zupreme Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Jepp da var vi igang. Skal iløpet av påska og litt utover våren fikse en god del på bilen. Litt bakgrunn for bytte av motor kan du lese i denne tråden. Og hvorfor lage en worklog? Jo for det kan være av litt allmenn interesse å se hva som må til for å bytte en motor, og kanskje spre litt håp Selv har jeg ingen spesiell mekanisk erfaring, men har puslet litt på denne bilen en stund nå. Litt info om bilen: Opel Vectra A 1990-mod 1.gangs reg Nov 89 4-dørs sedan Jeg har eid den i 3 år nå Km stand 242'000, ny motor har gått 140'000km Motor: 2,0i 8V OHC 115hk 170Nm (orginale tall) Girkasse: F16 5-trinns Understell: Alco dempere fram, Monroe bak (gass) Inter Alloy 40mm senkesett. Har mange planer med bilen, kanskje litt for mange. Vi får se hva som blir gjort og ikke, men motorbytte er det bare nødt til å bli siden den gamle har tatt kveld (mest sannsynlig stempelringene). Videre planer (eller skal vi kalle det drømmer?): - Montere sentrallås - Montere el.speil med varme - Montere Vectra 2000-styling - Bytte ratt og instr.panel til Vectra 2000 - Lakkering (svart, type benga) - Div belysning - Bygge opp stereoen skikkelig - Lakkere bremsecalipere (blir sikkert rødt) - Borrede og slissede bremseskiver fram - Bytte hjulbuer bak (rust ja...) - Solfilm på rutene bak - Leke litt med motoren så den gir ut litt mer guffe osv. Forslag tas imot med takk! Hvis det er noe dere lurer på eller vil se bilde av er det bare å si ifra! Har tatt MANGE bilder....hehe. Bildet viser motoren under demontering. Bl.a. innsuget er tatt av. Jepp det hvite på bildet er snø, og grunnen til det er at jeg holder på ute. Galskap vil noen si.... Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Meget bra. Har selv en Vectra A 92mod 2.0i har gått 94 500km. Motoren trenger bare en vask. Register reima ble skiftet for ca 20 000km men er nå litt slakk. Må løsne på vannpumpen og justere den litt. Burde jeg nevne at det ikke er noen fare for at hvis register reima ryker så vil ikke motoren ta skade. (C20NE og XE) Tar ingen ansvar for at dette stemmer helt 100% fordi jeg ikke husker det helt Få tak i en vectra B grill... ser mye bedre ut da.. Kanskje en god ide å komme med bilder og da? Ang rust sjekk festene til fjærene bak. det er vanlig at de ruster der og hvis man ikke gjør no med så kan det hende at man hører et brak når man kjører hardt over en humpel og fjærene står oipp ramma? Nå tok jeg litt for hardt i men sjekk det ut. ellers burde du sjekke om det er mer rust på bilen. hjulbuene bak er utsatte... Ble mye å skrive dette... Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Det er vanlig at registerreima blir slakk etter ei lita stund når den er ny. Min ble så slakk at den slo imot plastdekselet. Det stemmer at du må vri på vannpumpa for å stramme reima. På nyere utgaver av motoren er det montert spennrulle. Angående grill har jeg foreløpig hatt en ombygd orginalgrill med netting i, vi får se hva det neste blir. Angående rust i fjærfestene bak, tenker du da på de nedre festene? Er ikke så allverden mye rust der. Får se, lurte på om jeg skulle plukke av hele bakakslingen og lakke den med benga også. Hjulbuene bak skal byttes ut (se bilde ) Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) -Min ble opg så slakk at den slo i mot reigster dekslet. strammes med vannpumpa ja. Angående grill tenker jeg på Vectra B tror jeg.. har fått tak i en slik, ser mye bedre ut. Når det gjelder rust så ser jeg at hjulbuene er helt gåene. Jeg vil egentlig anbefale deg å bytte hele hjulbuen bak pga at det ser ut som det er rust lengre oppe og bak. det ligger en gummi list der omme som holder på vannet og så begynner det å ruste vips så ruster hele hjulbuen. Har nylig byttet på bilen min... har du verktøy til dette? Når det gjaldt rust i festene så tenkte jeg ikke akkurat nede men er det no der burde du få tatt det eller stoppet det. Der fjærene er festet oppe i ramma er det vel der jeg mener... Btw; usj for noen hjulbuer, jeg gremmes! tror jeg har fått rust på hjernen for når jeg ser på en eldre bil titter jeg nesten alltid på hjulbuene... uff!! Angående dreiemoment så tror jeg det er 175Nm ikke 170Nm. Drar godt... Lurer også på hvordan det er med alu felger som passer til vectra A...? Edit: la til no.. Endret 28. mars 2005 av CorVette Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Ang felger så er det avhengig av hvilken motor du har. De kjipeste har 4x100 og innpress på 49mm, som er ganske mye. Felger fra VW og eldre BMW skal passe rett over. Litt usikker på hvor stort senterhullet er på de forskjellige. Vectra 2000 har vel 5bolts understell? Grill fra vectra B (fra 1995?) har jeg ikke helt troa på, da fronten er helt annerledes. Vectra A fikk vel en liten facelift på 90-tallet, gjorde den ikke det? Evt kanskje du har fått tak i en grill fra vectra 2000? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Vectra A 92 modell, 2.0i gl har i hvert fall 5x100... ET 35 eller 39... Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Angående boltsirkel på Opel Vectra A er dette fasit: Alle modeller har: boltsirkel 4*100 med innpress ET49, bortsett fra Vectra Turbo. Den har boltsirkel 5*110 (tror jeg). Vectra 2000 har 4*100 Har du noe annet enn 4*100 er skivene/nav byttet. Det stemmer at eldre BMW (f.eks E30) har 4*100 boltsirkel, men innpresset stemmer ikke overens. BMW har ikke no særlig mye innpress og da vil felgen/dekket stikke utenfor hjulbuene på Opel. Believe me, har prøvd!!! VW og Honda har samme boltsirkel ja.. Angående dreiemoment: Med katalysator er det oppgitt til: 170Nm. Uten kat: 175Nm. Kat'en skal bort, inn med rakrør. Vectra A fikk en liten facelift rundt 92-93 med ny grill og lakkerte fangere og speil. Senere kom ny type lykter. Det er grill tilnærmet en Vectra 2000 jeg prøver å få til i utseendet. Mulig jeg likesågodt kjøper en. Idag er bilen min ferdig på verksted. Dem har gjort det tunge arbeidet med å heise ut den gamle motoren samt sette inn den nye. Ny clutsj ble det også siden den gamle var såpass slitt. Håndbrekket ble også justert siden jeg har vært for lat til å gjøre det etter jeg byttet wire'ene bak der Pris for herligheten: 4500,- Nå gjenstår bare arbeidet med å koble til alt av slanger og elektronikk, samt register. Da håper jeg bilen skal være kjørbar. Heldigvis er værgudene på min side for tiden så den saken er grei=) Skal bytte hele hjulbuene ja. Helt fra dørterskelen og bakover til støtfangerfestet bak. Skal sette bort sveisearbeidet. Hjulbuene ligger på postkontoret og venter.... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Sendte deg forresten en pm, men ser jo nå at det var en Vectra A.. Har også en Vectra A, men den er det 5x100 på, å det skal være originalt etter alt jeg vet... Min er da en 92mod, med kjipe ulakka plastfangere og speil, men min bil ikke var med under faceliften.. (da jeg syns den ser rimelig trøtt og sliten ut ) Lenke til kommentar
eab Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 OPEL Vectra 88-92-95 A 125-150kw - 5-110 49 65,1 B12x1,50 Står det på http://www.kompressor.no/felger/boltesirkel.htm Så vectraene med litt motor under huven har 5x110. Fikk forresten på VW felger på min gamle ascona, stakk ikke no utenfor hjulbuene. Den hadde samme innpress som vectra (ET49). Felgene hadde ET35 Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 1. april 2005 Forfatter Del Skrevet 1. april 2005 OPEL Vectra 88-92-95 A 125-150kw - 5-110 49 65,1 B12x1,50 Står det på http://www.kompressor.no/felger/boltesirkel.htm Så vectraene med litt motor under huven har 5x110. Fikk forresten på VW felger på min gamle ascona, stakk ikke no utenfor hjulbuene. Den hadde samme innpress som vectra (ET49). Felgene hadde ET35 Med andre ord Vectra V6 (ca.170hk C25XE) og Vectra turbo (204hk C20LET). E30 har innpress ET på sånn ca 10-15 tror jeg. Det går ikke no særlig overens med VW og Opel. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Eldre VW har ET38 som standard. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 (endret) Ang felger så er det avhengig av hvilken motor du har. De kjipeste har 4x100 og innpress på 49mm, som er ganske mye. Felger fra VW og eldre BMW skal passe rett over. Litt usikker på hvor stort senterhullet er på de forskjellige. Vectra 2000 har vel 5bolts understell? Grill fra vectra B (fra 1995?) har jeg ikke helt troa på, da fronten er helt annerledes. Vectra A fikk vel en liten facelift på 90-tallet, gjorde den ikke det? Evt kanskje du har fått tak i en grill fra vectra 2000? Jepp, har innpress på 49mm og boltsirkel på 4x100. Vanskelig å finne riktig felg samt at det skal se bra ut og... Innpresset er jo 49mm og maks avvik er jo 7,5mm. De felgene jeg hadde lyst på hadde et innpress på 39mm noe som sier at det er 2,5mm over maks tillat avvik. Kan de onkel politi ta meg på dette når de har teknisk kontroll.. ser de strengt på det? Det er ikke no problem med eu-godkjenning da jeg jobber på bilverksted!!! Vectra B kom i 1995 noe jeg er nokså sikker på. Ja det stemmer at fronten er helt annerledes men jeg har bare selve grillen. Hvis du ser på vectra A på den stål listen foran som går rett under lyktene så vil du se på midten at den bøyer seg ned litt. Jeg tor vectra B grill passer på vectra A men må nok gjøre litt om der..!`? Grill fra vectra 2000? hmm, sjekker det nå.. Pokker og, sjekket vectra 2000 og B grill og må si at jeg ble usikker nå. Den ligger på jobben så jeg får ta en titt til mandag... Edit: la til noe.. Endret 2. april 2005 av CorVette Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 ..... Angående dreiemoment: Med katalysator er det oppgitt til: 170Nm. Uten kat: 175Nm. Kat'en skal bort, inn med rakrør. Vectra A fikk en liten facelift rundt 92-93 med ny grill og lakkerte fangere og speil. Senere kom ny type lykter. Det er grill tilnærmet en Vectra 2000 jeg prøver å få til i utseendet. Mulig jeg likesågodt kjøper en. ..... Thanx Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Angående innpress og slikt så tviler jeg på at onkel bryr seg så lenge mønsteret på dekka går innenfor skjermkanten. Det er det de ser på sånn i første omgang, tviler på at dem legger seg ned og begynner å måle millimeter på en teknisk kontroll... Og angående rust på gamle vectra'er bør du ta av bakfangeren og se under den, der grodde det bra på mutter sin ihvertfall... Jeg har absolutt rust på hjernen etter å ha kjørt rundt i en eldre bmw i tre år nå... Der gror det overalt!! Deilig å være bileier i et land der de salter vekk verdier for 5 mrd i året Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Ascona B'en ha ET37 som standard på de med litt motor, de med mindre motor vet jeg ikke hvordan det er med... Ascona C du hadde Ezekiel?? Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Angående innpress og slikt så tviler jeg på at onkel bryr seg så lenge mønsteret på dekka går innenfor skjermkanten. Det er det de ser på sånn i første omgang, tviler på at dem legger seg ned og begynner å måle millimeter på en teknisk kontroll... Og angående rust på gamle vectra'er bør du ta av bakfangeren og se under den, der grodde det bra på mutter sin ihvertfall... Jeg har absolutt rust på hjernen etter å ha kjørt rundt i en eldre bmw i tre år nå... Der gror det overalt!! Deilig å være bileier i et land der de salter vekk verdier for 5 mrd i året Har allerede tatt en god del rust på bilen min. Tar resten denne uka og helga.. Bak støtfangeren var det omtrent ikke en ting bare litt... Jeg har også fått rust på hjerne etter å brukt endel tid på å fjerne det. Hvis jeg kikker på en bil så skal det ikke mye til at jeg kikker på hjulbuene... Btw; ser at du har satt på KN filter... Ble det no merkbar effekt? Endret 4. mai 2005 av CorVette Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 KN filter på en original motor gir i 99% av tilfellene ikke noe andre effekter enn "morsommere" lyd Eller, hvis det gamle filteret er gammelt så kan det vel gi noe effekt... Jeg satte på konfilter (Pipercross) på Civic'en min, og syns lyden på høyt turtall var vel penga alene. Virker jo som den er kvassere når den får en markant hissigere lyd, hehe... Kjøper du renseolje også så har du jo et filter som kan brukes om og om igjen, og det kan jo være kjekt Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 Og her kommer en aldri så liten oppdatering. Bedre sent enn aldri;) Var en tur på verksted for å svitsje over motor. Hadde koblet fra alt av ledninger og slanger selv. Selve arbeidet for verkstedet ble da å løfte ut den gamle motoren og løfte inn den nye. Måtte også ha ny klutsj som kostet litt gryn. Total pris for herligheten 4500kr. Kanskje ikke så ille? Ble en ny bil etterpå iallefall. Så var det å ta fatt på monteringen av alt igjen. Knotet en god del, blant annet for å få rett timing på registerreima. Første gang den ble montert hørtes bilen ut som en jævlig gammel VW diesel++ hehe Etter å ha justert til dette (montert reima riktig) gikk bilen som ei klokke=) Forøvrig har monteringen gått ganske så greit, ikke noe spesielt vanskelig egentlig. Måtte flytte over vannpumpe og starter. Har spylt igjennom radiatoren for å renske opp litt. Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2005 I den senere tid har det begynt å lekke olje fra motoren. Kjipt! Har bytta bunnpannepakning. Kosta en del kroner. Ble bedre men ikke bra. Så da måtte jeg handle enda mer! Har kjøpt pakning til oljepumpa og simmerring. Har hørt at dette er en vanlig feil på disse motorene. Ellers har det kommet en liten sprekk på radiatoren, akkurat der slangen går inn. Limte frekt med Loctite hehe. Håper det holder. I går ble det montert hvite sideblinkers. Er ikke sikker på hva jeg synes enda, må vel bare venne seg til det tenker jeg. Idag skal jeg på Posten og hente trim-kammen jeg har bestilt. Blir montert snart håper jeg. Denne alene skal gi 10-15hk. Kammen er en Kent cams AST15 på 272 grader. Skal være en "gate-kam" som gir jevn økning over hele registeret. I og med at den ikke er så kvass slipper jeg å bytte ventilfjærer og løftere. Mulig jeg skal bytte stempler også til noen med høyere kompresjon (10,0:1). El.speila jeg hadde er solgt, til fordel for M3-speil tenker jeg. Må bare finne noen som passer smaken min og lommeboka Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Den trim kammen. Hvor mye måtte du gi for den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå