Det er vanskelig å si hva som er riktig da dette kan variere veldig. Det beste er vel å prøve seg frem med det oppsettet og de spillene man har. mvh. Kristian Lenke til kommentar
Panz3r Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 HeiJeg ser alle vil ha LCD her å LCD der.. hvorfor er alle så keen på å ha en LCD skjerm? hvor er det blitt av den gammle gode CRT skjermen som står stødig å fint på borde? Jeg har selv sitti på en data med LCD skjerm, å da fikk jeg en "ALDRI LCD igjen" innstilling. Nå sitter jeg på ab bærbar å taster til dere her. å den er jo ikke akkurat bra den skjermen her heller.. Du får jo ikke samme glatte fine skjermbilde på en LCD. Vet ikke helt åssen jeg skal si det, men det er noe ved LCD som får det til å grøsse nedover ryggen. Hva kan dere si til LCD's forsvar? Har LCD kommet seg på samme nivå som en CRT skjerm? Klarer de å yte like bra når jeg sitter å spiller? Vennlig hilsen Ole-Bjørn Olsen MANGE som ikke vil ah det og! Fortsatt en del som ikke helt stoler på LCD skjermer til gaming, selv har jeg en LCD skjerm som er veldig rask, syns det er deilig å se på, blir ikke så sliten i øya av det. LCD skjermer henger litt etter CRT skjermer i fart, så det er mange som velger en CRT framfor en LCD fortsatt. Lenke til kommentar
HandyAndy Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Jeg trur jeg er en av de som ikke helt stoler på LCD skjermer, =( har en del kamerater som spiller data, å ingen av dem heller liker LCD. Er nok derfra jeg får all tvil om LCD. Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Veldig enig i det folk sier jeg verfall. bruker CRT Skjerm nå, og lengter etter LCD skjerm. Utrolig hvor mye klarere det blir og "reinere" bilde. Finere farger og veldig mye bedre. Som Øyvind_dahle sa, har du nok sikkert kommet på en dårlig LCD skjerm. Har planer om Samsung Syncmaster 710V, eller en Nec 1760 NX. Men, ikke meg det gjelder om nå. Lenke til kommentar
HandyAndy Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) Dere er alle veldig overbevisende. Men som oco noen av dere nevner(eller som jeg har lest andre steder på nettet) LCD skjermer har hatt en enorm utvikling i det siste, å derfor burde ALLE heller bruke dette enn en CRT skjerm, men jeg skal ut i millitære om 3 mnd. så om denne utviklingen fortsetter så har LCD skjermer forbedret seg enda mer når jeg kommer hjem igjen fra millitære. for det er jo enda et år til da gidder ikke jeg innvistere 5000 kr(eller 2800 som jeg ville ha gjort) i en skjerm nå. Heller vente å se på utviklingen. Så kan jeg heller bare kjøpe meg en CRT skjerm så lenge. En billig å grei skjerm til rundt 2000 kr =) Oco en ting til, ikke kom med slike teite ting som at jeg ikke burde kjøpe meg en data nå. heller vente til jeg er ferdig i millitære. det er bare for dumt ... det er NÅ jeg skal spille World of Warcraft =) Så en egen datamaskin MÅ jeg rett å slett ha =) Takk for alle erfaringer å råd hittil =) Edit: Hva mener han med ghosting her? samma ghosting som mange gjør i Counter Strike? eller er dette ment til å bety noe som skjermen? URL: https://prisguiden.no/vis_produkt.p..._review_id=8978 Endret 24. mars 2005 av HandyAndy Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 ghosting betyr at skjermblidet henger litt etter så hvis man f.eks. beveger musa over skjermen vil man se et svakt spor der den nettopp var... Til wow tror jeg lcd er det beste valget siden jeg antar du ikke er avhengig av oppdateringsfrekveens i samme grad som fps spill. Da lcd har et mer behagelig bilde tror jeg det vil være et godt valg... Lenke til kommentar
HandyAndy Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) hmm =) menne, Vil en skjerm som Nec 1760 NX være bra nok til dette? Etter som jeg skjønner det, så kan jeg vaffal ikke gå så lavt som til en 25 ms skjerm. men at en 16 ms skjerm vil gjøre jobben sin bra. Det er alltid snakk om penger vettu å en LCD skjerm koster mer.. =( Endret 24. mars 2005 av HandyAndy Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Tja, kostnad er relativt. Min nåværende CTX 17" CRT kosta 4100kr når jeg kjøpte den (1997-98 engang). Nå får du en god 17" LCD slik som NEC 1760 eller 1770 til 3200kr eller mindre, mener 1760 går for 2800kr eller noe. Men CRT i dag er jo skitbillig forhold til hva det kostet før. Du får jo 19" CRT til billig penge. Men jeg ville heller valgt LCD. Den har sine negative sider, men det har CRT og. For mange timer foran en CRT er slitsomt. Øynene mine er sikkert blitt mer nærsynt pga det. Og tørr hud i ansikt kan jeg sikkert skylde på CRT'en og Den er også stor og tung og trekker ok med strøm. LCD bruker mindre strøm, den viser bilder skikkelig klart og skarpt, du får ikke flassete tryne og gråstær Minus med LCD (min mening) er native oppløsning, mulighet for døde pixler (har faktisk en død på min CRT, men det er et punkt i masken som er kaputt), etterslep, baklys og synsvinkel. Men jeg tror ikke etterslep er noe big deal for min del. Jeg så på broders sin 19" LCD med 25ms, og la ikke merke til noe etterslep i Unreal Tournament. Husker ikke merke, tror det var noe Fujitsu sak. Syntes faktisk synsvinkel på den skjerm var veldig god og. Jeg ville valgt LCD fordi det sparer mine øyne, stråler ikke så no-more-tørt-tryne, bruker mindre strøm (alltid en god ting det), mer sprut i bilde og tror ikke på at etterslep er noe issue. Døde pixler er vel det som skremmer meg mest, men har ikke hørt noe særlig om døde pixler er et ofte tilfelle på NEC'ene, så sikkert et godt kjøp Men alle har sine meninger, noen er mer kresen enn andre osv... Lenke til kommentar
HandyAndy Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 Hmm.. nå er jeg på nippen til å bestille en skjerm til 2800 her istede menne, tviler litt på grafikken =( Har en bærbar som jeg tidligere har sagt(trur jeg) å når jeg ser på kvaliteten på den skjermen som er der, så er den utrolig skuffende =( Blir like skuffa hver gang jeg setter meg ned. Men dette kan kanskje være fordi det er en Bærbar vi snakker om? Å at siden dataen/skjermen er så liten, så vil ikke den være i nærheten av grafikken på LCD skjerm til 2800. slik som Nec 1760 NX er? Takk for all hjelp så langt, setter veldig stor pris på dette. Vennlig hilsen Ole-Bjørn Olsen Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Du oppnår ikke samme kontrastforhold på en LCD skjerm som på en CRT skjerm. Her er noen av de beste CRT skjermene på markedet! 22" er en våt drøm!! Lenke til kommentar
HandyAndy Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 Den 19" der, den kommer på rundt 2 434 den da ca =) Siden kursen er såpass lav nå til dags.. sist jeg så var den rundt Kurs: 6,42 eller noe =) Lenke til kommentar
HandyAndy Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) hehehe.. har jeg regna så feil Edit: $ 379.00 x 6.42 = Kr 2433.18 hmm, kan ikke helt se at det blir kr 6.081 men. Du har sikkert sett på det til høyere der.. men prisen står litt lengere ned på sia =) Endret 26. mars 2005 av HandyAndy Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Husk at du må beregne moms på toppen av den prisen som står på lacie.com hvis du skal bestille fra den siden. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) Jeg har nå hatt lcd skjerm ett par uker. Jeg var ikke så godt instilt til lcd før jeg heller, men pappa sa at det var bedre at han kjøpte en skikkelig skjerm til meg nå, en briller om ett par år. Så nå har jeg en NEC 1760nx på bordet forran meg. LCD er en drøm å jobbe med, jeg er av typen som kommer hjem fra skolen og vis jeg ikke stikker på besøk el. blir jeg sittende med pcen til jeg legger meg. Med CRT skjerm, tok ei sånn pcøkt på. Etter noen timer ble skjermen tåkete og jeg sleit med å fokusere på den. Nå som jeg har LCD, blir jeg ikke sliten i øynene. Jeg har heller ikke greid å spore noe ghosting i spill. (spiller ikke så mye heller) Mer justeringsmuligheter, gjør at jeg ikke får vondt i nakken av å sitte ved pcen heller. LCD Endret 26. mars 2005 av Yngvejos Lenke til kommentar
