svamp Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Jeg vil gjerne ha kritikk på noen bilder, for å lære, og få vite hva jeg evt gjør feil Disse bildene er tatt nå i det siste. Jeg har nettopp kjøpt D70, og er for det meste i "eksperimenteringsfasen" Ingen av bildene er på noen som helst måte redigert. Bilde 1: Om jeg kan si det om noen av bildene, så er dette det jeg er mest fornøyd med. Liker lyset . Her er jeg på vei opp på en fjelltopp, og det var ikke blitt helt mørkt enda. Tekniske data: ISO: 200 Lukkertid: 1 sekund Blender: F/3.5 Bilde 2: Her er jeg på toppen av fjellet. Det er nå helt mørkt. Tekniske data: ISO: 1600 Lukkertid: 30 sekunder Blender: F/10 Bilde 3: Tatt hjemme fra terassen. Et eksperiment. Tekniske data: ISO: 1600 Lukkertid: 20 sekunder Blender: F/5 Tar med lærevillighet imot kritikk på ett eller flere bilder Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Bilde en var utrolig deilig. Det dypblå lyset i snøen, den lysere himmelen, månen og det elektriske lyset på toppen av fjellet. Sporene i snøen sammen med rekkverket får man til å føle at man faktisk er på vei opp dit selv. Jeg føler en utrolig tilstedeværelse i bildet, og jeg ønsker at jeg var der selv. Nydelig. Perfekt eksponert. Bilde 2: Litt for mye støy, mest på grunn av høy ISO tenker jeg? Bygget blir litt for mørkt, det samme blir skiltene. Men skulle bygget vært lysere, hadde også himmelen blitt lysere. Mulig å vente til det var enda mørkere for på den måten å få lysere bygg, men beholde bakgrunnen mørk? Ville også benyttet enda lenger lukkertid fremfor høy ISO, men da måtte du nok benyttet Bulb funksjonen. Det er imidlertid vanskelig å fange stemningen i ett bilde når det er såpass mørkt, og de elektriske lysene i bildet gjør det nok enda litt vanskeligere ettersom man må ta hensyn til de også. Likte imidlertid det røde lyset på toppen av bygget. Til tross for mye kritikk her, synes jeg det er bra til å være ett tidlig forsøk på nattbilder, og noe Photoshopping måtte vel til for å gjøre det bedre enn det er nå. Bilde 3: Trolsk bilde... det grønne lyset gir en spesiell stemning, om enn noe unaturlig. Også her kunne lenger lukkertid vært en grei erstatning for høy ISO, og kanskje det hadde vært finere om selve himmelen var mørkere? Photoshopping er lov så lenge det gjør bildet bedre uten at det blir "feil". Lenke til kommentar
KjetilHav Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Bilde 1) Skarpheten er god i bildets forgrunn, men bluret i bakgrunnen. Det hjelper å blende ned, og stativ eller et annet stødig underlag må til. Bilde 2) Altfor høy ISO. På lange lukkertider bør du bruke ISO 100 eller 200, og heller stille inn lenger lukkertid. Unngå dessuten sterke direkte lyskilder. Bilde 3) Likeledes for høy ISO, men eksponeringen sitter atskillig bedre enn i 2). Det er ikke mange justeringene som skal til før du har taket på dette. Lenger lukkertid og lavere ISO, unngå direkte lyskilder, så er du der. mvh Kjetil Lenke til kommentar
svamp Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Tusen takk for kommentarene! Afseth: 1: Blir glad av å lese det du skriver Da jeg så rekkverket, sporene og det lyset som traff, fant jeg ut at jeg ville prøve å ta et sånt "mot målet/på vei"-bilde. 2 og 3: Grunnen til at jeg brukte høy ISO var vel at jeg liker de spesielle fargene jeg ofte har fått da, sikkert mest på grunn av hvordan farger fra lyskilder påvirker andre farger i større grad enn med andre teknikker? På det tredje bildet er det gatelys i kombinasjon med et par biler som kjørte forbi, som lagde lyset. En annen og kanskje større grunn er trangen til å eksperimentere. Disse bildene ble tatt samme dag/dagen etter jeg hentet kameraet på posten. Takker for gode tips som jeg skal ha i tankene neste gang jeg tar nattbilder. Edit: KjetilHav, takker for tips og kommentarer fra deg også Endret 21. mars 2005 av svamp Lenke til kommentar
miCro Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Støy i et bilde kan alltids fikses på, f. eks. med Neat Image. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Oisann, det tok jo faktisk vekk en del av støyen. Finnes sånn funksjon i Nikon View/Pictureproject også? Lenke til kommentar
Teltplugg Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Jeg tenker også å kjøpe D70. Når jeg så mange av nattbildene og støyen fikk jeg litt hakeslepp. Wops, kanskje jeg skal vurdere et annet kamera. Men når bildet var igjennom en runde med Neatimage ble det jo mye bedre. Hvordan trives du med det nye kameraet ditt Svamp? Har du noen grunn til at du ikke valgte Canon 350? Neatimage er et simpelt program som man enkelt kan finne på internett. Husker ikke hvor jeg fant det, men det er i hvert fall gratis. Vil anbefale å anskaffe seg det. Det fungerer veldig godt. Ellers var bildene dine gode, I hvert fall til å være noen av de første bildene man tar med nytt kamera. Ikke glem å lese manualen før du begynner å eksperimentere, det er alltid til god hjelp. Hilsen Teltpluggen Martin Lenke til kommentar
svamp Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Teltplugg: Husk at de to siste bildene er tatt med ISO 1600, noe som gir veldig mye støy på de fleste kameraer.. Bilde 1 er tatt med ISO 200, så det er mer representativt for støynivået. Et par grunner til at jeg valgte D70: -Det har fått mye skryt i tester. -Jeg begynte å se etter nytt kamera FØR D70 kom ut, og det vil si at jeg har vært innstilt på D70 siden da. Og da valgte jeg å kjøpe det i steden for å vente på 350D. Dessuten er vel ikke kampen mellom de to avgjort enda? Også tror jeg at nikon har en liten stjerne hos meg, uten at jeg vet hvorfor. Trives veldig godt med kameraet. Kvalitetsfølelse, ergonomisk og ikke for stort og tungt, selv om det kan se slik ut når man sammenligner med andre kamera. Har lest manualen, og tenker å låne en bok om fotografi på biblioteket snart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå