Gå til innhold

Hvor skal jeg sette mine 2 nye vifter?

Anbefalte innlegg

Hei jeg har nettopp kjøpt meg to nye 80 x 80 vifter til mitt chieftec big tower kabinett.

Spørsmålet mitt er hvor jeg skal sette de? (Ekl papst)

Fra før har jeg 2 vifter (Enermax). 1 92 x 92 som står over strømforsyningen som blåser luft ut av kabinettet og en 80 x 80 vifte som står nederst i fronten av kabinettet. (blåser inn luft)

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være lurt å plassere den ene slik at den blåser på hardisken(e). Den andre kan du plassere bak slik at den blåser luft ut... prøv deg litt fram med forskjelige kombinasjoner for å se hva som gir best kjøling.

mvh

Nils Jøran Stenberg

Lenke til kommentar

Prøv å opprettholde overtrykk i kabinettet, og bruk gjerne støvfilter på innsugs-viftene, dette for å hindre støvdannelse inni maskinen.

Ved overtrykk blåser lufta UT gjennom de hullene som er rundt omkring, og suger ikke INN.

Støv på kjøleribber/vifter isolerer veldig godt, noe som vi IKKE liker.

Du har allerede undertrykk vil jeg påstå, siden du har en 92mm bak, en 80mm forran og antageligvis en 80mm i psu. Undetrykk er bad mht støv.

Med to ekstra 80mm, så ville hvertfall jeg satt begge til å blåse inn.

Det er en stor fordel, slik som han over meg sa, at du har det luftig rundt harddisken(e), så den ene ville jeg satt forran harddiskene.

Evt kan du sette 92mm vifta nede forran, en 80mm forran harddiskene, og de to 80mm ekstra bak, men da oppnår du antageligvis ikke overtrykk.

Du kan selvfølgelig også ha de to 80mm bak gående på 5V hvis de takler det, og så ha 92mm og 80mm forran på 7v (eller 12 hvis du takler støyen). Den i psu`en regner jeg uansett med går på 12V.

Med et slikt oppsett ville du opprettholdt overtrykk i kabinettet.

Lenke til kommentar

Så det beste er å ha mer luft inn enn ut?

Hvordan er dette oppsettet?

En 92 x 92 over psu til å suge ut.

En 80 x 80 nederst forran i kabbinettet til å blåse inn.

En 80 x 80 vifte ved hardisken til å blåse inn.

En 80 x 80 vifte like under skjermkortet, under psu til å blåse inn.

Lenke til kommentar

Det er da en selvfølge hvor de skal sitte :smile: :smile: :smile:

Jeg vet i alle fall hvordan jeg hadde satt opp mitt chieftec kabinett....

-2x80mm Papst ca. 50cfm fremme (1 nederst, 1 foran hd'ene)

-2x80mm Papst ca. 50cfm bak i kabinettet (tror alle vet hvor jeg mener siden d bare er to plasser der :razz:)

-2x120mm Papst ca. 130cfm vifter i en Zalman Cardcooler zalman.jpg

-2x Titan drevkjølere

titan.jpg

-Topower viftestyring, 8 uttak topower.jpg

Veldig enkelt, krever lite strøm, kjøler bra... kanskje litt FOR enkelt, synes mange, men jeg syns d virker effektivt jeg, billig alternativ til eksempelvis Vapochill eller lignende (ikke på langt nær samme effekt, men d blir kaldt nok allikevel hvis du ikke er hardcore overklokker)... eneste du trenger å passe på er at ikke viftene trekker mer enn 2.4w; viftestyringen klarer ikke mer per inngang... :smile: :smile:

-T-Bird AXIA 1.2 @ 1.3 m/TaiSol CGK762

-Asus A7V-133 RAID r1.05

-1280MB PC133 SDRAM CL3-3-3

-2x IBM 75GXP 45GB

-Gainward GF3 TI/460 64MB DDR 3.8ns

-Windows2000 Pro SP-1

[ Denne Melding var redigert av: ChriZno på 2002-06-30 04:13 ]

Lenke til kommentar

ratm

du bør ha like mange vifter som blåser ut og suger inn,du får ikke bedre kjøling om du har 3 til å blåse inn og kunn en ut av kabbinettet,sånt har eg gjort,eg 2 80x80 bak som blåser ut + en foran 3 ibm disker som suger inn,skal du ha en effektive kjøling er det like viktig med å få varm luft ut som det er å få kald luft inn.

Kjetil

Lenke til kommentar

En bør jo opprettholde et visst overtrykk i kabinettet for at kjøleeffekten skal være vedvarig... har du like mye luft inn som ut, greit d går, d kjøler, men spør hvem som helst, opprettholding av overtrykk er det essensielle for å kjøle ned inni kabinettet ditt... :smile:

Men jeg anbefaler å kjøre det opsettet du fant selv... d så meget lovende ut, og ikke altfor dyrt :smile: :smile: så kjør på sier jeg, ikke vits å overdrive med det første :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-29 23:29, Kjetil Lura skrev:

ratm

du bør ha like mange vifter som blåser ut og suger inn,du får ikke bedre kjøling om du har 3 til å blåse inn og kunn en ut av kabbinettet,sånt har eg gjort,eg 2 80x80 bak som blåser ut + en foran 3 ibm disker som suger inn,skal du ha en effektive kjøling er det like viktig med å få varm luft ut som det er å få kald luft inn.

Kjetil

Poenget med å opprettholde en hvis form for overtrykk (nesten likegyldig hvor kraftig) er å hindre at støv suges inn gjennom alle små hull i kabinettet.

Over en periode på f.eks 6mnd, så vil du garantert (hvis du følger med) merke forskjell om du har overtrykk eller undertrykk i kabinettet. Dette fordi at støv på kjølefinner/ribber whatever isolerer! Viftene blir full av støv og blåser mindre luft pr dB bråk. Det er stress å måtte fjerne dette støvet, så hvorfor ikke unngå at det kommer dit in the first place?

Undertrykk --> støvmenge øker, støy øker, kjøling minker. (over tid)

Overtrykk --> Ikke støv (seff med filter på inntak), støy holder seg rimelig konstant, kjøling holder seg rimelig konstant. (over tid)

Lenke til kommentar

DrErling

Det er lettere å bruke et filter en å lage det såkalte overtykket ditt,viftene er for å kjøle ned ikke for å hindre støvet i å komme inn i kabbinettet,om du ikke vil ha støv i kabbinettet trenger du bare ikke bruke noen vifter,da er det problemet løst.

Kjetil

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-30 11:12, Kjetil Lura skrev:

DrErling

Det er lettere å bruke et filter en å lage det såkalte overtykket ditt

-Kjetil

Det såkalte overtrykket?? Alle vet da at man må opprettholde overtrykk i kabinettet nettopp på grunn av det både jeg og DrErling sa!! Kjøling øker, støv minsker etc etc. Hvis du aldri har hørt om denne måten å kjøle på (som i og for seg er den eneste rette måten å kjøle på med vifter), hvorfor tar du i det hele tatt del i denne diskusjonen? Du burde heller kommet med ditt forslag, og latt oss komme med våre, istedet for å klage og motsi noe som tydeligvis er 100% sant siden både jeg, DrErling og hundrevis av andre her på forumet allerede har sagt det x antall ganger både på denne tråden og andree steder! Skjerp deg!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-30 15:18, ratm skrev:

Overtrykk vil si mer luft ut enn inn? eller motsatt?

Uten at jeg er noen seriøs viftemann, så regner jeg med at overtrykket skal være inne i kabinettet (da blåser det ikke inn støv heller), og for å få til det må du blåse luft mer luft inn i kabinettet (eller veldig mye luft ut av rommet ditt/atmosfæren)

AtW

Lenke til kommentar

ChriZno

Eg jobber i oljenindustrien så eg vet meget gått hva overtrykk er,er det på platformene vi har bygget,med over trykk menes at mer luft strømmer inn og mindre ut,vi merker det når vi åpner dørene,dørene må alltid holdes lukket om det skal være overtrykk,men det har ikke noe med kjøling å gjøre,men i en data er det ikke nødvendig med over trykk det beste er suge mye inn og plåse mye ut,det er den beste måten å få en bra tempratur inne i kabbinettet,for du må huske det at cpu/hd/gpu/produserer en del varme og det må ut.

Kjetil

Lenke til kommentar

Hei kverrulanten. Ikke gått og lagt deg enda, nei... :smile:

Det med overtrykk har ikke så mye med selve kjølingen å gjøre. (eller, jo det har det. Etter en stund. Se nedenfor)

Som sagt så fører undertrykk i kabinettet til at det dras støv inn gjennom de fleste hull i kabinettet. Dette er ikke ønskelig av fra før nevnte grunner. (støv legger seg på kjøleribber og isolerer)

Har du fem vifter med lik ytelse, så bruk nå tre til å blåse inn, og ha filter på dem. Så tar du de resterende to og lar dem blåse ut. Da vil det automatisk blåse luft UT gjennom krinker og kroker i kabinettet, og det holder seg rent og pent, samt at kjølingen (varmeovergang fra ribbe til luft) holder seg stabil.

Jeg jobber ikke i oljen, men jeg har to kabinetter på rommet. Det ene hadde lenge undertrykk, og var sinnsykt støvete innvendig. (rett og slett skittent!)

Det andre har overtrykk og filter og er helt fint og rent innvendig.

Syntes liksom bare folk kunne gjøres oppmerksom på fordelene med overtrykk i kabinettet.

For det er KUN fordeler! :roll:

DrErling

Ps: Jeg er ikke doktor for ingenting!

Lenke til kommentar

DrErling

Eg har ikke tenkt å legge meg enda nei,det som eg ikke forstår er hvorfor ikke bare 2 vifter bak som blåser ut og 2 vifter foran som suger inn med filter foran,blir ikke mere støv inni kabbinettet med den metoden,den metoden mener eg er den best måten får å kjøle ned inni kabbinettet.

Kjetil

Lenke til kommentar

Jo, det er akkurat det det blir.

To vifter forran med filter gjør at filteret bremser noe av luftgjennomstrømningen. Det er ikke filter på ut-viftene, ergo fører suget fra de to bak at det oppstår et undertrykk som igjen fører til at støv suges inn gjennom f.eks perforeringer/lignende i kabinettet.

Men, men. Nå sier dama at nok er nok og DrErling må logge av DagModus og surfe over til NattModus. Dette grunnet at det er 5,5timer igjen til ny DagModus.

Nattinatt.

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...