freezeface Skrevet 20. november 2001 Del Skrevet 20. november 2001 Fikk et tips av en "fagmann" i dag om å ikke bruke Arctic Silver på noen kjøleribber med kobberbunn deriblant Taisol cgk760 som jeg selv har. Er det noen som har hørt det samme? Visnok reagerer sølvet i Arctic'en med kobberet og fører over tid til elendig kjøling og evt systemkrasj m.m. F. Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 20. november 2001 Del Skrevet 20. november 2001 Ville tatt dette med en klype salt, er ganske mange som har brukt A.S. i kombinasjon med kopperkjølere ganske lenge nå. Har ikke hørt at folk har spesielle problemer med denne kombinasjonen over tid. Riktignok har sølv en tendens til å oksydere i kontakt med andre metaller, men mellom en core og en heatsink er det ikke akkurat så mye luft å oksydere i..Ellers er ikke kopper og sølv spesielt "sinte" på hverander på noen måte heller. Lenke til kommentar
freezeface Skrevet 20. november 2001 Forfatter Del Skrevet 20. november 2001 Jaja, tenkte nå bare jeg ville gi beskjed. Forresten så er jeg ikke lenger så veldig imponert av arctic silver, tok rådet han fyren gav meg til etterretning og la på litt silicone-pasta i stedet, akkurat samme tempen åkkesom. F. Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 20. november 2001 Del Skrevet 20. november 2001 Jeg er veldig glad i Silver'n min jeg...ser forskjell på 2-3 grader på den og jalla silikonpasta. Lenke til kommentar
ZAN Skrevet 20. november 2001 Del Skrevet 20. november 2001 kjøpte meg sånn jallagoop og det funka helt fint det :smile: litt bedre enn hvetemel og vann :smile: heheheh Lenke til kommentar
rolfhansen Skrevet 20. november 2001 Del Skrevet 20. november 2001 Quote: On 2001-11-20 01:43, freezeface skrev:Fikk et tips av en "fagmann" i dag om å ikke bruke Arctic Silver på noen kjøleribber med kobberbunn deriblant Taisol cgk760 som jeg selv har. Er det noen som har hørt det samme? Visnok reagerer sølvet i Arctic'en med kobberet og fører over tid til elendig kjøling og evt systemkrasj m.m.F. Hvis dette er sant, vil Nanotherm kjølepasta, som er på full innmarsj i Norge bli en betydelig sterkere konkurrent til Arctic Silver ettersom den består av høyteknologisk nano-kjeramikk, i motsetning til Arctic som er metallisk. Nanotherm selges foreløpig av http://www.netconnection.no , men jeg har hørt rykter at 3dfxcool også skal ta den inn. Lenke til kommentar
sealt Skrevet 20. november 2001 Del Skrevet 20. november 2001 hmm. Hvis sølvet reagerer men kobberet hvorfor er da sølv anbefalt til lodding av kobber da er det første spørsmålet jeg stiller meg. trodde nå sølv var sølv,hvis det er sølv i arctic silver Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 20. november 2001 Del Skrevet 20. november 2001 Tror ikke det er sølv i as. Mener å ha lest det. Det er vist bare sølv farge. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 20. november 2001 Del Skrevet 20. november 2001 Artic Silver inneholder 78-82% sølv, men de kommer nå med en ny type pasta som ikke inneholder sølv og som kjøler litt bedre enn Artic Silver II(ikke snakk om mer enn 1 grad da men) Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 20. november 2001 Del Skrevet 20. november 2001 Kombinasjone funker ihvertfall fett hos meg :wink: Lenke til kommentar
L@rs Skrevet 20. november 2001 Del Skrevet 20. november 2001 Heisann.. Jeg mener at det har seg slik at keramikk har en utrolig evne til å ISOLERE..! Jeg har aldri hørt om denne keramiske kjølepastaen, og forstår i alle fall ikke at denne leder bedre varme enn den metalliske. [ Denne Melding var redigert av: L@rs på 2001-11-20 21:27 ] Lenke til kommentar
rolfhansen Skrevet 21. november 2001 Del Skrevet 21. november 2001 Quote: On 2001-11-20 21:26, L@rs skrev:Heisann..Jeg mener at det har seg slik at keramikk har en utrolig evne til å ISOLERE..! Jeg har aldri hørt om denne keramiske kjølepastaen, og forstår i alle fall ikke at denne leder bedre varme enn den metalliske.[ Denne Melding var redigert av: L@rs på 2001-11-20 21:27 ] Nanotherm er relativt nytt, og ikke rart at du ikkehar hørt om det. Det har foreløpig blitt gjort noen tester av produktet som kan leses her: http://www.esgn.com/reviews.html Dette er produsentens beskrivelse av Nanotherm: Nanotherm Ice and Nanotherm Blue are unique, new "Nanocomposite" Thermal Interface Compounds comprised of high-tech ceramic "Nano" and Thermally Conductive fillers compounded into a special high pressure, high temperature non-silicone based carrier matrix. The following are some of the 'Features and Benefits' of the Nanotherm Compounds: Cost-Effective, High Performance Thermal Interface Material High Thermal Conductivity Low Thermal Resistance High Temperature Resistance Electrically Insulative High Pressure Resistance Chemically Inert Invisible to Microwave Radiation Fills Micropores & Grooves on Contact Surfaces Excellent Barrier Properties to Oxygen and Moisture Viscous, Sticky Consistency Resistant to Separation, Leeching and Drying Out Spreads Smoothly & Evenly in Thin Layers Fast, Easy Cleanup - No Mess Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 21. november 2001 Del Skrevet 21. november 2001 Dette burde vel ikke kommet som noen overraskelse for folk som har hatt mer kjemi en 1 klasse vgs. Sølv vil kunne oksidere kobber akkurat som kobber vil kunne oksidere andre mindre rene metaller som aluminium osv. Dette finnes det vel til og med en tabell over den tabellen jeg husker vi hadde lov til å ha med på kjemi eksamen (? !). Poenget er vel at det er snakk om ioner, dvs sølv ioner og kobber ioner. Den kjøle pastaen er jo ikke rent sølv men en sølv legering. Regner derfor med at sølvet er i en relativ stabil tilstand som ikke vil oksideres av kobber( eller andre metaller). Sånn sett burde problemet være værre med kjøleribber av f.eks aluminium siden det er enda lettere å oksidere. Grunnen til at jeg er rel uklar er at det er en stund siden jeg gikk på skolen, men i all hovedsak skal dette være riktig tror jeg da :smile: Var det et velbegrunnet innlegg, og hva er kompisen din sin bakgrunn innen "bransjen" ? Tror det kan være basert på manglende kunnskaper gitt. Lenke til kommentar
freezeface Skrevet 23. november 2001 Forfatter Del Skrevet 23. november 2001 Det var ikke noen kompis, men en hyggelig fyr hos IQ-computer i Bergen. Det var ikke noe salgstriks, ble bare stående og prate data og han fortalte meg at han hadde opplevd de problemene der. Skal ikke påstå at han var noen expert men det virket som han hadde noenlunde peil'. Mer vet jeg ikke. Ville bare vite om andre hadde hatt problemer/hørt d samme, ikke nødvendigvis få oksideringens ABC, så lenge siden jeg har hatt kjemi likevel at d meste er gått i glemmeboken, hehe. F. Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 23. november 2001 Del Skrevet 23. november 2001 IQ Computer i Bergen!? Huff og huff. De er beryktet (var det i alle fall på 90-tallet) for dårlig service, og til tider arrogant holdning ovenfor kundene. Mulig de har forbedret seg i det siste, forresten. Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 25. november 2001 Del Skrevet 25. november 2001 Metaller påvirker hverandre, men "bare" om de er i elektrisk kontakt med hverandre. Siden Arctic silver er el. isolerende, så vil ikke kobber eller alu kontakt ha noen effekt. -Eller? Lenke til kommentar
thoering Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 kombinasjonen funker nå utmerket her også så... selskapet bak arcticsilver kommer med en aluminiumbasert kjølepasta nå... vet ikke hvordan dette funker i denne sammenhengen jeg, men de som står bak dette produktet har sikkert mere peil på dette enn selv de klokeste blant oss. mvh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå