Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dårlig Router? (ZyXEL ZyAIR G-2000)

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har litt trøbbel med routern her i huset (som sagt en ZyXEL ZyAIR G-2000) og lurer på om noen andre har erfart tilsvarende med lignende router..

Routeren har fungert ganske greit i et par uker, men i går så tenkte jeg at jeg skulle ta meg en runde cs siden det var "år" siden sist :)

Kom frem til at jeg skulle laste ned server-list, og da datt nettet ned..

Etter en del tukling kom jeg meg på nett & en server, men hver gang jeg skulle laste ned serverlist så gikk altså nettet ned for alle - routeren svarte ikke på ping heller.

Når jeg har sjekka routerloggen i ettertid, har det stått "NAT Session table is full!" de gangene jeg har prøvd å laste ned serverlist.

Altså, når man laster ned serverlist, prøver jo CS på å koble til mange mange servere for å høre hvor mange som spiller der, map, etc..

Men ser ut til at routeren ikke klarer å takle dette? Noen som har funnet en løsning på lignende problemer? Firmware f.eks.? (Virker som jeg har den som ligger på zyxel.com, 3.60)

Et lite søk på nettet viste at det tydeligvis var flere som hadde dette problemet, men ingen løsning :S

Ellers, Hold dere unna ZyXEL! :thumbdown:

Man skal kunne forvente at en "nymotens" router takler såpass

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er hva userguiden hadde å si om nat session table (en 407siders manual);

"System Mainentance Logs"

"NAT Session table is full! - The maximum number of NAT session table entries has been exeeded and the table is full." (Åpenbart)

Det eneste stedet jeg fant noe som har noe å gjøre med nat sessions var altså i "log-forklaringen".

Jeg vet jo allerede hva feilmeldingen betyr, men veit ikke hvordan jeg får større nat session table :p

Vet du hvordan man faktisk forandrer på dette eller var det bare et standardsvar fra din side no alla "se på google"?

Har sett igjennom så å si alle settings på web interfacet, og det er ingenting som har noe med nat session å gjøre der (bortsett fra no adress mapping settings og virtual servers). Har vel ikke et stikkord som kunne vært greit å se etter?

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Okaay.. Hmm..

Ahaaa! Eureka! ;) Har bare surra på web interfacet og kikka der..

MinRouter> ip nat session
NAT session number per host: 2048
MinRouter> ip nat session 4096
The range of NAT session number per host is from 1 to 2048

:eek:

dvs at denna ikke takler CS? Eller lignende ?

Lenke til kommentar

Nei da ser det vel dårlig ut tror jeg. ZyWALLen min takler 12000 så det har liksom aldri vært behov for endringer der...

Men er du sikker på at du har nyeste FW? Det er 4 3.60 firmwares der.

Lenke til kommentar

ZyNOS version: V3.60(HI.1) | 04/30/2004

:dontgetit:

Off, nå er loggen fullspekka med full session table-meldinger :(

Ser ut til at det funker nogelunde nå.... :eek:

Tror du det er trygt å uploade noen ny fireware da?

I og med at jobben til fattern egentlig eier routern.. :p

fullfullfull.JPG :mad:

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Ahh!! Etter en god og fin påske kom jeg hjem og skulle prøve å legge inn "ny og super" firmware fra zyxel.com.

Lite overrasket ble jeg når jeg fikk denna feilmeldinga;

Status: A file system error was detected: disk full

Makan tel søppel!! Ikke bare er den gamle versjonen fullstendig utdatert, men det er samtidig så å si umulig å legge inn ny firmware (med mindre man er villig til å knote i timesvis)

Eneste positive tingen jeg vil si om denne routern, er at det er få (nett)butikker som selger'n, og flott er det!

Lenke til kommentar

Høres mer ut som om det er burken din enn sånn det skal være. Gå til DOS, bruk ftp og put <filnavn.bin> ras uten <>. Husk katalog om du ikke er i den folderen som fila ligger i.

Er samme OS på samme boksene, så jeg *tror* du gjør noe feil, men vet ikke.

Lenke til kommentar

Tja.. er litt nervøs med tanke på å overskrive firmware som allerede ligger der i frykt for at boksen skal streike helt eller no :p

Prøver å legge opp ny firmware via FTP for å så evt. rename eller noe?

Edit; Når jeg lasta opp bin-fila til FTP (ikke som ras, men orig.filnavn), fikk jeg feilmelding om at det var noe write error på gang :no:

Dersom jeg skulle klare å slette firmware; Har routern no "backupløsning" på gang, eller blir det å sende den inn til leverandøren?

Kan evt. prøve å uploade med Internet Explorer istedet..We'll see :E

Edit; Takker forøvrig for svar og gode råd :thumbup:

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Japp, Firmware oppgradering funka via internet explorer!

Men akk..

MinRouter> ip nat session

NAT session number per host: 2048

MinRouter> ip nat session 4096

The range of NAT session number per host is from 1 to 2048

MinRouter> sys version

ZyNOS version: V3.60(HI.3) | 09/09/2004

system up time:     0:03:23 (4f49 ticks)

...

Edit:

Etter et aldri så lite google-søk, Ser det ut til at det er en god slump med folk som har diverse ZyXEL-produkter og har problemer med nettopp dette..

For min del, Aldri mer ZyXEL. Enten man speller CS eller ikke, så holder ikke dette mål for "dagens routere". Kanskje til herr Hansen som sjekker E-post annenhvertime og surfer på vg.no.. :roll:

Tilogmed min P233Mhz som boota OS fra diskett funka bedre enn detta. :thumbdown:

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke komme med noen belærende pekefingre her, men om du kan litt om IP og NAT så er dette en mye "clean'ere" måte å gjøre det på enn f.eks. låse seg eller slette tilfeldige sessions som andre produsenter gjør. 4096 sessions per PC er faktisk en del, og det CS gjør er i realiteten et DOS-angrep. Klagingen din skyldes din egen uvitenhet, ikke ZyXELs.

Lenke til kommentar

Men uansett, av 2048 sessions, så klarer ikke f.eks. CS å laste info fra mer enn 50-60 servere, pluss at resten av nettet blir utilgjenglig. Har ikke noen følelse av at alle mine 2048 sessions blir brukt.

Har også en følelse av at CS kunne laste info fra serverne dersom jeg brukte et annet produkt eller som jeg tidligere nevnte, min 233Mhz ;)

Kan godt hende jeg virker uvitende, men når jeg er vant til at det funker gang på gang på gang og at det plutselig ikke fungerer på en router og at jeg ikke ser noen løsning.. kanskje noen vil se på meg som "han som irriterer seg over at Opera ikke klarer å vise "enkelte sider" ordentlig" (mens det egentlig er SIDEN det er noe galt med)..

Nevertheless, det har alltid funka overalt og med ZyXEL, funker det ikke.

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Tja.. Jeg fikk lagt inn ny firmware (med internet explorer), men der var det også 2048 nat sessions som var max..

Prøvde å sette "ip nat timeout udp" til 5 sekunder på "CS-porten" (27015?), men virker ikke som det hjalp.

Har hørt at det skal funke å skrive "ip (nat?) loopback on" e.l., men også at det ikke funker heller..

Så har nå registrert meg på BoomTown i tilfelle jeg skal spille CS. Slipper jeg å laste ned den hersens lista. CS er ikke favorittspillet så er igrunn ikke så farlig. Bare irriterte meg grenseløst at det ikke gikk :(:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...