Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med nettverk mellom to PC'er

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem mellom to PC'er hjemme, på den bærebare har jeg XP home edition og på den stasjonære PC'en har jeg win2000. Når jeg da kobler disse to samen med en krysset kabel, så er d veldig ofte jeg ikke finner den andre PC'en på PC'ene. Men noen ganger har det også funket. Så jeg skjønner svært lite av det. Det står også på begga at de er koblet sammen ved lokalt nettverk.

Er det noen som har ideer for hva som kan være grunnen mottas hjelp med takk:)

Hilsen Espen

[ Denne Melding var redigert av: espen221 på 2002-06-29 18:30 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å sett fast ip på nettverkskorta hvis du ikke har det.

xphome: 192.168.0.10

win2000: 192.168.0.20

dette var bare et eksempel, men når du har gjort dette så kan du trykke "legg til nettverkstasjon" (tror det heter noe lignende) og skrive inn: etterfulgt av ip'n til den andre maskina. I eksemplet blir det da slik på win2000 maskina: 192.168.0.10

Håper du skjønte dette :smile: Litt dum forklaring..

Du må selvfølgelig være sikker på at kabelen er iorden også :wink:

Lenke til kommentar

dette fungerte meget bra på win2000. Men fra XPhome ser det ikke ut til at den finner dette.

når jeg skriver inn nettverksadressen til pc'en med win2000 i veiviser for nytt nettverkssted, så kommer denne meldingen:

Windows krever en ressurs å publisere til. Prøv en annen plassering.

jeg gjorde akkuratt det sammen som i win2000.

Hva er det jeg har gjort feil i XPhome?

takk for svar:)

Hilsen Espen

Lenke til kommentar

får du til å pinge frem og tilbake over nettverket ditt???

ping 192.168.0.1 (fra maskin2)

og ping 192.168.0.2 (da har jeg gått ut i fra at dette er ip-adr på pc'ene)

slå av alle firewall-prog du har. zone alarm blokket fint min pc2 når jeg skulle inn på pc1, fikk ikke pinget eller noe.

bruker du pc'ene kun til lan'et ditt hjemme, eller kjører du dem på det store wan'et også (internett)???

prøvd å kjøre noen spill over nettverket? quake2 fex

Lenke til kommentar

har hatt samme problem.

jeg har 3 datamaskiner som skal kjøres i

nettverk og 2 med ME og 1 med XP. Funker fint med

ME men så fort jeg slår på XP eller kobler til kabel med XP så fucker den til alt sammen. Ingen finner noe og ingen kommer inn på hverandre. XP suger på nettverk, harprøvd både med tvista kabel og LAN.

har gitt opp. får ikke xp på nettverket.

slått av firewall og alt men funker inte.

Dem svarer på pinging og alt..

så hvis du finner ut noe, let me know..

Jan Thore

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-01 23:27, roaldhansen skrev:

får du til å pinge frem og tilbake over nettverket ditt???

ping 192.168.0.1 (fra maskin2)

og ping 192.168.0.2 (da har jeg gått ut i fra at dette er ip-adr på pc'ene)

Pinge? hva er det for noe, er ikke helt inn i det greine her jeg.

Quote:

Den 2002-07-01 23:27, roaldhansen skrev:

slå av alle firewall-prog du har. zone alarm blokket fint min pc2 når jeg skulle inn på pc1, fikk ikke pinget eller noe.

bruker du pc'ene kun til lan'et ditt hjemme, eller kjører du dem på det store wan'et også (internett)???

ok skal prøve og slå av zone alarm jg, den glemte jeg helt bort at jeg hadde på den ene PC'en.

den ene PC'en bruker jeg til større lan, her hjemme bruker jeg den bærbare til å se film på tv'en, har ikke tv-ut på min stasjonære,så derfor skulle jeg gjerne fått sett på film fra hardisken til den stasjonære gjennom nettverket til den bærbare..vis du skjønner...

[ Denne Melding var redigert av: espen221 på 2002-07-04 20:51 ]

Lenke til kommentar

jeg har også hatt det samme problemet, men det gik bra når jeg avinnstallerte norton internet security.... du kan eventuelt bare prøve med hub/switch uten å bruke krysset. (vet ikke hvorfor, men for noen fungerer faktisk dette)...

alexio

Lenke til kommentar

Trykk:

Start->Run...->CMD

Skriv ping (også ip-adressen til den andre maskinen)

f.eks.: ping 10.0.0.2

Hva er ip-adressene og subnettmaskene?

Det må du si.

Skriv i vmd, f.eks ipconfig /all

Der ser du ip-adresse og subnett-mask. Er begge i samme workgroup? Altså samme navn?

Jeg ville brukt ip-adressene 10.0.0.1 og 10.0.0.2, og subnett-mask 255.255.255.0 på begge maskinene. Lett å huske. Prøv det...

Lenke til kommentar

Sørg for at alle maskinene har samme ip adresse bortsett fra endelsen eks: pc1 192.168.10.00

pc2 192.168.10.01 + samme nettmask.

Se at du har satt på deling, og del ut en mappe på hdd. sjekk også protokollene i ''my network places''

Det lønner seg og ha like protokoller der.

Legg til både ipx og netbeui.

Kjører nettverk med 4 maskiner med win98se 2* xp pro + w2k pro ingen problemer. Deler adsl + filer og printere. Maskinene kjører forskjellige firewalls har ingenting og si hvis du ikke sperrer manuelt.

SR1Data.KonsulentTjenester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...