Gå til innhold

IBM Thinkpad - Problemer


Anbefalte innlegg

Heisann. Fikk en IBM Thinkpad her om dagen, jeg satt å installerte diverse program. Og lada opp batteriet.

 

Og som jeg har fått forklart, så skal du ikke bruke batteri, og strøm samtidigt når batteriet er fult oppladet.

 

Så jeg skulle ta det ut, jeg snudde litt på PC'n. Og der forsvann skjermen, det kom slik "snø" som vi er kjent med fra TV. Jeg lurte jo på hva dette var for noe. Jeg restarte, restarte, restarte, men skjermen var død, rett å slett død. Den var bare helt svart. Jeg prøvde med en ekstern skjerm CRT skjerm. Og da kom snøen på den og. Maskina starter å går og slikt, men ingenting kommer frem.

 

Etter å ha sett i manualen. Så kommer det fram slike "beep" og jeg får fram fire beeps, og da sto det "IBM Security chip" i error meldingen.

 

Noe som har peiling på hva jeg kan gjøre, eller hva som er galt?!

 

Litt kjipt, skjedde en time etter jeg hadde fått PC'n :(

 

Edit. det er altså en IBM Thinkpad R51

Mod: 2888

Endret av ^Gimli^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå prøvde jeg med en annen ekstern skjerm, og da fikk jeg "Windows oppstarts" menyen

Og så var jeg så dum å trykka "start på vanlig måte" og nå får jeg den ikke opp mer, kan være noe med skjerm innstillinger, for jeg valgte en annen skjerm. Elns på skjerm instillinger.

Lenke til kommentar

Slå av maskinen, eventuelt ved å holde strømbryteren inne i 4-5 sekunder. Fjern nettledning. Ta nå ut batteriet. (denslags gjør man vel ikke med maskinen påslått, slik jeg fikk inntrykk av at du gjorde!). La maskinen nå stå litt uten strøm. Sett i nettkabelen og forsøk normal oppstart. Jeg garanterer ingenting, men det er verdt å prøve.

 

(Til det første du skrev: Det er ikke nødvendig å ta ut batteriet ved bruk av nettstrøm)

Lenke til kommentar

hmm..

 

Ok, jeg fekk liv i den igjen en gang idag. Men bare den ene gangen. Skjedde det samme, uten at jeg prøvde å ta ut batteriet. Den bare kom fram.

 

etter jeg har åpnet maskina, så var ikke musen sikkelig satt i. Jeg satt den i, starta opp. Og der, vips så fungerte den normalt. Jeg var innpå i 5min? og så skjedde det samme igjen med skjermen.

 

Så nå prøver jeg ditt tips. ols.

Lenke til kommentar

Prøv litt forskjellige ting. Kanskje du kan sirkle inn feilen. Fjern den eksterne musen og annet periferiutstyr helt, for sikkerhets skyld. Du kan ellers prøve å gå inn i BIOS ved oppstart (F1?), eller boote fra Windows CD. Vises da menyene på skjermen uten problemer (og over lengre tid), ligger problemet nok i operativsystemet, og du kan kanskje prøve å reinstallere windows. Men utover denslags har jeg ingen ide, dessverre.

Lenke til kommentar
Prøv litt forskjellige ting. Kanskje du kan sirkle inn feilen. Fjern den eksterne musen og annet periferiutstyr helt, for sikkerhets skyld. Du kan ellers prøve å gå inn i BIOS ved oppstart (F1?), eller boote fra Windows CD. Vises da menyene på skjermen uten problemer (og over lengre tid), ligger problemet nok i operativsystemet, og du kan kanskje prøve å reinstallere windows. Men utover denslags har jeg ingen ide, dessverre.

Alt er frakoblet, og jeg kommer ikke inn i oppstarts menyen. Skjermen er helt svart.

Men som sagt, den funka _EN_ gang i går, men skjedde det samme igjen. jeg rørte såvidt PC'n. og det samme skjedde med skjermen igjen!

Lenke til kommentar

IBM support greit? hah

 

Snakka med en av våre nye landsmenn jeg.

 

Først fann han ikke maskina i noen register.

 

Så forklarte jeg problemet, og hva jeg trodde var galt, så sa han noe rart jeg ikke skjønte, og samtalen ble brutt, jeg holdt linjen i 10min, for å se om han hadde satt meg over, eller noe. Men det var det ikke.

Lenke til kommentar

Joda, ringte en gang til. Fikk snakke med en norsk en.

 

Han mente det var skjermkortet, så skal jeg en tur til bergen, for å levere den inn på en IBM sak der.

 

Og alt på garantien :love:

 

Men så er det bare å finne plassen da :nei:

Endret av ^Gimli^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...