Gå til innhold

Hvordan defineres reperasjonsforsøk av kjøpsloven?

Anbefalte innlegg

Jeg har to spørsmål angående kjøpsloven (merk: ikke forbrukerkjøpsloven). Saken gjelder en mp3-spiller, men poster likevel her da jeg ikke finner noe bedre sted å poste, samt at saken er det samme om det gjelder mp3-spiller eller mobil. Om det finnes noe bedre sted å poste så si ifra så jeg flytter den :)

Ihvertfall, here goes:

Jeg har da en Zen Micro med store problemer. Kjøpt hos Komplett som bedriftskunde. Da jeg ville sende inn denne til dem henviste de meg til Creative sin egen ordning for å få reparert produkter. Dette gjorde jeg selvfølgelig og fikk en ny spiller.

Nå har min nye spiller fått samme problem. Da mine 3 bekjente med samme spiller har samme problem på sine skjønner jeg at det neppe hjelper om jeg får enda en ny en. Da står jeg med spørsmålene:

Når jeg ikke leverer mp3-spilleren til butikken jeg kjøpte den i, men rett til Creative som butikken ba meg om, gjelder dette som et forsøk av butikken på å reparere den? Hvis ikke så må jo jeg heller sende mp3-spilleren til komplett, selv om det både tar lengre tid og koster mer for komplett (frakt fra komplett --> creative).

Forbrukerkjøpsloven gir butikken 2 forsøk på å reparere samme feil. Hva gjør kjøpsloven? Har sett over loven uten å bli 100% sikker, da jeg ikke ser noe spesifisert om hvor mange forsøk de har.

Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil anta at det er et forsok. Med dette tar jeg et forbehold. nemlig at Komplett uansett ville sendt den til samme sted som Creative gjorde.

Min erfaring er fra en episode med Computercity. Kjopte en Ipaq med hente ordning. Butikken hevdet dette ikke var utbedrings forsok, men kunne ikke redgjore for hva de ville gjort om jeg hadde levert til dem. Saken endte med at sjefen insa at Compaq og dem sendte til samme sted, og de egentlig kverrulerte.

Vet ikke om dette hjalp

Lenke til kommentar

Du kan selv velge om du ønsker å reklamere til selger direkte eller ovenfor tidligere salgsledd (i denne saken Creative selv, eller importør av Creatives mp3-spillere, f.eks actebis).

Om du på eget initiativ leverer din spiller til en annen enn disse aktørene gjelder ikke dette som en retting av mangelen / evt forsøk på dette.

Du kan allikevel la en annen aktør gjennomføre avhjelp på selgers bekostning om selger ikke oppfyller sin plikt til dette innen rimelig tid. Jamfør kjøpslov §34 3).

Det står ikke nevnt antall forsøk selger har på å utføre avhjelp/omlevering annet enn det vage "innen rimelig tid".

Man kan allikevel anslå dette til 2 forsøk, som i forbrukerkjøpsloven, da kjøp som reguleres av denne loven er såpass like som de som reguleres av kjøpsloven. Man kan dermed benytte seg av felles rettspraksis.

Du må likevel forvente at selger ønsker å gjennomføre omlevering gang på gang inntil du får et produkt uten mangler.

Lenke til kommentar
--

Skjønte ikke helt hva du mente i starten av posten. Når jeg altså på oppfordring av Komplett leverer til Creative så gjelder dette som et forsøk på reperasjon av butikk?

Jeg skjønner at Komplett ikke vil gi omlevering gang på gang. Er ikke dette jeg forventer, men virker som dette er Creative sin standard. Som sagt har 3 av mine bekjente nøyaktig samme feil, og fikk nye mp3-spillere. De har nå også fått samme feil på sine nye.

For meg spiller det liten rolle om jeg får ny spiller om min blir reparert, saken er bare at jeg er ganske sikker på at jeg aldri får en som fungerer. Da er det viktig for meg at jeg bruker de 2 forsøkene butikken har, slik at jeg etter det kan få pengene tilbake. Hvis det tar 2 uker for å få mp3-spilleren "ødelagt", så kan jeg godt vente noen ganger og få ørten nye om det er det det skal stå på.

Takk for seriøse svar :)

Lenke til kommentar
--

Skjønte ikke helt hva du mente i starten av posten. Når jeg altså på oppfordring av Komplett leverer til Creative så gjelder dette som et forsøk på reperasjon av butikk?

Jeg skjønner at Komplett ikke vil gi omlevering gang på gang. Er ikke dette jeg forventer, men virker som dette er Creative sin standard. Som sagt har 3 av mine bekjente nøyaktig samme feil, og fikk nye mp3-spillere. De har nå også fått samme feil på sine nye.

For meg spiller det liten rolle om jeg får ny spiller om min blir reparert, saken er bare at jeg er ganske sikker på at jeg aldri får en som fungerer. Da er det viktig for meg at jeg bruker de 2 forsøkene butikken har, slik at jeg etter det kan få pengene tilbake. Hvis det tar 2 uker for å få mp3-spilleren "ødelagt", så kan jeg godt vente noen ganger og få ørten nye om det er det det skal stå på.

Takk for seriøse svar :)

Ja, det var akkurat det jeg mente.

Har generelt ekstremt mye problemer med mp3-spillere vi selger i butikken min. Creative er dessverre inget unntak.

Er ofte jack-kontakten som enten blir skurrete eller trykkes inn i spilleren.

Lenke til kommentar

Beklager off topic men..Crazysteps: En venn av meg har problemer med sin Zen Micro, den har som du sier dårlig kontakt i jack-inngangen, og lyden blir veldig skurrete og dårlig om den flyttes litt på eller lignende.

Godtar creative slike feil som produksjonsfeil?

Lenke til kommentar
Beklager off topic men..Crazysteps: En venn av meg har problemer med sin Zen Micro, den har som du sier dårlig kontakt i jack-inngangen, og lyden blir veldig skurrete og dårlig om den flyttes litt på eller lignende.

Godtar creative slike feil som produksjonsfeil?

Ja, dette er en klar produksjonsfeil.

Creative er ikke vanskelige å ha med å gjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...