Gå til innhold

Hvor mye tror vi vann utvider seg ved 50 grader?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er litt i tvil om noe med min vannkjøling. 1. pri hos meg med vannkjøl var støysvakhet, og det har det også blitt. Men når jeg har vifter slik som jeg vil ha det blir det litt vel varmt under spilling (ca 50 grader målt i vanntank, altså returvann, der det er på sitt varmeste)

Dette kan selvsagt fikses ved å øke viftefart, eller enda bedre burde jeg egentlig hatt en litt større radiator. Men egentlig er det ikke temeraturen som bekymrer meg, selv når vannet er så varmt, er cpu/gpu kaldere enn det var da jeg hadde alle mine hylende vifter før vannkjøling. Chipset er nok noen grader varmere enn før pga at den er sist i systemet, men tror ikke den heller lider noen nød.

Men til poenget; Jeg har et "lukket" system, men jeg ser at det pipler litt vann ut der ledning til temperaturføler går ned i lokket på vanntaken. dette vurderer jeg og tette bedre, fordi jeg da vil slippe å etterfylle vann så ofte (det har ikke minket mer enn ca 1,5 cm i tank på 2 mnd, men er rimelig sikker på at det fordampning gjennom dette hullet som er årsaken)

Det jeg rett og slett lurer litt på er om det kanskje er like greit at trykket får lov og slippe litt ut?

Hvor mye trykk kan det være snakk om ved ca 50 grader, og hvilke fordeler/ulemper vil det ha og gjøre systemet helt tett?

Jeg antar jo at økt trykk, gir økt fare for lekkasjer :whistle:

Noen som har noen innspill/ komentarer til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den utvidelsen av vann som måtte oppstå mellom la oss si 20 til 50grader tror jeg du nærmest kan se bort fra.

Derimot vil den luften som befinner seg i tanken kunne forårsake en viss trykkøkning i systemet ved en slik temperaturstigning, noe som nok også er årsaken til at det pipler litt vann ut igjennom ledningsgjennomføringen.

Nå inneholder jo vannet også luft, men i et forhold som nok er for lite til at dette vil kunne påvirke, eller gi en trykkøkning ved de temperaturforskjellene jeg trekker frem, og som nok er relevant i de fleste tilfelle.

Trykkøkningen vil i teorien kunne gi opphav til lekkasjer ja, men i et slikt tilfelle ville jeg nok helle stilt et spørsmålstegn ved slangekoblinger og resten av komponentene i systemet, om det skulle oppstå en lekkasje.

Disse bør i alle fall kunne tåle langt høyere trykk enn det som "worst case" kan oppstå i et vanlig kjølesystem.

Ideelt sett bør systemet være potte tett, uten at dette er noen avgjort betingelse for hverken effekt eller levetid.

Men, det er jo innlysende at man da kan redusere / eliminere behovet for etterfylling av vann.

En ting som nok ikke alle er klar over, er at om man bruker silikonslanger (noe jeg selv gjør), så "svetter" disse litt. Over tid vil også dette kunne medføre et visst vanntap.

Svettingen er imidlertid umulig å se eller registrere på andre måter enn at vannet forsvinner, og er såpass beskjeden at den aldri vil kunne påvirke elektronikk eller komponenter som måtte befinne seg i omgivelsene.

Dette er i alle fall hva jeg kan bidra med sånn på sparket, i et forsøk på å besvare spørsmålene dine. :yes:

Lenke til kommentar
Men til poenget; Jeg har et "lukket" system, men jeg ser at det pipler litt vann ut der ledning til temperaturføler går ned i lokket på vanntaken. dette vurderer jeg og tette bedre, fordi jeg da vil slippe å etterfylle vann så ofte (det har ikke minket mer enn ca 1,5 cm i tank på 2 mnd, men er rimelig sikker på at det fordampning gjennom dette hullet som er årsaken)

Noen som har noen innspill/ komentarer til dette?

Hydraulisk sett har du nok eit åpent system, dvs at du har luft i tanken, eller?

Frå 20 grader C til 50 C vil vatnet utvide seg med 1%. Sidan vatnet er inkompessibelt blir denne trykkforandringen i lufta. Dersom du du har ein liter med vatn i systemet ditt og ein desiliter med luft blir lufttrykket:

Nytt vannvolum: 1,01 liter

Nytt luftvolum: 0,99 liter

Vi får dermed ein trykkøkning pga mindre volum som vi kan beregne etter prinsippet: T = konstant => p x V = konstant

Nytt trykk blir dermed 101,35 kPa x 1 / 0,99 = 102,3737 kPa

Sidan vi har ein temperaturforandring i lufta også vil vi få ein trykkendring pga dette: T1/T2 = p1/p2 => 112,9 kPa

Dette blir et differansetrykk på 11,5 kPa i forhold til utanfor systemet. Det tilsvarer ei vannsøyle på ca 1,19 meter ved 50 grader C ! :ohmy: Med forbehold om regnefeil

Dette var om tanken var heilt lufttett og slangane ikkje utvida seg. I dette tilfellet vil nok den varme lufta sive ut gjennom gjennomføringa til denn ledningen du snakka om. I tillegg til trykkforskjellen vil det, som sagt, vere stor forskjell i absolutt luftfuktighet mellom lufta i tanken og kabinettlufta. Dermed vil kanskje denne luftfuktigheten kondensere når den kjem ut av tanken :hmm: Litt det samme som å koke egg dette her ;)

Vel ikkje heilt. Når du har utligna trykket blir det ikkje laga noko nytt trykk dersom temperaturen er konstant. Derimot blir det stadig laga ny fuktighet i lufta dersom tanken ikkje er lufttett. Luftfuktigheten vil heile tida forsøke å spre seg slik at det er samme abolutt luftfuktighet i heile rommet. Dermed vil luftfuktigheten i tanken blir spist opp ettersom tida går. Sidan vatnet i tanken er varmt vil vannoverflata heile tida produsere ny fuktighet. Derfor går vannnivået ned med tida.

I tillegg har vi permeabilitet, eller gjennomstrømningsevne, som Skrue snakkar om. For at denne skal gjere seg gjeldene bør vi ha trykkforskjell gjennom tverrsnittet av slangen i tillegg til forskjell i damptrykk og overflatetrykk osv. Det har vi i vannkjølinga vår, dog i svært liten grad. På ei anna sida har vi og svært lite væsketap.

Lenke til kommentar

Har sagt det før, og sier det igjen; Han kan sitt fadervår, og er egentlig veldig langt fra en kvakksalver!

Egentlig ser det også ut til at vi er enige om saken, men han underbygger nok det hele på en atskillig "råere" måte!

Slike kunnskaper fikk i alle fall aldri jeg rota meg til, til det var min nok skolegang alt for kortvarig! :blush:

Lenke til kommentar

Slapp av folkens, brukernavnet mitt er ikkje Kvakksalveren, og dette er vel strengt tatt ungdomskole-pensum i alle vestlige land utenom Norge. (Litt usikker på om det var pensum for både Realskole og Framhaldskole, hadde du framhaldskolen Skrue :p ). Prinsippet er jo svært vanskelig å forstå i detalj. Likevel har vi ein del praktiske erfaringer i kvardagen rundt dette, som f eks manuell oppvask.

Tar vi har vann @ 50 grader C oppi ei bøtte uten lokk ser vi at det damper av ein god del. Er det et varmeelement i bøtta som opprettheld 50 grader vil vatnet forsvinne i løpet av et par (?) dagar. Har vi derimot et nesten tett lokk vil det ta svært lang tid før vatnet er dampa vekk.

Angåande dette med trykk så bør det være langt innenfor det systemet tåler. Det meste trykket vi kan få er dersom f eks ein ikkje heilt ukjent håndtverkar skulle bytte ut pumpa si med f eks ei Swifttech MCP 600/650. Då kunne han komme opp mot 0,7 bar ved utløpet av pumpa i kjellaren 4 meter under øverste punktet i systemet. På tross av at dette er et ekstremt tilfelle, er det så godt som trykkløst i forhold til ein hageslange.

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

Ahh, nydelig! Hvem trenger skole, kan jeg kalle deg pappa Kvakksalveren?? ( og onkel Skrue):D

Mulig dette var pensum, selv har jeg alltid vært mer praktisk rettet, og skole ble lett for teoretisk for meg, men nå på mine "eldre dager" finner jeg det svært interessant med litt av teorien bak alt sammen også ;)

Et par ting; tanken min sitter på utsiden, så den dampen som slipper ut er neppe noe skadelig for elektronikken (er vel faktsik bare bra for inneklimaet nå vinterstid)

Slangene er vel "plast", faktisk ikke helt sikker på hva de kalles, men vanlig myke, rimlige, og ikke silikonslanger fra Microplex. De er sikret med strips på alle kupliger, så de detter ikke akkurat av. Men jeg har jo registrert at slangene blir svært myke (lette å tre på) ved såpass høy varme som jeg har. Det er derfor jeg i det hele tatt tenker at det kan være et tema med dette "trykket"

Det er vel som Skrue sier kanskje luften som er den største bidragsyteren hos meg, tanken er ca 15x6 cm, og halvfull med vann.

Men jeg våger og konkludere med at jeg godt kan tette systemet, til tross for at vannsøyleberegningene til Kvakksalveren skremmer meg litt. Jeg har ganske lange slanger som kan utvide seg litt, og det faktum at jeg har en god del luft i tanken, som jeg da forstår det som at er størt årsak til trykk, er jo også det i systemet som lar seg komprimere mest.

Men ja, bare for å få det siste helt på plass, ifht trykk forandringer, bør jeg ha mest mulig/ eller minst mulig luft i tanken da? Er det slik at fordi luft utvider seg mest, bør man ungå mye av det, eller blir det; fordi luft lar seg komprimere lettere bør man ha en god luftlomme?

Lenke til kommentar

Nesten så jeg vil si "ja takk, begge deler"! :p

Men fra spøk til revolver: Hverken mine tanker omkring trykkøkning ved temperaturstigning, eller Kvakksalveren´s atskillig mer vitenskapelige underbyggelse av hva som hender, bør skremme noen fra å kjøre med et potte tett system, uansett luftmengde i tanken. Tvertimot vil jeg si!

Jeg glemte vel i farten å nevne at man meget godt kan kjøre uten tank i et system, og derved eliminere luftlommer i dette.

Man kan jo da fristes til å tro at "skadevirkningen" vil bli desto større iom at man da får et tilnærmet "stumt" system, ved en utvidelse av vannet som en konsekvens ved oppvarming.

De aller fleste slanger er jo såpass myke / lange at de enkelt vil kunne fange opp utvidelser, og dermed vil jeg anse faren for lekkasjer som ikke eksisterende.

Så tett hullet i tanken du, og len deg tilbake! :cool:

Lenke til kommentar
Skrue

Så tett hullet i tanken du, og len deg tilbake! 

Jepp, det skal jeg gjøre.

Jeg er jo forsjåvidt klar over at det finnes tankløse systemer, så utifra det kunne jeg jo tenkt meg at det ikke skulle by på noe problem og tette ved de temperaturer vi snakker om.

Men det at jeg nok tillater høyere vanntemperatur enn gjennomsnittet, samt at hovedtyngden av min tekniske kunnskap kommer fra bilverden (der en ekspansjonstank er nettopp det, og ikke bare en beholder) gjorde at jeg syns det kunne være greit med litt "beroligende" teori rundt dette, om ikke annet, så for å lære noe nytt.

Og det har jeg som vanlig fått, takk for gode tilbakemeldinger ;)

Lenke til kommentar

My pleasure! :D

Men okkesom: Om du har vanntemperatur på rundt 50(?) grader, så ville jeg forsøkt å gjøre ett eller annet med det.

Du er jo allerede inne på saken, ved at du nevner større radiator, bedre vifter etc, og jeg ville uansett ha vurdert det.

Det bør være fullt mulig å senke vanntempen med 10-12grader uten for mye "sprell", noe hele systemet ditt vil nyte godt av, uansett. :yes:

Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23/03/2005 : 00:04

My pleasure! 

Men okkesom: Om du har vanntemperatur på rundt 50(?) grader, så ville jeg forsøkt å gjøre ett eller annet med det.

Du er jo allerede inne på saken, ved at du nevner større radiator, bedre vifter etc, og jeg ville uansett ha vurdert det.

Det bør være fullt mulig å senke vanntempen med 10-12grader uten for mye "sprell", noe hele systemet ditt vil nyte godt av, uansett. 

Jada, det er ikke værre enn å la radiatorvifta få sine 12 volt.

Jeg mangler bare en bryter/vender for enkelt å veksle mellom serie og paralell kobling :blush: Jeg spiller ikke så veldig mye, så det er bare i slapphet jeg ikke har giddet og koble om hver gang. Skal lage meg et system for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...