Gå til innhold

Passer alt sammen i hop? Skal kjøpe deler til PC


Anbefalte innlegg

Idag satt koblet jeg på den nye PSU vifta. Jeg har også kjøpt en ny CPU kjøler (Thermaltake fra Microplex) + en cpu vifte (paps fr Microplex)

 

Så kommer denne hælvetes 0.4 koden etterfulgt av en lang pipe lyd med 2 sekunders varighet og deretter et intervall på 2 sek.

 

 

 

Noen som vet råd.

 

Har tatt ut batteriet. (i ca 30 sek)

Cleara CMOS

Tatt ut rammen og plassert den på samme plass igjen

 

Nothing happen?!

Får ikke noe RPM på Guru Clock, men cpuspeed viser 2275MHz

Det rare er at alle viftene virker.

Grafikkortet virker! Har prøvd det på andre. Viften går også!

 

BLIR SNART GAAAL

 

:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme hoved kort og ram som deg men 3500+ med Newcastlekjerne,

Har ikke vært borti feilkoden du snakker om, men prøv å flashe bios.

Kjører forøvrig 3500+@2670 (fsb 267*10) med htt4/ddr400 og følgende ramtimmings 2,5-4-3-10 1T.

Cpu V =1,675 ram V = 2,65 (rammen funker bedre på lavere spenning merkelig nok,prøvde 2,8 V men da yter den dårligere).

Har kjørt div mem/torture tester og systemet er fjellstøtt.

Cpu vifta jeg bruker er Giant ufo fra NorthQ(komplett/itbutikken 285 kr) bråker minimalt og kjøler utrolig.

Har bare orginal chieftech 360w psu men den duger da skjermkortet bare er et 9600 non pro 300mhz@450, trekker ikke allverden strøm det.

Håper dette kan være nyttig når du er kvitt feilkoden.

Ps: lær deg å bruke vifte styringa i :yes: Yguru, funker genialt bra.

Lenke til kommentar
Hei igjen. Jeg har alt flasha BIOS. Flashe BIOS er det samme som å "CLEARE BIOS"

 

Det var da flott at du kjørte bra på HK. Så det er da endelig håp!

 

Ingen som vet hva det kan være?

Å flashe bios er IKKE det samme som cleare bios. Last ned FlashMenu fra Abit og bruk det til å flashe biosen med.

 

Edit: Clear Cmos heter det ikke Cleare Bios.

 

Edit2:Du skriver at du har byttet PSU vifta? Har du byttet til en bedre psu,eller bare vifte?

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Auda.  :blush:  Trodde det var det samme jeg. Det var fint du korigerte meg der ;)

 

Jeg skrev brevet veldig fort og rakk derfor ikke å se over. Ja, jeg har byttet PSU. Som er den Bezerk PSU du ser lengre bak i posten.

 

Hvor finner jeg progz som flasher ABIT HK da?

Her finner du FlashMenu.

Gå i bios og sjekk hvilken biosversjon du har. Siste biosversjon til AV8 er BIOS ID:1.9.

En ting til. Har du konfigurert AbitEQ? Hvis ikke gå i AbitEQ og trykk Setup.

Sett limiten på CPUFAN ned til 600rpm. Hvis limiten din står høyere enn hastigheten på cpuvifta,så kan dette være årsaken til pipingen. Sjekk også limiten på dine andre vifter.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Hvordan skal jeg klare å komme inn på BIOS, kommer jo ikke inn jo! Glemte å si det :blush:

 

Står vi like fast eller Morten K?

Såpass ja...du har ikke bilde på skjermen i det hele tatt?

Blir vanskelig å flashe bios da. Tror du bør sende hovedkortet i retur og be om et nytt.

 

Edit: Leste du dette i Abit forumet?

 

0.4. post code

 

Well I just got off with ABIT tech support with this issue. The guy swore up and down that this is a memory related POST code or the MB may be bad. He advised me the MO may be grounded out and said to take the board out, place on the anti-static bag and try to boot. He said if resetting the CMOS and booting on the bad don't work, the MB is crap and to RMA.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Ja leste det som stod der. Kom fram til at problemet 0.4 kunne skyldes ram (Modulene er på slot 1 og 2) eller PSU.

 

Slik som jeg forstår det skal jeg prøve å boote HK på en anti-statisk pose, uten kabinett? Hvis det da ikke virker tatt i betraktning at CMOS også er resetta er HK ødelagt. Hva mener han med to "RMA" og "MO"

 

Kan hende jeg misforstår...?

Lenke til kommentar
Ja leste det som stod der. Kom fram til at problemet 0.4 kunne skyldes ram (Modulene er på slot 1 og 2) eller PSU.

 

Slik som jeg forstår det skal jeg prøve å boote HK på en anti-statisk pose, uten kabinett? Hvis det da ikke virker tatt i betraktning at CMOS også er resetta er HK ødelagt. Hva mener han med to "RMA" og "MO"

 

Kan hende jeg misforstår...?

La HK ligge på posen som det var pakket inn i når det var nytt,uten kabinett ja,koble alt til og prøv å start opp. Hvis det ikke vil boote da heller,så send det i retur.

RMA betyr å sende i retur. Jeg tror det skal stå MB ikke MO.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen. Fant ut av problemet mens jeg bootet pc-en uten kabbis. Det stemte at det var et RAM problem. Tok ut den ene Rammen slik at det bare var 512 minne på den. Da virket den som bare det! Fikk opp bootscreen og BIOS!

Men nå dukket det opp et annet problem. Jeg setter inn XP-install cden og prøver å boote. Jeg kommer inn, men da sier installasjonsprogrammet at den ikke finner harddisk på systemet.

 

Har prøvd å trykke på TAB knappen for å komme inn på SATA-RAID innstillingene, men der får jeg ikke stilt på noe! (?)

 

Har testet litt forskjellige innstillinger på Advance BIOS config. Er ikke flink på dette, så trenger hjelp her. Har koblet til sata-disken på SATA1 (Det er to Sata kontrollere. 1 og 2)

 

Bør jeg flashe BIOS?

Lenke til kommentar

Like etter at du har bootet fra Windows cden,så må du trykke F6. Etter en stund vil du da få spørsmål om å sette inn disketten med S-ATA driveren (den disketten som fulgte med HK). Har du gjort dette?

Flash bios med FlashMenu,når du har fått lagt inn Windows og systemet ditt er oppe å går.

Når du har flashet bios,så kan du prøve å sette inn den andre rambrikken din også.

Edit:Det er flere drivere på disketten,men du skal bare bruke VIA driveren.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Like etter at du har bootet fra Windows cden,så må du trykke F6.  Etter en stund vil du da få spørsmål om å sette inn disketten med S-ATA driveren (den disketten som fulgte med HK).  Har du gjort dette?

Nope, Skal prøve det nå. Tusen takk :thumbup:

 

 

EDIT: Leste at BIOS-oppgraderingene fikset slike RAM problem. Så da stemmer nok det sa :thumbup:

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar
Like etter at du har bootet fra Windows cden,så må du trykke F6.  Etter en stund vil du da få spørsmål om å sette inn disketten med S-ATA driveren (den disketten som fulgte med HK).  Har du gjort dette?

Nope, Skal prøve det nå. Tusen takk :thumbup:

 

 

EDIT: Leste at BIOS-oppgraderingene fikset slike RAM problem. Så da stemmer nok det sa :thumbup:

Da er det ikke så rart at Windows ikke finner disken din. Bruk disketten,så skal det funke!

Edit: Håper du er ferdig med å plages nå og at alt virker!!!

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Har problemer med å komme inn på sata innstillingene. Trykker F6 flere ganger. Får bare opp et vindu der en ber om å installere masselagrings enhet. Og så kan jeg spesifisere driver. Deretter ber den meg sette inn en diskett. Har gjort den, men den finner den ikke. kanskje er diskett stasjonen ødelagt? Finner bare kobling til den "tykke" kabelen, eller hva nå det heter. Den "tynne" kabelen finner jeg ikke en plass på HK å feste. spiller det noen rolle?

 

Får også gjentatt 9.F feil. Løsningen er i jumpe HK. Og det har jeg gjort ca 6 ganger alt!

Lenke til kommentar
Har problemer med å komme inn på sata innstillingene. Trykker F6 flere ganger. Får bare opp et vindu der en ber om å installere masselagrings enhet. Og så kan jeg spesifisere driver. Deretter ber den meg sette inn en diskett. Har gjort den, men den finner den ikke. kanskje er diskett stasjonen ødelagt? Finner bare kobling til den "tykke" kabelen, eller hva nå det heter. Den "tynne" kabelen finner jeg ikke en plass på HK å feste. spiller det noen rolle?

 

Får også gjentatt 9.F feil. Løsningen er i jumpe HK. Og det har jeg gjort ca 6 ganger alt!

Når du setter inn disketten så skal du høre ta maskinen din henter driveren fra disketten.

Merkelig hvor mye problemer du har med hovedkortet ditt!

For meg gikk alt "etter boken".

Har Windows funnet hardisken din?

Hvis du sender meg PM,så kan jeg ringe deg og forklare hvordan du skal gjøre alt?

Lenke til kommentar

Nå tror jeg gir opp. Enten så er det min feil eller så er det Hardware (HK,harddisk eller vifte)

 

Klarte endelig å få hentet SATA-RAID drivere fra disketten som følgte med. Det var 4 driver å velge mellom. Jeg prøvde alle. Dessverre sier XP installasjonen at den ikke finner en harddisk. Har trippelt sjekka sataledningene og strømledningen til hardisken. Har også byttet sata ledning.

Har også prøvd med en orginal XP innstallasjons cd. Har under flere anledninger tatt ut batteriet og jumpa HK.

Min konk: HK eller harddisk er ødelagt. Skal sende inne begge til service. Hva mener du Morten K?

Lenke til kommentar
Nå tror jeg gir opp. Enten så er det min feil eller så er det Hardware (HK,harddisk eller vifte)

 

Klarte endelig å få hentet SATA-RAID drivere fra disketten som følgte med. Det var 4 driver å velge mellom. Jeg prøvde alle. Dessverre sier XP installasjonen at den ikke finner en harddisk. Har trippelt sjekka sataledningene og strømledningen til hardisken. Har også byttet sata ledning.

Har også prøvd med en orginal XP innstallasjons cd. Har under flere anledninger tatt ut batteriet og jumpa HK.

Min konk: HK eller harddisk er ødelagt. Skal sende inne begge til service. Hva mener du Morten K?

Det var da voldsomt hvor du skulle plages! Det er bare VIA driveren på disketten du skal bruke. Å ta ut batteriet fra HK er ingen vits,bare bruk jumperen heller.

Vanskelig å si hva som er galt. Beskriv framgangsmåten du bruker når du skal legge inn Windows.

Lenke til kommentar

Er litt usikker på hva du mener med VIA driver. Er det SATA-RAID? Leste på BIOS at VIA-RAID = SATA-RAID.

 

Finner 2 forskjellige SATA_RAID drivere. Har prøvd begge. Det er også to andre på disketten, men den ene er for Buiness Xp og den andre heter SATA-ASTC(?) (Det siste jeg skrev er nok feil) Har prøvd med alle. Lurer på om det går an å legge driverne på en USB nøkkel. Er så mye mer styr med diskettstasjon.

 

Det jeg gjør er følgende:

Jumper HK. Kommer inn på BIOS. Sier at det er resettet til org oppsett.

Deretter trykker jeg DEL. Kommer inn på BIOS. Setter CDROM til "first boot device" Deretter klikker jeg F10 (save and exit). Alle sata innstillingene står på "enabled" Lurer på om det har noe å si om jeg setter ADD BOOT DEVICE til SATA-RAID Du finner denne innstlinngen på ADVANCED BIOS CONFIGURATION.

 

Så starter pc'n på nytt. Booter fra cd. trykker F6 kontinuerlig. Så må jeg vente en stund. Da kommer det opp en mld som sier at windows ikke finner driver til masselagrings enhet. Du kan fortsette "enter" eller klikke "a" for å så spesifiere en driver fra Drive A.

 

Jeg setter inn disketten og finner 4 forskjellige driver som jeg har testet ut. Deretter klikker jeg enter og så blir skjermen svart en stund. Videre kommer bedskjeden: Hvis du vil installere XP trykk enter. Hvis du vilr reparere en tideligere version trykk ....

 

Så sier den at den ikke finner harddisk. Sjekk om den er slått på osv osv.

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...