Enigmah Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Hei OBS! bruker denne maskin mest til "filbehandling" - ikke spill/video så se bort fra skjermkort:) Vurderer å oppgradere litt og har følgende fra før Abit AI7 HK P4 3.2 klokket til 3.6 stabilt 2GB 333 Ram med kjappe timings 2x raptor 74GB i raid 0 LUFTKJØLT Vurderer følgende istedet: ASUS A8N-SLI Deluxe AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939, 1MB som overklokkes til max stabilt 2 GB Corsair Ballistix PC4000 ram 4x raptor i raid 0 VANNKJØLES med "WaterChill CPU/VGA/Chipset-A Power Kit KT12A-L30/220v-10mm Antarctica Dual Radiator" om jeg får cpu-kjøler til å passe på 939.. evt bytter denne.. Har noen noen mening om dette kan bli bedre? Enigmah Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Maskinen blir utvilsomt mye bedre. Om det er mulig, bør du vente til de nye prosessorene til AMD blir lansért("San Diego" og "Venice"), for de skal være kjøligere og ha støtte for SSE3. Men uansett, det blir en vesentlig ytelseforbedring. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Få deg en raid-5 kontroller på den gamle pc'n og kjøre 5-6 disker der. Ser ikke noe poeng i å oppgradere prosessoren. Lenke til kommentar
Makrell Jens Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Jeg tror du kan spare pengene dine, tror ikke du vil merke så stor forskjell. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Få deg en raid-5 kontroller på den gamle pc'n og kjøre 5-6 disker der. Ser ikke noe poeng i å oppgradere prosessoren. Øh, raid-5 er treigere enn ingen raid... Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Nei det er penger rett i dass Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) Få deg en raid-5 kontroller på den gamle pc'n og kjøre 5-6 disker der. Ser ikke noe poeng i å oppgradere prosessoren. Øh, raid-5 er treigere enn ingen raid... Jaha ja... Det kommer nok an på raid-5 kontrolleren. Med 6 disker i raid-5 vil du teoretisk ha samme hastighet som 5 disker i raid-0. Det er en god grunn til å kjøre raid-5, hvis en hdd ryker så har du fortsatt alle dataene dine. http://www.tomshardware.com/storage/200407...scaling-06.html Our RAID 5 array reached nearly 220 MB/s with five drives. Eight drives yielded only a slightly higher value, at around 237 MB/s. Vet ikke om mange harddisker som klarere sequential reads på 220MB/s... Endret 22. mars 2005 av blackbrrd Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Spar pengene dine et halvår til du. Forhåpentligvis vil du få tak i dobbelkjerne-prosessorer da... Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) Øh, raid-5 er treigere enn ingen raid... Øøøøh tilbake, hva bygger du dine teorier på? Software-raid er muligens tregere, men hardware-raid kan være raskere hvis du har masse cache. En annen ting er vel at det ikke bare er snakk om Raid 5, kjører han raid 0+1 vil systemet bli mye raskere. Men et annet alternativ er jo å kjøre scsi, som er mye raskere enn S-Ata. Edit: Leste jo ikke at noen anbefalte en Raid-5 kontroller. Endret 22. mars 2005 av BennyXNO Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Du har jo nå en kongemaskin, så jeg ser ikke noe behov for å oppgradere maskinen. Du får vel en litt bedre poengsum i noen tester, men reel ytelses økning blir det ikke mye av. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Maskinen blir utvilsomt mye bedre. Om det er mulig, bør du vente til de nye prosessorene til AMD blir lansért("San Diego" og "Venice"), for de skal være kjøligere og ha støtte for SSE3. Men uansett, det blir en vesentlig ytelseforbedring. Et P4-system på 3.6Ghz er minst på høyde med ett A64 "4000" til alt annet enn "benchmarks/tallknusing" og "gaming".. Dette ser jeg til daglig som eier/bygger/bruker/tester av begge system... Når det er sagt "liker" jeg A64 bedre.. for øyeblikket... men det er en helt subjektiv sak.. som 99.999% av dere andre her i forumet sprer som fakta/objektive påstander.. Og å vente på noe nyttt bedre gjelder både Intel og AMD for tida... skal nok ha dobbeltkjerne selv.. fra begge "leirer"... Trådstarter: Du bør heller vurdere å kjøpe en skikkelig server.. om det er AMD eller Intel spiller her liten rolle.. da det er kjapp disk-aksess som gjelder for "filbehandling".. Men jeg "lukter" mer en som har lyst til å kjøpe noe nytt.. da er sikkert det A64-system du "sikler på" noe du får stor glede av... Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 For den prisen der får du deg Vapochill LS og 1gb god ram, så klokker du den p4'en skyhøyt Lenke til kommentar
scarface15 Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 la'n stå og oppgrader seinere.. spar penga Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Er du stinn så er det jo bare å oppgradere, men jeg tror nok det oppsettet du har bør holde ei stund til. Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Ikke oppgrader. Den P4 du har er minst på høyde med den 4000+ i filbehandling tallknusing osv. Så spar de pengene. Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Joda.. Selg PC'en din, og oppgrader. Da får du en bedre PC til en "billig" penge? Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Jeg er enig med flertallet. Det oppsettet du har nå er mer enn bra nok, også om du hadde vært interessert i spill (som er AMDs største fordel ovenfor intel). Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Hehe, mange selg, ikke selg! her. Eg står for at du skal vente til at det kommer nye a64 som blir nevnt tidligere. Vi er vell i et generasjonsskifte når det gjelder både a64 og intel. Er jo go den pc`en du har nå. "Filbehandling" er vell kontorarbeid, og butikker anbefaler jo Celeron 2,4ghz til kontorbruk så du har jo meget bra pc til "filbehandling". Lenke til kommentar
Enigmah Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) Hei alle Her var der mange gode innspill:) Takker:) Noen kan ha rett i at det lukter litt oppgradering for oppgraderingens skyld.. Ville høre litt mer om forskjellen på Intel vs AMD uten å tenne alle som har en av disse som sin klare favoritt. Desuten har det Asus kortet fått sinnsykt skryt.. Dobbeltkjerne er jo også på ønskelisten her, men ak så langt borte ennå.. Hvis vi mener hastigheten i systemet ellers er grei men vil øke flow'en på diskkrevende operasjoner som pakking/utpakking, komprimering etc: Vil jeg kunne øke hastighet på fx rar/unrar markant med raid 0 og FIRE raptors mon? Vil man kunne forvente en enda mer markant økning i alle prosesser med et scsi320kort med en 15k rpm cheetah enn de 4 raptors da? Har iøvrigt separat filserver med alle data "sikret" i raid 5 så kapasitet i workstation er ikke et must. NB! Aktivitet i systemet er ofte dekodning av data (UUE?) fra news-server samtidig med annen aktivitet - det merkes ihvertfall bra med 3.6MBit innkommende som skal behandles samtidig med øvrig bruk.. Enigmah Endret 22. mars 2005 av Enigmah Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Joda.. Selg PC'en din, og oppgrader. Da får du en bedre PC til en "billig" penge? dårlig idè Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå