drvannnordstrom Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Vi sliter som f.. med å få satt opp et lite og simpelt nettverk. En stk stajonær (via kabel) og en stk bærbar (som skal kobles til wireless). Disse skal dele et ADSL-abbonement fra Tele2 vha av en bredbånds router (topcom wbr 654). Kompisen min har satt opp et lignende hos seg selv uten problem, men han har ikke tele2 abbonement. Jeg gidder ikke ramse opp i detalj enda, så jeg spør enkelt og greit (for nå begynner vi å bli lei av å slite med dette).... Er det noen der ute som har Tele2 abbonement og som har satt opp router som kan komme med tips, eventuelt bare gi lyd fra seg så jeg kan spørre underveis?? PS! Vi lurer på om vi trenger en slik "crossover-kabel" mellom modem og router?? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 PS! Vi lurer på om vi trenger en slik "crossover-kabel" mellom modem og router?? Får dere link da? lyser lysene når du plugger inn kabelen? Hva slags modem har du? Lenke til kommentar
uberboss Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Hmmm..han har Tele2..da har han sikkert det dorull modemet fra Ericsson...er ikke lett å ha med å gjøre det der.....jeg mener å huske at du må logge deg inn på modemet med brukernavn og passord,og forandre intern ip til fast(ikke skyt meg om jeg husker feil) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) Skal ikke være noe problem å få opp lite nettverk med Tele2 ADSL. Jeg har i hverfall ingen problemer. Men det er viktig at du skriver hvilket ADSL modem du har. Vanligvis leverer Tele2 modem med innebygd routerfunksjonalitet (som de fleste andre i dag). Regner med at trådløs router har innebygd switch. Du skal ikke bruke krysset kabel mellom modem og trådløs router. Forutsetter da at kabel plugges i WAN-porten på trådløs router. I første omgang, la ADSL modemet være som det er. Sjekk at lamper lyser som de skal, og at du kommer deg ut på internett gjennom modemet. Er alt her OK, koble modemet og router sammen med kabel. Koble deretter opp til router med kabel. Logg deg inn på administrasjonsgrensesnittet med nettleser (adresse og passord finner du i manual, adresse bruker enten å være 10.x.x.x eller 192.168.x.x). WAN skal settes opp til å motta IP adresse automatisk, dynamic (i hvert fall fungerer det hos meg). Sett så opp WLAN med å velge kanal og kryptering. Man bør aldri kjøre trådløst uten noe som helst sikring, minimum er 124 bits WEP, og helst med sperring på MAC-adresser og uten SSID broadcast. Hvordan man setter opp varierer fra router til router, så her må manualen brukeres. Underboss: Er ikke nødvendig å gjøre noe i Ericsson modemet, men det kan være lurt å sette det i brigding modus, så slepper man å ha to routere etter hverandere. Annet alternativ er å sette trådløs router opp som bare switch og aksesspkt. På flere gjøres dette med å sette kabel fra modem i port 1 (LAN). Endret 22. mars 2005 av Bolson Lenke til kommentar
drvannnordstrom Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 Her kommer litt info: Modem: Ericsson HM210d Router: TOPCOM wireless broadband router, Skyr@cer pro wbr 654 (108mMbps). Nettleverandør: ADSL fra TELE2. Oppsummert kan jeg si at nettet fungerer 100% når jeg kobler direkte fra modem til maskin (altså før routeren kom inn i bildet). Når jeg fikk den bærbare trengte jeg bare å sette inn kabelen fra modemet inn på pcen, fyre opp en browser, og vips jeg var på nett. Dette er ikke slik kompisen min har det, og vi lurer på om dette her hovedgrunnen til at vi sliter når vi kobler opp routeren. Ellers så lyser det som bare f.. i de respektive lampene på router og modem når vi kobler til, så det virker som om all hardware er ok.... Vi klarte å snike oss inn på nettet gjennom routeren med å koble modemet til en av de fire LAN-portene på routeren, men foreløbig er ekstremt mye kaos og uoversiktlig. Vi var inne på tanken om å "resete" modemet, men slo det fra oss pga faren for å ikke komme oss inn på nettet i det hele tatt etterpå Lenke til kommentar
spurv Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Problem : samme ipadresse på modem og ruter. Gå inn på http://192.168.1.1 username/password: admin/admin (når du er koblet til ruteren) Trykk på Exit på Wizzard setupen som muligens spretter opp. Da kommer du på Main i ruter oppsettet. Gjør om ipadressen til: 192.168.2.1 og sjekk at start IP og End IP blir 192.168.2.100 og 192.168.2.199(dette gjør den for det meste automatisk!!) Trykk apply. Nå brude det funke med modemet til tele2. Men husk nå at adressa til rutern er 192.168.2.1 !! Lenke til kommentar
drvannnordstrom Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 JIPPY!! Der funka det slik som det SKAL gjøre. Kjører kabelen fra modem inn på WAN og jeg får nå connecta både på den stasjonære og på den bærbare (både via kabel og trådløst). Takk for hjelpa! Det hjalp med å forandre IP-adresse, dog den var ikke helt villig til å applye i hovedmenyen. Måtte kjøre gjennom wizarden, men det var jo barnemat Nå skal jeg prøve å sette opp sikkerheta til det trådløse nettet. Her er det jo tusen valg, så jeg venter på at jeg får hjelp fra en venn... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå