JOB Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Jeg skal sette opp en server og tenkte å bruke Debian eller Fedora. Har hørt at Debian skal være mer tungvint enn Fedora, men Debian er jo kjent for å være kongestabil.. Hvilke fordeler/ulemper har disse to i forhold til hverandre? Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Gå for Debian. Tror ikke du finner noe mer uegnet for server enn Fedora. For det første, så kjører Fedora omlag fem millioner daemons ved standard-installasjon. For det andre, er Fedora MEGET dårlig testet. Du vil så godt som uten tvil oppleve flere bugs. For det tredje, er Fedora treigt. Debian har ett nydelig pakkeprogram, installerer meget få applikasjoner ved standard-installasjon, og er slik jeg ser det, meget fleksibelt. Debian er fine saker, men jeg liker FreeBSD bedre <3 Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Fedora Core er en desktop distro som blir sluppet av RedHat for å teste stabiliteten i sine egne produkter, det vil si en beta. Fedora Core kan være ustabil og har veldig kort levetid. Den baserer seg også veldig mye på GUI (er nok et pluss for mange, men jeg synes ikke GUI har noe å gjøre på en server). Debian har lenge vært den ultimate Linux distro når det gjelder server. Personlig har jeg aldri helt likt Debian og synes den lider av å være for utdatert (mange vil si at dette gjør den mer stabil, men jeg er litt uenig der). Valget av de to er klart Debian. Personlig ville jeg heller gått for Slackware eller Arch (Kanskje også en av BSD'ene). Lenke til kommentar
Palme Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Jeg har brukt Fedora i snart 3 år, og ikke hatt noe problemer med det.. Er utrolig enkelt , raskt, stabilt og sikkert. Godt mulig Debian er like bra, men jeg kan vertfal anbefalle Fedora på det varmeste Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Fedora kjører jo i utgangspunktet GUI, pluss en haug av ekstra-daemons du ikke trenger. Med Debian er det lett å installere kun det du vil ha, samtidig som det er lett å oppdatere. Kjører Debian på 2 servere, og er meget fornøyd. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Problemet med Debian er vel at pakkene dems er ganske gamle, så kansje Ubuntu er en ide? Ubuntu er bygget på Debian men kjører med nyere pakker mm Lenke til kommentar
JOB Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 ...så kansje Ubuntu er en ide? Tenkte å kjøre Ubuntu på desktop, men er den anbefalt som server? Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 ...så kansje Ubuntu er en ide? Tenkte å kjøre Ubuntu på desktop, men er den anbefalt som server? Jeg anbefaler ikke å bruke den som server. Ubuntu var laget for desktop ikke server. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Jeg liker ikke Ubuntu på server, selv om jeg vet at hw.no liker det. Selv kjører jeg utelukkende gentoo på både server og desktop, og er veldig fornøyd med det. Selv ser jeg det slik: Stabilitet - Debian / Slackware (Ganske forskjellige distroer, Deb er nok best) Ytelse - Gentoo/Arch/Rock Ease of Use - Red Hat/Fedora / Suse / Mandrake Men det er ingen über-distro som dekker alles krav, så å surfe litt frem og tilbake og lese om de forskjellige distroene er nok nødvendig for å bestemme seg. Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Jeg ville nok satt Slackware på ytelse også. Samme hvor mye jeg optimaliserer Gentoo/Arch så synes jeg at Slackware er hårfint foran når det gjelder ytelse. Synes også at Slackware er mer stabilt en Debian, har kjørt Slackware i mange år og jeg har aldri hatt et eneste problem. Mens Debian har mange ganger gjort små feil under oppdatering (dårlige pakker?) som har resultert i store problemer på server. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 ...så kansje Ubuntu er en ide? Tenkte å kjøre Ubuntu på desktop, men er den anbefalt som server? Jupp, under installasjonen kan du velge en egen server-installasjon, som installerer kun en base-installasjon for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå