Gå til innhold

Harddisk ødelagt, for andre gang. Hva kan gjøres?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått ødelagt harddisken min for andre gang under et år.

Det er ikke min feil at disken har blitt defekt, det bare sa pang inni disken, og nå starter ikke motoren i disken, og hovedkortet finner heller ikke disken.

Det er andre gangen dette skjer med min Maxtor 160 GB, 7200 RPM, ATA133 harddisk. Forrige gang dette skjedde, fikk jeg ny disk helt uten videre av Elkjøp, som jeg har kjøp disken fra.

Jeg ser meg lei på at det er andre gangen jeg mister over 100 GB med data. Over 25 GB av dette er filer som er uerstattelig.

Altså folk spør jo kanskje hvorfor jeg ikke har tatt backup, men jeg kan da ikke kjøpe to harddisker, en til bruk og en til backup?

Jeg må tørre å ha filer på disken?

Dessuten har jeg en annen Maxtordisk, 40 GB, 5400 RPM, ATA100 som har jobbet fint for meg i mange år nå. Så det er ikke maskinen sin feil, men heller disken/Elkjøp.

Men nok om det, mitt spørsmål er hva som kan gjøres? Skal jeg bare dra til Elkjøp, få en ny disk, ha det i en måned, bli herpa igjen og få ny disk av Elkjøp igjen?

Nei, slikt orker jeg egentlig ikke. Kan jeg ikke levere disken og få pengene tilbake?

Det er jo ganske slitsomt da, jeg tør ikke å ha skoledokumenter/andre viktige filer på disken min lenger.

Så, hva kan jeg egentlig gjøre?

Hva er mine rettigheter?

Takker for svar :)

God påske til alle på forumet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan sikkert være flere ting som gjør at du har problemer med disken din.

Hvordan er det med ventilasjon i kabinettet ditt?

Blir disken veldig varm?

Den gamle disken du har er en 5400 rpm disk, og vil neppe bli så varm som 7200 disken din!

Det kan også tenkes at du har for lite power, og at det gjør at du sliter. (dette er en antagelse og ikke noe jeg veit)

Kent

Endret av BlackDeath
Lenke til kommentar

Reklamasjon er jo en fin sak. Garanti gjelder jominimum i 2år

Jeg ville har hørt med betjeningen på elkjip om det er mye reklamasjoner på denne typen vare, for deretter å iverksette tiltak. Er det mye reklamasjoner er jo løsningen enkel; krev å få annen hardware.

Hvis dette ikke er et kjent problem.. sjekk som nevt ventilasjon og psu (selv om jeg ikke tror dette er problemet) Har selv en Maxtor, og den fungerer utmerket, selv om min er av en annen type (DiamondMax 10, 200gb, 7200, 8mb cache)

Jeg kjører UTEN kabbis ventilasjon på en OC Duron.. hmm..

Lykke til :cool:

Lenke til kommentar

Har også mista en Maxtor disk, 120Gb. Der er jeg overbevist om at temperaturen ble for høy. Den satt i en HP Pavilion, sånn "ferdigsnekkra" maskin. Kjølinga er for dårlig i kabinettet. Fikk ny på garantien, men har motert inn HD kjøling direkte på disken. Disken er nå aldri over 41 grader. Før var den ofte over 65 grader.

Mulig du også kunne prøve et annet HD merke.

Lenke til kommentar

Hei :)

Nei, jeg kan være 100 % SIKKER på at det ikke var varmen som tok den. Sidedøra er åpent, temeraturen på cpu ligger på 42*C og hovedkortet på 28*C, og det er 2x 80 mm kabinettvifter, 1x 120mm vifte og vifte for cpu der, så nei, jeg tror ikke varmen har tatt disken.

Men hva kan jeg gjøre? Kan jeg kreve pengene tilbake? Eller skal jeg bare gå tilbake til butikken og få ny?

Jeg har fortsatt garantien. Og mannen i disken sa at jeg skulle komme tilbake om det var noe (som om de visste at dette ville skje)

Lenke til kommentar
Har også mista en Maxtor disk, 120Gb. Der er jeg overbevist om at temperaturen ble for høy. Den satt i en HP Pavilion, sånn "ferdigsnekkra" maskin. Kjølinga er for dårlig i kabinettet. Fikk ny på garantien, men har motert inn HD kjøling direkte på disken. Disken er nå aldri over 41 grader. Før var den ofte over 65 grader.

Mulig du også kunne prøve et annet HD merke.

Ok, men får jeg lov til å kjøpe en annen disk på stedet? Si at jeg skal bytte det inn?

Lenke til kommentar
Kan være flere grunner til at folk ikke svir av 1000 spenn på en ekstra disk!

En av grunnene kan feks være at vedkommende ikke har 1000 spenn!

Kent

Da kan de bruke 362 kr på en 40GB intern Maxtor og bare ta den ut og legge den i skapet.

Lenke til kommentar

Om det to ganger, med to forskjellige disker har sagt "pang" i maskinen din ville jeg ha fått testet hovedkortet/strømforsyning før ny disk blir tatt i bruk. men det kan jo selvsagt hende at du har fått to disker fra samme parti med samme feil.

Har selv to Maxtor disker, tre Seagate og en Hitachi, og det er kun Hitatchi som har skapt seg litt for meg. Maxtor er vel ikke mitt førstevalg med tanke på varme og "omdømme", men jeg har absolutt ingen angst for å bruke de.

Lenke til kommentar
Kan være flere grunner til at folk ikke svir av 1000 spenn på en ekstra disk!

En av grunnene kan feks være at vedkommende ikke har 1000 spenn!

Kent

Dersom en ikke har kopi av dataene på disken, så bør en regne med å miste de. Har selv nettop mistet 300+ GB med video (DV). Har heldigvis det meste på tape fortsatt, men noe redigering har gått fløyten.

Lenke til kommentar
Har du 25Gb med uerstattelige filer er du direkte teit om du ikke kan spandere en 1000 lapp på backup. Har selv måtte lære dette den harde måten, men nå er det en enorm betryggelse å ha en ekstern disk med bilder/jobb greier på.

Amen!

Dagen før jeg fikk DVD+RW platene mine mistet jeg 140gb minst..

Backup er tingen, vi får håpe framtidens lagringsmedium blir mer sikre

enn harddisker..

Lenke til kommentar

Maxtor er ikke den diskprodusenten som har

best rykte når det gjelder driftssikkerhet:

http://www.storagereview.com/articles/2004...B300S0-2_7.html

http://www.storagereview.com/articles/2003...3160023A_7.html

Du bør også sjekke hvor varm diskene er, høy

temperatur er ikke bra for noen disker. Forøvrig

trenger man ikke betale 1000kr for å kunne ta backup:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303848&cks=PRL

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122672&cks=PRL

Lenke til kommentar

Ok, takker for alle svarene jeg har fått.

Men jeg er 100 % sikker på at det ikke er maskinen som er varm, men heller disken som har feil i seg!

Det pleier å sitte andre disker der også, og da sitter det ofte der i flere dager, mens maskinen står på. men denne Maxtordisken fikk jeg for noen uker siden, fordi den forrige også sa pang.

Men samma det med backup, det er ikke så veldig viktig.

Jeg bare lurer på hva jeg kan gjøre med disken? Jeg har jo fortsatt garanti, men jeg vil ikke gå tilbake El-kjøp, og bare få en ny disk uten videre, og det samme skjer med den.

For forrige gang jeg var der, forklarte jeg problemet, og de ga meg en ny disk uten videre.

Kan jeg kreve å få pengene tilbake eller kjøpe en annen disk?

:) Pavlion.

Endret av pavlion
Lenke til kommentar

Hva garantien sier, må du lese selv.

Etter kjøpsloven har de vanligvis rett til tre leveringsforsøk. Mao. #1 Salget, #2 Sist gang, #3 Nå. Etter det kan du kreve kjøpet hevet, mao. da har de ikke rett til å gi deg ny disk igjen om det skulle skje enda en gang.

Når det er sagt, så er de fleste butikker behjelpelige. De kan gå med på å f.eks. gi deg tilgodelapp, pengene tilbake, disk av et annet merke (med eller uten mellomlegg) osv. før det. Men det er helt opp til butikken.

Kort og greit: Skaff deg back-up. Anta at disken kan komme til å gå til helvete. Kjøp eventuelt to og bruk RAID 1, men back-up er best uansett. RAID beskytter ikke mot f.eks. virus, uhell i sletting, brann, tyveri osv.

Kjella

Lenke til kommentar

Denne HD din har temp sensor. Bruk "Everest Home" så ser du temperaturen.

Sitter HD trangt? Jeg har to HD'er i mitt kabinett, men Maxtor'n har jeg plassert nederst slik at jeg fikk montert kjølinga på den. Selv om CPU og hovedkort har lav temp, så kan alikavel disken være for varm.

Skal du levere den på Elkjøp så spør om du kan få et annet merke istedenfor.

Må du legge til en hundrelapp så er kanskje det ok.

Har gode erfaringer med Seagate!

Lykke til!

:cool:

Endret av ajoar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...