Jabbala Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 LCD passer best til "det dagligdagse", gamer du mye er crt å foretrekke. Er så å si ingen profesjonelle gamere som bruker LCD, selv foretrekkert jeg å bruke min 19" CRT skjerm framfor en LCD. Det har jeg tenkt å fortsette med frem til OLED kommer på banen . Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Ser at argumentet "fine farger" brukes om LCD skjermer kontra CRT skjermer. Med fare for å kategorisere for mye, skyldes det nok at det er _mer_ farger på enkelte LCD skjermer. Disse skjermene oversaturerer rett og slett for mye. Når de står på siden av en annen skjerm i butikken, kan en skjerm som ikke har like mye farge, se grå og blass ut, selv om det er den andre skjermen som viser fargene mest naturlig. Du kan sammenlikne det med å ta et photo, og så gå i photoshop og øke kontrasten for mye. Det blir fargerikt, men helt feil i forhold til riktig fargefremvisning. Videre tror jeg du (og spesielt jeg) kan lære en ting eller to fra mister Dahle om å korrigere slike gale fargeinnstillinger... Hvis da han ikke liker å saturere litt, du vet, for å gi babe'ne hans litt roser i kinnene Resten av dette innlegget er basert på subjektive meninger, og mye av det jeg sier og mener er i konflikt med andre personers subjektive meninger. Hver type skjerm har sine fordeler og bakdeler. LCD skjermer er best å lese på, dersom man bruker den i rett innstilling, naturligvis. Det er også definitivt bedre å vise fram skrivebordet sitt hvis man har en LCD der. De kan ha relativt disney-aktige basis-innstillinger, og jeg har hatt problemer med å få nøytrale innstillinger på Samsung-skjermen på jobb. Som er den beste flatskjermen jeg har sett så langt. Kan virke som om flatskjermer alltid prøver å ha mest mulig kontrast, av en eller annen grunn. Gråblått blir knallblått på den skjermen og innstillingene på skjermen løser ikke problemet. Jeg antar dog at problemet kan korrigeres gjennom software innstillinger. Flatskjermene jeg har sett gir også en helt annen følelse av å være "backlit" enn CRT skjermer. CRT skjermer har best/mest korrekte farger hvis du jobber med grafisk design. Jeg har middels god erfaring med å kjøpe brukte skjermer hos jmdata.as - da får du en semiproff 21" til under to tredjedeler av prisen av den relativt dårlige 19" LCD acer skjermen de selger på binders. CRT skjermer er store, stygge, tunge, og har høyere stråling. Dersom de begynner å bli dårlige, flimrer de, de kan bli blurry, og du kan få dårlig syn hvis du sitter på en uklar CRT skjerm. En dårlig CRT skjerm er et dårligere valg enn en dårlig LCD skjerm. Men en god CRT skjerm har bedre bildevisning enn en god LCD skjerm. Dette er en særdeles subjektiv uttalelse og jeg kommer til å få kjeft for den. Hva du regner som god bildevisning er avhengig av hvilke egenskaper du ser etter. Ser du etter mer livlige farger, er en flatskjerm med kontrasten satt på max "best". Denne skjermen jeg sitter og skriver på her, har også fordeler. Den er bare 10.3 tommer, veldig crisp og ja, den er trykkfølsom. Sitter med en ultraportabel tablet PC. Men den er mørk, bildet virker litt "krystallisert" - dvs det er overflatestøy, spesielt på de hvite partiene. Jeg vil gjerne ha en 19" LCD stående på skrivebordet mitt. Men jeg vil ikke ha to - CRT'en trenger jeg når jeg åpner photoshop. mine to femøringer, tommyb Lenke til kommentar
HandyAndy Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 OI! Takk for tiden du brukte på å få skrivd ned alt det der =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå