Gå til innhold

To harddisker med hvert sitt Windows. Konflikt?

Anbefalte innlegg

Heisan.

Skal sette inn harddisk nr. 2 for sønnen i huset, og lurer på noe. Harddisken som skal inn, har det samme operativsystemet i seg, som disk nr 1. Vil det oppstå konflikter av noen slag når pc'n plutselig har to like operativsystemer å forholde seg til? Skal formatere disk nr 2, men er altså redd det skjer noe krøll før jeg får gjort det.

Tillegsinfo: Operativsystemet er Windows xp, og begge diskene står på samme kabel. Disk nr 1 som master og nr 2 som slave.

mvh tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det vil ikke ble problem av det. Problemer kan oppstå dersom en harddisk flyttes fra en maskin til en annen med ulik maskinware (som oppstartsdisk). Dersom grunnkonfigurasjonen er lik kan du faktisk veklse hvilken disk du vil starte opp med i bios, ved å velge hvilken disk som maskinen først skal lete etter opptartsfiler på.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Takk skal du ha. En ting til, forresten. Kan jeg formatere den nye disken fra windows, ved "diskbehandling", eller hva det heter? Blir en slik formatering like bra som den jeg alltid har brukt? Alså ved å boote fra cd, og formatere derfra?

mvh tommy

Lenke til kommentar

Cornel: Tips, du kan når som helst velge bokstavrekkefølge på de forskjellige partisjoner fra og optiske drev

--> Kontrollpanel

--> Administrative Verktøy

--> Datamaskinbehandling

--> Diskehandling

--> Alle Oppgaver (evt. høyreklikke på partisjonen/hd/optiske du ønsker å endre boskatav på

--> Endre stasjonsbokstav og baner

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Osse: Joda, men du kan ikkje skifte stasjonsbokstav på oprativsystem disken din når windows først er installert. Liker og ha OS på C:

Men da missforsto eg han litt, når han ikke skal ha windows på den nye. Da kan han slette den i den windowsen han har ja.

Problem Solved!

Lenke til kommentar

Ut i fra informasjonen du har gitt i første innlegg, er det umulig å si om du vil få et problem eller ikke!

Hvis du har en partisjon på den eksisterende disken er alt OK.

Hvis du har flere partisjoner på eksisterende disk, så vil du får problemer hvis partisjonene skal kommunisere seg i mellom.

Kent

Lenke til kommentar

Jeg har kun én partisjon på hver av diskene.

Men nå skjedde det noe rart her. Jeg satte Disk 1 som master, og jeg satte den på "enden" av ide-kabelen. Disk 2 satte jeg på den midterste kontakten, og på "cable select", siden slave-alternativet ikke finnes på denne. Men i Bios står Disk 2 som "primary" og Disk 1 som "secondary". Er det WD og Seagate som krangler om å få være sjefen, eller?

edit: skriveper

Endret av tommy40
Lenke til kommentar

Tommy, den partisjonen du legger windows inn på c:\ bør du kun sette til 8 - 10 gb, leg kun windows inn og ting som absolutt må være der, virus og sånt skit osv legger seg stort sett der, slik at da kan du enkelt i værste fall slippe unna med og formatere område der du har windows----

det problemet med at diskene krangler er jumper relatert. skål

Løsningen på litt eldre disker er å sette den ene til master og ikke ha jumper på disk 2

eller omvendt

husker da jeg brukte hd skuff, var ofte slik at jeg glemte å flytte jumpere

, og da hang skiten seg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...