Gå til innhold

Veldig høy temp på prescott CPU...


sjoko

Anbefalte innlegg

Har stresstestet cpu'en min (P4 3.4 Ghz Prescott @ 3,6 Ghz) Den ligger på over 65 grader. Er det normalt? Har en Bitspower Silent Strom + 2 vifter framme og en bak + 120 mm på strømforsyning. Temp på HK er på 38 grader. Jeg var ganske generøs med cpu pasta'en - kan det ha noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt for mye pasta kan ødelegge.

 

Jeg pleier å legge en liten dash mitt på CPU`en. Ikke for mye. Når kjøleren blir montert, så pleier pastaen å presse seg greit utover CPU`en.

 

Husk å gjøre godt rent før du skal legge på nye pasta.

 

65 grader synes jeg er litt mye.

 

Første gang jeg la pasta på i mitt liv, så brukte jeg opp hele tuba, for å være sikker. Det ble litt av ei rengjøring etter det mislykkede prosjektet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

65 grader ved stresstesting ("looping" i 3DMark01 f.eks.) er nok ganske normalt for en [email protected].. selv med en god kjøler.

Når "omgivelsestemp" er opp mot 40 grader er dette faktisk veldig bra...

Ta av sidedør og sjekk om temp da synker vesentlig..da har du i tilfelle en jobb å gjøre med å bedre luftgjennomstrømming i kassa..

Det er nemlig fullt mulig å ha for mange vifter som jobber mot hverandre og faktisk hindrer tilførsel av kjølig luft. Rotete, flate IDE-kabler som står i veien for vifta ifront hjelper heller ikke..

Jeg tror ikke det er tilfellet her, men det skader ikke å sjekke dette ut...

Ved luftkjøling er det jo vesentlig hvor varmt det er i rommet PC'n står i...Når du klokker er det best for CPU'n at PC'n står på kjølelageret.., men det er jo ikke så behagelig for den som skal bruke PC'n til noe... :p

Lenke til kommentar
65 grader ved stresstesting ("looping" i 3DMark01 f.eks.) er nok ganske normalt for en [email protected].. selv med en god kjøler.

Når "omgivelsestemp" er opp mot 40 grader er dette faktisk veldig bra...

Ta av sidedør og sjekk om temp da synker vesentlig..da har du i tilfelle en jobb å gjøre med å bedre luftgjennomstrømming i kassa..

Det er nemlig fullt mulig å ha for mange vifter som jobber mot hverandre og faktisk hindrer tilførsel av kjølig luft. Rotete, flate IDE-kabler som står i veien for vifta ifront hjelper heller ikke..

Jeg tror ikke det er tilfellet her, men det skader ikke å sjekke dette ut...

Ved luftkjøling er det jo vesentlig hvor varmt det er i rommet PC'n står i...Når du klokker er det best for CPU'n at PC'n står på kjølelageret.., men det er jo ikke så behagelig for den som skal bruke PC'n til noe... :p

Du sier noe der med flate ide kabler... har de gammeldagse som fulgte med kortet... Regner med de må ta lit av støyten for dårlig luftstrøm gjennom kabinettet. Har en Coolermaster Wavemaster kabinett i bare aliminum.. så den burde være ok nok...

Lenke til kommentar
Skikkelig skuffa over prosessoren.. gruer meg til sommer...!

Jeg hadde min prescott i fjor sommer. Jeg er kjempefornøyd med den. Altså jeg fårstår ikke helt hvorfor alle kritiserer at prescotten er så varm. Greit nok varme er ikke bra for en prosessor men jeg er rimelig sikker på at når intel lagde den så tok dem høyde for at den skulle fungere i disse temperaturene noe min erfaring er at den gjør med glans.

 

Jeg bruker den med standardkjøleren som fulgte med boksen og så lenge jeg holder den fri for støv bekymrer jeg meg aldri for varme.

 

Jeg tror prescotten får unødvendig mye kritikk bare på grunn av at den er et hakk varmere en andre cpu'er.

Lenke til kommentar

Over 65 grader vil si at temperaturen din er altfor høy, du er på grensen til ustabilitet, samtidig korter du ned levetiden på CPUen din.

 

Når du hadde på kjølepasta så skal den såvidt dekke heatspreaderen slik at den ikke synes dvs. at du begynner med 2-3 dråper kjølepasta for så å jobbe deg utover med den.

Kjølepastaens jobb er å dekke de mikroskopiske ujevnhetene en CPU og en kjøler har, den skal lede bedre varmen bort fra CPUen til CPU-kjøleribba. ;)

Lenke til kommentar

Jeg bruker en Bitspower Silent Strom vifte nå, men den kommer aldri over 1800-1900 rpm - er dette normalt? Tenkte å se om jeg fikk tak i en boxed vifte og teste temp'em med den. NOen som vet om den ville kjøle noe bedre enn den jeg har nå? Og hvordan er støynivået på boxed viften?

 

Det skal sies det at jeg får feilmelding under boot om CPU fan error. Har et ASUS P5GDC-V DELUXE link: https://www.psdata.no/ps.asp?IT=107554 - på den er det fire pinner til cpu viften, mens på Bitspower viften er det bare 3. Jeg slipper feilmelding under boot ved å sette overvåkingen til "Ignore" i bios. Er det noe jeg gjør gale eller?

Lenke til kommentar
Over 65 grader vil si at temperaturen din er altfor høy, du er på grensen til ustabilitet, samtidig korter du ned levetiden på CPUen din.

Har du noen linker til akkurat det utsagnet der? Jeg hører folk sier det, men jeg forstår det liksom ikke. Må ha noe bevis, hvis du skjønner.

 

65 hørtes varmt ut, men jeg tror ikke det er for varmt, og det synes jeg er en viktig del av helheten. Fører det til ustabilitet, ja, det ER det for varmt. Helt klart.

 

Varm CPU kan vel sammenlignes med røyking - det korter ned levetida :)

 

Men hvor går grensa ved for varm CPU og ved for uren luft?

Lenke til kommentar

På mitt Asus har jeg i Power menyen i Bios valget mellom DC eller PWM, hvor DC er for 3pins vifter og PWM er for 4 pins.

 

Min erfaring med Boxed til Prescott 3.0 er at den kjøler bra nok, men det er et forferdelig støynivå når den kommer noe særlig over 2.700+ rpm., så man trenger godt med kaldluft inn i kabinettet, så vifta ikke trenger å gå så fort.

Lenke til kommentar

hmm. Kanskje du burde få deg bedere luft ventilasjon i kabinettet ditt. Det ville nok gjøre den 5-10 C mindere. Etter at jeg gjorde det så sanke den fra 60 load til 43 i load u klokket. Å jeg har en 12 cm Zalman vifte på cpuen.

Å nå har jeg klokka min 2.8E ghz til 3.2 ghz volt 1.5 å den kryper til 57 C selv i et varmt rom, ca 27 C i rommet. Det vil nok gjøre susen!! :p

 

Nissen GTR

Lenke til kommentar
På mitt Asus har jeg i Power menyen i Bios valget mellom DC eller PWM, hvor DC er for 3pins vifter og PWM er for 4 pins.

 

Min erfaring med Boxed til Prescott 3.0 er at den kjøler bra nok, men det er et forferdelig støynivå når den kommer noe særlig over 2.700+ rpm., så man trenger godt med kaldluft inn i kabinettet, så vifta ikke trenger å gå så fort.

Har satt den på DC, men det hjalp lite på feilmeldingen. Kan være Bios reagerer på cpu vifte når den er under 2000 rpm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...