Gå til innhold

Vil du bytte/få ny avatar? Post her!

TSP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si meg enig med Fredrik, avataren han lagde til meg synes jeg ble best. :wee: Men takk for forslagene, Robert.

Her er alle avatarene jeg har å velge mellom:

1: post-63-1123972301.jpg

2: post-63-1124029214.jpg

3: post-63-1124029137.jpg

4: post-63-1123974606.jpg

5: post631123974606copy0wa.gif

6: post6311239746064copy4in.gif

7: post6311239746063copy3nj.gif

Tror jeg går for Fredrik sitt forslaget (nr. 1), men tar gjerne i mot kommentarer. :)

Endret av @kd
Lenke til kommentar

Jeg vil bare beklager for å ikke ha vert serlig aktiv i denne tråden i går, men jeg hadde desverre andre gjøremål som begrenset min tid sammen med pcen.

Jeg skal forsøke å vere litt mer aktiv og imøtekommende i dag, det lover jeg. :)

Edit: leif

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
@ Fargoth.

Jeg har gjort noen forsøk på å lage noen avatarer i PS.

Men! Alle blir for store, eller alle overskrider 6 kb.

Hvordan kan jeg unngå det?

Photoshop: Save for web, og ta færre farger (hvis det er GIF) eller dårligere kvalitet (hvis JPG) til størrelsen blir under 6kb (størrelsen står i nederste venstre hjørne.

Lenke til kommentar
@ Fargoth.

Jeg har gjort noen forsøk på å lage noen avatarer i PS.

Men! Alle blir for store, eller alle overskrider 6 kb.

Hvordan kan jeg unngå det?

I photoshop er det en funksjon som heter save for web. (Alt+Shift+Ctrl+S)

Når du velger save for web, får du opp en detaljrik meny, hvor du blandt annet kan velge hvilken filtype du vil lagre som.

I tilleg til det kan du justere kvaliten på .jpg bilder, mens du ser resultatet i real time. (se bildet)

Dette er spesielt hendig, siden du da ser hvor mye du kan redusere filstørrelsen før du ser tegn til merkbar komprimering.

bildesave25jg.th.jpg

Jeg skrev også noe lignende litt lenger bak i posten.

Det var følgende:

Men du fargoth, vet du om noen gode komprimerings-metoder?

Min blir på 7,36kb når jeg lagrer med gif, og med jpg så blir det så dårlig kvalitet hvis jeg skal få det under 6kb.

Det du generelt tjener mye på ved lagring av .gif bilder, er å redusere mengden farger bildefilen skal inneholde.

Et bilde med få farger kan reduseres drastisk i filstørrelse ved å sette ned antall farger som lagres ved filen, og filer som har store ensfargede flater gjør fortjenesten desto større.

I photoshop har du også andre valg, som gjør at du kan konfigurere .gif filen din i relativt stor grad.

Jpg filer er ingen problem i Photoshop, da man enkelt kan justere komprimeringsmengden ved hjelp av en liten slider, samtidig som man ser filstørrelsen, og en preview av bildet man jobber med.  :)

Når det kommer til lagring av bilder med transparant bakgrunn, kan det være vanskelig å få ned filstørrelsen til 6kb eller mindre.

(Som du sikkert vet så må du lagre bilder med transparant bakgrunn som .gif eller .png (for å bevare de transparante delene))

Somregel er .gif smartest å velge når du skal tilfredstille kravene til dette forumet.

Dette er fordi .png ikke tilater like mye komprimering, og justeringer, som .gif.

Når du lagrer bildet ditt, vil du ha mange valg, som alle vil påvirket bildet ditt i ulik grad.

Hvis du prøver ut alle settingsene Photoshop tillater, vil du se hva de forskjellige tingene gjør, og hvordan det påvirker filen din både visuelt sett, og på størrelsen.

På den måten lærer du fort hvilke instillinger som passer best for bildet du jobber med, og optimalisering i henhold til størrelse/kvalitet.

(se bilde)

bildesave8lu.th.jpg

Hvis du vil jeg skal gå mer i detalj for hva de ulike tingene gjør, kan jeg skrive en mer utfylende post litt senere.

Jeg vil også beklage for at dette inlegget ble litt rotete, men jeg håper du forstår hva jeg vil frem til. :)

Uansett, lykke til! Jeg håper å se noe av arbeidet ditt så snart som mulig. ;)

Edit: leif

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...