Gå til innhold

Lian Li PC6277 + vannkjøling = temperaturproblemer

Anbefalte innlegg

Har et Lian Li PC6277B kabinett. Dette er moddet slik at det er plass til 2stk vifter og 240mm radiator i toppen.

Har et problem her. Først hadde jeg montert PSU slik at den dro friskluft inn fra toppen. Dette virker jo smart, i og med at den får kjølig luft hele tiden. Problemet er at jeg kun har en 120mm vifte som blåser luft ut bak, og 2 120mm vifter som blåser luft inn over radiatoren (varm luft), og en 80mm som blåser luft inn over HDD'ene (som også blir til varm luft). En 120mm vifte klarer selvsagt ikke og ta unna varmluften fra alt dette.

Så jeg bestemte meg for og snu PSU, slik at en suger varm luft fra innsiden i kabinettet og ut. Dette hjalp litt, men ikke nok. I skrivende stund har jeg følgende temperaturer:

CPU: 28c

Case: 37c

HDD1: 31c

HDD2: 32c

GPU: 41c

Med andre ord, veldig høy kabinett temp. Under en times spilling så stiger kabinett temp'en til rundt 40-41c, og dermed diskene til rundt 36-38c også...

Lurer på om det kanskje er bedre om jeg får viftene i topp (på radiatoren) til og dra luft UT av kabinettet istedenfor? da vil jo ikke radiatoren få frisk luft.

Ser en ulempe med dette, og det er at dette kabinettet ikke har nok luftehull, slik at det faktisk kommer inn friskluft. Vurderer derfor i kombinasjon med dette og borre endel hull i underkant av kabinettet, slik at friskluft blir dradd fra bunn og blåst ut i toppen. Men og begynne og borre i et kabinett til 1800kr uten og være helt sikker frister ikke så veldig mye. Noen som har noen formeninger/ideer om dette?

Poenget er og få et så kjølig og ikke minst stillegående system som mulig. Skal inn med 2 HDD'er til snart også, så da regner jeg med at case-temp'en stiger enda mer - så noe må gjøres :(

Luftstrømmen i kabinettet mitt pr. dags dato ser noenlunde slik ut:

luftstrom.jpg

Og det sier jo seg selv at det ikke er optimalt. Tenkte jeg evt. skulle prøve og få luftstrømmen mer eller mindre slik:

luftstrom2.jpg

Men for og få det til må jeg altså borre mange hull i bunnen av kabinettet... Kabinettet står jo 1-1,5cm over bakken (på føtter), så lufttilgangen skulle vel være god nok.. Problemet er jo at det kommer sikker til og bli sugd inn masse støv.. Men det ordner jeg sikkert med en-to 120mm støvfiltre..

Noen som har no ideer/meninger om dette? :)

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har nesten identisk oppsett som deg (se sig.). Jeg lar PSU dra kald luft inn fra toppen. Har omtrent de samme temeraturene som deg også; selv om jeg synes 28C var lite under load?(cpu)

Tenkte også på å la viftene på radiatoren dra varm luft ut av kabinettet, men vil tro løsningen med å bore huller i bunnen ikke er optimal. Tenk på alt støvet du vil dra inn..

Ett annet poeng er vel også at det er anbefalt med litt mer 'til-luft' enn 'ut-luft' nettopp for ikke å lage undertrykk inne i kabinettet.

mvh r.

Lenke til kommentar
Hei, har nesten identisk oppsett som deg (se sig.). Jeg lar PSU dra kald luft inn fra toppen. Har omtrent de samme temeraturene som deg også; selv om jeg synes 28C var lite under load?(cpu)

Tenkte også på å la viftene på radiatoren dra varm luft ut av kabinettet, men vil tro løsningen med å bore huller i bunnen ikke er optimal. Tenk på alt støvet du vil dra inn..

Ett annet poeng er vel også at det er anbefalt med litt mer 'til-luft' enn 'ut-luft' nettopp for ikke å lage undertrykk inne i kabinettet.

mvh r.

Takk for svar.

Alle de temperaturene var selvsagt ved Idle, og på CPU'en (som er en A64 3000+ @ 2.4GHz, 1.625v) så er Cool N Quiet aktivert, så den kjører bare på 1.175v og 1200MHz ved idle. (uten C&Q aktivert så stiger idle tempen med 1-3c).

Ved load havner jeg vel rundt 37-40c på cpu, og 48-51c på gpu. og case-temp på rundt 40-42c :(

Det er case temp'en som ødelegger her. Chipset kjøleren (passiv kjøler, ikke vannkjølt) er jo så varm at jeg svir fingrene mine om jeg tar på den. RAM'en blir jo ganske varm også, mye varmere enn tidligere.

Det skulle virkelig vært bedre muligheter for og få luft UT av dette kabinettet. Kan jo selvsagt skru opp 120mm viften i bakkant på full rpm, men da er jo hele poenget borte.. (stillhet).

Jeg hadde bedre case temp's med et gammelt Chieftec tower før, uten vannkjølingen, og kun med 1stk. 80mm vifte i bakkant på 7v! Men så var det jo mye mer luftehull på det kabinettet også, som friskluft kunne dras inn gjennom...

Lenke til kommentar

hei du! nå har jeg også gjort som du sa, å sage hull til dobbel radiator (om du ikke huska så har jeg samme kabinett og slikt som deg)

Jeg kjøler cpu gpu og system

Jeg monterte visst viftene så de suger innenfra og ut, er usikker på om jeg mister mye effekt av det da.

nå står alle viftene på halv fart, og jeg har temp: cpu 30 sys 28 på idle. under WOW så lå cpu på 37.

jeg har mist psu, så den lager ikke varme, og har kun en 120vifte i toppen som suger til seg selv og er ikke aktiv i luftstrømminga inni.

(eneste problemet jeg fikk, er at rheobusen kortslutta to utganger, men det fiksa pappa, og satt inn sikring på den)

Lenke til kommentar

Har samme kabinett og har planer om et aldri så lite inngrep i plexivinduet. Vil frese/borre til hull for montering av 120mm vifter. Lurer på om jeg skal være vågal å smekke inn 4 x 120mm vifter. :hmm: Blir selvsagt av samme viftene jeg har fra før, altså SilenX 120mm @ 12db.

Hmm, jeg har fremdeles til gode å se et kabinett som tilfredstiller mitt behov hva vifteplasser angår, og selvsagt plasseringen av disse. Lian Li har de mest solide greiene osv. men jeg er ikke 100% overbevist over at de er så altfor mye bedre enn alle andre. Jeg bestilte en funnel(overgang fra 80mm til 120mm vifte) til mitt kabinett som jeg hadde planer om å få montert nede foran harddiskene, men den gang ei. Den fikk jeg ikke montert :roll: Ble ikke plass rett og slett. Kunne vel ha fått det til med litt velvilje og med rette verktøyet, men det har ikke jeg. Anyways så var jeg altfor klar til å bare få liv i maskina, så jeg la ikke akkurat noe mer innsats på det området.

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar

Vel, da har jeg styra i hele dag med og snu viftene på radiatoren. Fjerna også HDD bay'en forran, og monterte HDD'ene i 80mm O-ringer, slik at HDD lydene er 100% dempet (hjalp faktisk, da den ene Seagate'n lagde vibrasjoner alikevel om det er gummiknotter på originalfestene). Satte inn frontdekselet med power-knapp og sånt seff, men det er heldigvis ikke festet til HDD "kassa". Modda litt i front og satte en 120mm Papst vifte forran HDD'ene også. re-arrangerte alle stasjonene og viftestyring osv osv. Bruker selvsagt ikke filteret i toppen lengre..

Modda også Sunbeam Rheobus'en min, borra hull i et originalt 5,25" Lian Li deksel, og bruker det som frontdeksel til rheobus'en istedenfor det stygge originale dekselet. Fjerna med det samme de sinnsykt sterke LED lysene!

Idle i ca. to timer nå:

CPU: 30c (opp 1-2c fra tidligere)

GPU: 42c (opp 1c fra tidligere)

Case: 30c (ned 7-8c fra tidligere)

HDD1: 22c (ned 9c fra tidligere)

HDD2: 26c (ned 6c fra tidligere)

Alle viftene er i gang, og blåser på VELDIG lave RPM's. Radiator viftene blåser svaaakt ut i toppen, samme gjør 120mm vifta bak og 120mm vifta i front. Omtrent helt lydløst. Vannpumpa overdøver lett ALT, og vannpumpa er montert på tykke gummiføtter, og er i utgangspunktet meget stillegående (Aquacomputer/Eheim 1046).

Konklusjon: 1-2c opp gjennomsnittlig på CPU/GPU, men case og HDD temperaturene er MYE lavere, samt at jeg trenger ikke og ha viftene på så høy hastighet nå som tidligere.

Lenke til kommentar

Vel, da måtte jeg snu viftene slik at de blåser inn alikevel.

Under benchmarks så ble CPU/GPU temperaturene myeee høyere (hadde vel egentlig regnet med det), så det var ikke aktuelt og ha det slik. 120mm vifta i fronten hjelper på en god del på case/hdd temperaturene dog, enda den snurrer ganske så treigt (og lydløst).

Lenke til kommentar

Jeg har selv en dualheater core i toppen på min 6277. Den passer greit inn hvis du bruker moderat vold. Kan egentlig ikke skjønne hva du skal med 2 heatercorer. Jeg kjøler en prescott @ 4.0 og et 6800 Gt@ ultra kort med min radiator og temperaturene er fine.

Til trådstarter så kan jeg si at jeg har prøvd alle verdens vifteløsninger med dette kabinettet, og det som fungerer best for meg er etter jeg snudde 120 mm vifta bak og fikk den til å blåse luft inni kabinetet.. På toppen har jeg montert 2 120 mm som suger luft gjennom radiatroen og på en grei måte holder kabinettet fritt for varmluft. I tillegg har jeg montert en 92 mm vifte inne i kabinettet som blåser kald luft på hovedkortet. For min del fungerer det bedre å blåse luft inn bak, og ut på toppen. Det gav 5-6 C kaldere kabinettemp under load.

Lenke til kommentar
Har samme kabinett, med 1 disk Gt6800 Xeon2.8(preshott)

Dual radiator i toppen, vifter som er på undersiden suger luft gjennom den.

Ikke Nb kjøler, men tidlig lagde jeg feste ordning for 120 mm vifte i front.

Det hjalp mye.

Nå kan du kjøpe ferdig 120 mm Hd bay til front

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=EX34A&toc=2680

Ahh nice. Den SKAl jeg ha ;)

400 kr!§?? så evig latterlig ha ha

lian li er dessverre meget dyre greier...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...