Gå til innhold

kjøpe ny disk, trenger litt hjelp

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny harddisk, og tenkte på å kjøpe denne disken. Men så kommer "problemet": Jeg har allerede denne og denne disken, på dette hovedkortet, så da lurer jeg på om det bare er å koble på den nye disken, siden jeg bare kunne/kan bruke de to øverste S-ATA-koblingene nå, og da blir det jo ikke mer plass igjen til en ny disk.

PS: For de som ikke ser/leser det: det er 4 S-ATA-koblinger på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, personlig ville du nok det, og takk for tanken, men jeg er ikke ute etter max ytelse, jeg vil bare ha god plass til filmer, spill og musikk. Men er det noen andre som vet om det er noe problem med å gjøre dette?

Lenke til kommentar

tror det blir problemer.. tror raid 1 og 2 kontaktene må kjøre raid for å fungere.. må i allefall legge inn promise driverne for å få kontaktene i det heletatt til å fungere.. men skjønner ikke hvorfor ikke kjøre i raid 0? da har du 200+200 gb..

og ikke KUN 200 som de fleste tror.. kjøres de i denne type raid tror pcn at de to hd er EN stor.. to hd jobber jo nesten dobbelt så kjapt som 1. og du misser bare 50 gb fra den opprinnelige planen..

vil du kun ha lagring, så kan du kjøpe en bærbar hd.. de er dyre da.

men tror ikke det er mulig å kjøre en enkelt disk på raid kontaktene.. har samme hk, har prøvd, men fikk det ikke til.

Lenke til kommentar

Dette var synd (for meg vertfall) Jeg trodde at jeg kunne bruke hvilke som helst disker på alle de 4 S-ATA-kontaktene når jeg kjøpte det jeg, men da trodde jeg altså feil. :buhu:

En av grunnene til at jeg tenkte på denne disken var at den var på tilbud, og at jeg får_litt_mer for pengene (3,98 kr pr. GB mot 4,75 kr pr. GB) Men da kan jeg altså kjøpe en 200 GB nå, og sette dem i RAID, og da får jeg en harddisk på 400 GB i windows, har jeg forstått rett nå? Så da får jeg en total på 437 GB (ca.) med de tre diskene, som blir vist som en på 400 GB og en på 37 GB?

EDIT: Har en ekstern disk som jeg fikk på 18 GB, og 200 DVD-plater, + en Shuttle med 57 GB, så hvis du teller med disse, så blir det jo nesten 1,5 TB :tease:

Endret av sigen
Lenke til kommentar

Jeg er fult klar over de kortene Nevermind75, og takk for forslaget, men jeg er først og fremst ute etter å finne en måte jeg kan bruke de to kontaktene som er igjen på hovedkortet mitt først. Så hvis det er noen som kan svare på mitt forrige spørsmål blir jeg happy.

Lenke til kommentar

Takk Nemezis, håper det funker. Men håp er ikke det jeg har penger til akkuratt nå, så hvis noen kunne sagt med vertfall 80-90% sikkerhet at det funker å sette på den 250 GB harddisken, så hadde det vært kjekt. Og hvis ikke, så blir det vel det jeg spurte om for to poster siden:

Men da kan jeg altså kjøpe en 200 GB nå, og sette dem i RAID, og da får jeg en harddisk på 400 GB i windows, har jeg forstått rett nå? Så da får jeg en total på 437 GB (ca.) med de tre diskene, som blir vist som en på 400 GB og en på 37 GB?

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har planer om å bruke denne nye disken som os disk (går utifra at du bruker raptoren til det) så går det nok greit.

Bare husk å legg den til i control panel/administrativ tools/computer management/ -> disk management.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, seff bruker jeg Raptoren til OS-disk (grunnen til at jeg kjøpte den)

Takker og bukker for alle hjelp, kjekt å ha et forum å snu seg til når det er noe en lurer på :thumbup:

Da bestiller jeg disken så snart jeg har fårr svar fra en i klassen om han også skal ha en, og jeg holder deg erstattningsskyldig hvis det ikke funker Nemezis :tease:

Endret av sigen
Lenke til kommentar

Ok, here`s the deal: Jeg kjøper like greit 2 stk. av den 250 GB disken jeg linket til, men vet jo ikke helt hvordan jeg skal sette dette opp. Noen som kan hjelpe meg litt her? Gjør ikke noe om jeg må formatere noe, for det skal jeg gjøre snart uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...