CastorFiber Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) Etter å ha kastet bort masse tid og ikke minst penger på diverse backupløsninger opp i gjennom tidene, har jeg kommet til en ordning som er realtivt billig, og som gjøre at det ikke blir noe utdatert hardware etter et par år. Jeg har kjøpt meg et par ekstra harddisker som jeg har i en gammel P3. Denne står i et annet hus, i tilfelle brann. Maskinen skrur jeg på via nettverkskortet en gang i uka, og tar backup, eller oftere hvis jeg får tak i filer jeg ikke vil miste. Prisen på en slik løsning er lav, det er veldig lite stress med det, og risikoen for diskkrassj er liten, siden maskinen ikke blir brukt til noe annet i det hele tatt. Etter hvert som diskene i denne maskinen blir i minste laget, kan de sikkert brukes til noe annet eller selges. Litt penger brukt, javel, men uerstattelige filer er og blir uerstattelige.. Endret 22. mars 2005 av CastorFiber Lenke til kommentar
Jahve Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Du bruker Maxtor.. der har du problemet. Hitachi Lenke til kommentar
KAS Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Litt penger brukt, javel, men uerstattelige filer er og blir uerstattelige.. Ja -man må rett og slett spørre seg selv om filene man ønsker backup av er viktige nok til å forsvare prisen det vil koste å ta vare på dem. Har man mye kritisk bør man vurdere å kjøre et par disker i raid-1, av en størrelse som samsvarer med behovet både i øyeblikket og i overskuelig framtid. Mange hovedkort har allerede en raid-1 funksjon, enten det er til IDE eller S-ATA, men dersom man trenger et slikt kort koster dette i nypris fra ca 300,- og oppover. I tillegg kjøper man seg en "stor" ekstern eller uttagbar disk, skaffer seg bankboks for oppbevaring, og tar med disken hjem for backup 1-2 ganger i måneden, alt etter som. Har man mindre mengder av kritisk materiale, kjøper man seg dvd-brenner og brenner dette ut på gode plater. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Å ikke ha råd til backup: Harddisker går per definisjon til dundas etter en stund. Its a fact. Its inevitable. Problem: Dersom man: 1. Har råd til en 160 gigger 2. Har 25GB med uerstattelige filer 3. Ikke har råd til MER enn en 160 gigger så: 1. Kjøper man IKKE en 160 gigger 2. Kjøper man dvd-plater for 150,- + en 120 gigger, eller 3. et par mindre disker. Det er sikkert 90% av de som opplever nytten av backup som lærer det den harde veien. Dessverre. DrE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå