Gå til innhold

En "ikkestatisk" side med PHP uten database...

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt å lage side for noen som ikke vil bruke penger på ett webhotell (så de har ikke mulighet for f.eks mysql), men jeg kan tenke meg å lage en enkel publiseringesfunksjon så de får lagt ut nyheter +++ på siden sin bare ved å logge seg på, skrive nyheten og trykke lagre.

Er dette mulig ved bare å skrive til en flat fil? Noen som har noen eksempler/forslag?

-JV-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

comma separated values - CSV - kan du titte mer på.

Men en flat fil vil aldri bli like fin som en database. Til å vise innhold funker det jo, hvis du skriver til toppen hele tida, men til søk, og hvis du skal forsøke å ordne utvalget, får du en del kode og dermed en del forsinkelse...

Men siden du ikke har tilgang på database regner jeg ikke med at det stilles de helt store krav til skalerbarhet eller responstid :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjappe svar! :)

LoS: De bruker et "gratisalternativ". Lik home.no.net ol. Støtter PHP men ikke no database.

pian: Riktig, er ikke mye krav til det. Jeg trenger heller ikke no søking eller noe. Kun enkel og grei visning av siste nyheter ol.

Skal se litt mer på CSV, fwrite og fopen..

Tusen takk så langt :)

Lenke til kommentar

For å få den siste nyheten øverst må du bruke fread()

Og for å lage en eventuel txt fil, så kan du lage den selv, men da må du huske å chmode den. Men det går ant å bruke touch() funksjonen..

Det er også flere sikkerhets funksjoner du burde bruke.. f.eks

strip_tags()

strlen()

wordwrap()

Det er lurt å bruke die() funskjonen flittig..

Det er ikke lenge siden jeg lagde et nyhetsscript, viss du er innteresert så kan du få tyvtitte på den. ;)

Lenke til kommentar
Hva med FreeSQL.org??

Virker faktisk veldig bra!

mhm.. :dontgetit:

Bruker freesql.org jeg, funker fint det..

Bare man husker å ta backup en gang i blant..

Har opplevd å miste all informasjon jeg har lagret dit før.. :cry:

Også blir den av å til fort overbelastet når det er for mange folk på siden min på en gang.. :ermm:

Men det er ikke veldig ofte :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...