Ni kon Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Hei alle sammen. Som sikkert så mange andre tilhører jeg den generasjonen som i den senere tid har avslørt at det våre foreldre lærte oss en gang i tiden ofte er feil. Dessverre er den eldre generasjonen full av faktoider, som de ennå fastholder Her er dog et dilemma jeg funderer over: Hvordan skal jeg oppbevare mine batterier? Snakker da om helt vanlige batterier som brukes til mp3 spiller, fjernkontroller, lommelykt osv. Har alltid hørt at disse skal oppbevares i kjøleskapet. Misstenker dog dette for å være en faktoide. Noen som har noen innspill? Lenke til kommentar
Elwiz Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Store batteries in a dry place at normal room temperature. Do not refrigerate DURACELL Batteries. This will not make them last longer. Most DURACELL Batteries will provide dependable long life even after 5 years of storage in these conditions. link til duracell.com Lenke til kommentar
fredster Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Ikke det at jeg misstenker Duracell for å prøve å lure noen, men personlig tror jeg nok at Eurobat (Bransjeorganisasjon for europeiske batteriprodusenter) kanskje er noe mer objektive. Jeg har ikke sammenlignet noe som helst av det som står hos de forskjellige, men jeg tror nå engang mer på en ikke komersiell aktør..... Uansett så er det en overordnet hovedregel for fornuftig oppbevaring av batterier, og det er nettopp at du ikke bør oppbevare de noe særlig !! Batterier er nemlig en "ferskvare". Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Har alltid hørt at disse skal oppbevares i kjøleskapet. Misstenker dog dette for å være en faktoide. Noen som har noen innspill? hehe, nei, dette er ikke en "faktoide". Du har helt sikkert lagt merke til at hvis du er ute når det er svinkaldt, så tappes batteriet på mobilen veldig fort..... For så å bli "laddet" igjen når det blir varmt..... Enkelt forklart, ved å kjøle ned batterier, så senker du farten på elektronene, altså du brenner av mindre effekt når batteriet er kaldt enn det er varmt (du senker effektforbruket). Dog, gamle batteri hadde en høyere avbrenningsfaktor (ble fortere tappet ved romtemperatur, uten at de var i bruk) enn dagens batterier, derfor ble de lagt i kjøleskapet. Moderne batterier tåler helt fint å bli lagret i romtemperatur uten å bli noe særlig tappet av den grunn. De vil nok ha en litt lengre levetid hvis du lagrer dem i kjøleskapet. Men, det har lite for seg. Hiv dem i kjøkkenskapet, er en grunn for at de ligger/henger ute i butikken. Så nå vet du hvorfor batteriene blir lagt inn i kjøleskap Lenke til kommentar
Launch Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Skulle tro det med kjøleskap hadde noe med atom bevegelsene å gjøre, når de er kalde surrer de mindre rundt og bruker derfor mindre energi... Lenke til kommentar
Kravik Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 Har alltid hørt at disse skal oppbevares i kjøleskapet. Misstenker dog dette for å være en faktoide. Noen som har noen innspill?hehe, nei, dette er ikke en "faktoide". Du har helt sikkert lagt merke til at hvis du er ute når det er svinkaldt, så tappes batteriet på mobilen veldig fort..... For så å bli "laddet" igjen når det blir varmt..... Enkelt forklart, ved å kjøle ned batterier, så senker du farten på elektronene, altså du brenner av mindre effekt når batteriet er kaldt enn det er varmt (du senker effektforbruket). Dog, gamle batteri hadde en høyere avbrenningsfaktor (ble fortere tappet ved romtemperatur, uten at de var i bruk) enn dagens batterier, derfor ble de lagt i kjøleskapet. Moderne batterier tåler helt fint å bli lagret i romtemperatur uten å bli noe særlig tappet av den grunn. De vil nok ha en litt lengre levetid hvis du lagrer dem i kjøleskapet. Men, det har lite for seg. Hiv dem i kjøkkenskapet, er en grunn for at de ligger/henger ute i butikken. Så nå vet du hvorfor batteriene blir lagt inn i kjøleskap Gammel tråd, men lurte på dette, og fant denne tråden via google! Tusen takk for utfyllende svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå