Gå til innhold

Fra Resorator til noe nytt (samt mine erfaringer)

Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt Resorator i ca. 6 mnd og har opplevd at vannpumpen (Eheim kompakt) har "tatt kvelden" 2 ganger. Resultatet er at vannpumpen lager betydelig støy, og må skiftes. Jeg vurder nå to nye alternativer:

1. Skifte til ekstern vannpumpe (f.eks. Eheim 1048 - 600l/t). Fjerner kun den interne vannpumpen.

2. Fjerne hele radiatoren, men beholde CPU- og GPU_vannblokk, samt slanger til systemet. Vil her trenge både ny vannpumpe, tank mm.

Utover problemet med vannpumpen har jeg vært fornøyd med systemet. Tilsfredstillende kjøling (til tross for betydelig overklokking), og et lydløst system(så lenge pumpen fungerer).

Noen som har noen innspill til mine 2 alternativer. Tenker spesielt på alternativ 2, hvor jeg ønsker råd om utstyr som jeg kombinere med eksisterende vannblokker og slanger.

mvh

Isa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville byttet til en eheim 1046 eller noe sånt. Zalman har jo faktisk laget en bruksanvisning for hvordan man skal kunne sette på en bedre pumpe for å øke ytelsen. I og med at du er fornøyd fra før, tror jeg at du vil bli enda mer fornøyd med kraftigere pumpe :)

Lenke til kommentar

Andre erfaringer:

- Installasjonen var en drøm (selv for en med "ti tommeltotter").

- Også bytte av intern pumpe var enkelt - Zalman har laget et brukervennelig system, samt at bruksanvisningen er god.

Dog er det et stort minus at vannpumpen har gått i stykker to ganger. Min pumpe (og PC) er på 24t i døgnet, og jeg flytter aldri min PC. Er derfor meget overrasket at dette har skjedd 2 ganger.

mvh

Isa

Lenke til kommentar
Jeg ville byttet til en eheim 1046 eller noe sånt. Zalman har jo faktisk laget en bruksanvisning for hvordan man skal kunne sette på en bedre pumpe for å øke ytelsen. I og med at du er fornøyd fra før, tror jeg at du vil bli enda mer fornøyd med kraftigere pumpe :)

Har ikke dette settet, har ikke vannkjøling i det hele tatt. :)

Men når Zalman snakker om å øke ytelsen. Er dette for å kunne bedre kjøle ned flere komponenter, eller er det i en overklokkings setting og kunne bli enda kjøligere?

Og til slutt, hvor mye koster de delene som skal til for å kunne øke ytelsen i dette systemet?

Lenke til kommentar

Har hatt Reseratoren i noen måneder uten problemer med pumpen.

En kraftigere pumpe senker temperaturen med ca. 2 grader og da vil du få mer støy. Så da er vitsen borte med lydløse opplegget. Spørsmålet er da: 2 grader verdt støyen?

For å få lavere temperaturer kan du prøve å kjøpe en annen vannblokk eventuelt en radiator (sånn som jeg gjorde).

Lenke til kommentar

En kraftigere pumpe senker temperaturen med ca. 2 grader og da vil du få mer støy. Så da er vitsen borte med lydløse opplegget. Spørsmålet er da: 2 grader verdt støyen?

For å få lavere temperaturer kan du prøve å kjøpe en annen vannblokk eventuelt en radiator (sånn som jeg gjorde).

Hva kjøpte du da? Hvor fra?

Og hvor mye kjøligere ble det?

Lenke til kommentar
Andre erfaringer:

- Installasjonen var en drøm (selv for en med "ti tommeltotter").

- Også bytte av intern pumpe var enkelt - Zalman har laget et brukervennelig system, samt at bruksanvisningen er god.

Dog er det et stort minus at vannpumpen har gått i stykker to ganger. Min pumpe (og PC) er på 24t i døgnet, og jeg flytter aldri min PC. Er derfor meget overrasket at dette har skjedd 2 ganger.

mvh

Isa

Når den vannpumpa går, kan det jo bli temmelig varmt etterhvert, tror jeg :)

Er det noen mekanisme som slår av maskinen hvis den slutter og fungere?

Eller kan man få kjøpt slikt?

Litt kjedelig og få ødelagt både cpu og evt. grafikk kort som kan stå i kjøleløsningen....

Lenke til kommentar

Hva kjøpte du da? Hvor fra?

Og hvor mye kjøligere ble det?

Jeg kjøpte en radiator, vanntemperaturen gikk tydelig ned.

Litt kjedelig og få ødelagt både cpu og evt. grafikk kort som kan stå i kjøleløsningen....

Ikke fortvil, systemet slår seg vanligvis av hvis temperaturen er over 85*C (kan fikses i BIOS blant annet).

Endret av Fur
Lenke til kommentar
Jeg har nettopp bestilt en Eheim 1048 (NOK 450), og vil ut fra resultatet vurdere også å kjøpe en radiator.

Vil komme tilbake med erfaringer på støy og temperatur etter jeg har montert denne.

Isa

Etter jeg monterte radiatoren gikk temperaturen ned med 5 grader. Jeg tror selve kjøleblokken isolerer varmen mer siden den er så stor. Hadde vært greit å sjekke hvordan temperaturen blir med en annen kjøleblokk.

Lenke til kommentar

Har nå montert en ekstern pumpe (Eheim 1048), og resultatet er helt ok. Både temeratur og støy er den samme som tidligere.

Kan derfor ikke anbefale dette dersom målet er lavere temperatur, men kun dersom du har opplevd (som meg) at den interne pumpen har røket flere ganger.

Er rimelig sikker på at vannet flyter med en raskere fart gjennom systemet, men dette resulterer altså ikke til en lavere temperatur (målt både på CPU og GPU). Vil her trenge en ekstra radioator (og vifte) for å oppnå bedre kjøling.

mvh

Isa

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tatt noe bilde, men kan fortelle at jeg har plassert pumpen på utsiden slik som illustrert i bruksanvisningen til Zalman.

Etter monteringen av pumpen fikk jeg initielle problemer med bråk fra pumpen (høres ut som en rasle lyd). Først testet jeg pumpen i et badekar, og kunne konstatere at den fungerte som normalt. Deretter demonterte jeg pumpen og gjennomførte den såkalte "Eheim mod" (bruksanvisning for dette finnes på Internet - jeg fant en tysk bruksanvisning som holdt for meg). Etter dette fungerte pumpen utmerket - mao et lavt støynivå (strømforsyningen i min PC lager langt mer støy enn denne pumpen).

Isa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...