Gå til innhold

Ekstern HD død

Anbefalte innlegg

Jeg har mildt sagt et lite problem. En kompis av meg, klarte å plugge feil strømforsyning i den eksterne HD min. Den som han satte inn, skulle til min bærbare maskin.

Dette resulterte med at HD idag er død. TIl min store fortvilelse, da jeg jobber som DJ, og på denne disken lå det rundt 30 tusen sanger, av typen, nettopp lastet ned.

Da er mitt spørsmål, er disken ødelagt, eller det det "kabinettet" ? Disken er av typen Maxtor 300 GB, Firewire & USB 2.

Jeg har sjekket med MPX, og de sa at det var mulig data kunne hentes ut, ved at jeg åpner denne selv, da det "mest sannsynlig" er en sikring, som gjør at det kune er kabinettet som er gått, og at jeg kan ta ut selv HD, og hente ut sangene.

Men viser det seg at det er alt som er gått til faen, er det forgjeves, da er forseglingen brutt, og jeg får ikke ny HD, selv om dette er en skade, som "skjedde av seg selv".

Hva anbefaler dere? Jeg er i dialog med Maxtor, da jeg ønsker å få en bekreftelse på at jeg kan selv ta ut disken, for å se om jeg kan hente ut data, og så få en ny.

Trenger råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok det er hden som er ødelagt da det går strøm rett til hd, og ikke gjennom noe annet elektronikk mellom ekstern hd og strømforsyningen. dessverre... men, det er ikke sikkert da.

EDIT: Hvis det ikke er sikringer i hden da, men det tviler jeg sterkt på. Sjekk ! :yes:

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

sjelden, eller helst aldri, går strøm rett fra kilde til frobruker (her disken). det er bestandig noen buffer mellom for å glatte ut spenningsvariasjoner o.l. Da er det en sjanse at det er elektronikken i den eksterne boksen som har gått. Det skjedde med min eksterne boks. Putta ledninga fra min bærbare Compaq (15volt) inn i min eksterne disk (12v). Disken var like fin men elektronikken i boksen var "fried".

---------

Så lenge det er feil spenning og feil strømforsyning som er brukt gjelder ikke garantien på diskkabinettet ditt likevel. Ta ut disken og prøv den i en stasjonær maskin.

EDIT= la til siste del etter "strek"

Endret av gtbikes
Lenke til kommentar

Er du MEGET heldig så er det USB/firewire kortet som tok smellen og i beste fall reddet hden. Siden du har fortalt at du har brukt feil stømmforsyning er det vel tvilsomt at du får dekket det på garantien.

Før du gjør noe som helst med hden så snakk med butikken der du kjøpte den. Sier de at du må dekke det selv, er det bare å finne frem skrujern og mekke i vei.

Du kan enten forsøke å sette hden i en stasjonær PC eller kjøpe et tomt kabinett for eksterne hder med USB kontroller.

Lykke til :thumbup: .

Lenke til kommentar
For meg ser det ut som det meste av elektronikk i disse ekterne hdene er til konvertering fra ata til usb.

Bilde av belkin ekstern hd

Belkin er ikke noe å bruke som eksempel. Hva har de produsert som er av en kvalitet som holder ut av butikken? kanskje en kabel til den gamle centronics standarden. de aller aller fleste produsenter er nok litt mer seriøse enn Belkin. har tre kabinetter fra 400 til 2100 kroner og alle har kondensatorer og støydrossler på strøm inn.

Lenke til kommentar

Ang garanti, har butikken der jeg har kjøpt denne, sagt ifra at de dekker en ny disk.

Men såsnart jeg åpner denne, vil garantien forsvinne.

Saken er jo at sjangsen her, er rimelig stor for at sangene enda finnes på disken, men jeg sitter på en måte mellom barken og veèn, da jeg ikke får lov å åpne i prinsippet.

Hva ville dere gjort ? Åpnet ?

Jeg har prøvd å komme i kontakt med Maxtor Int. Før å få tillatelse til å åpne, for å sjekke om disken er gåen. Har enda ikke fått tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...