icer Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Jeg formaterte her for 3dager siden partisjon C: (ME) og D: (XP) jeg skrev inn "format C:" og "format D:" og det viste seg senere at også E: ble formatert... Men det var ikke det jeg skulle spørre om, etter at jeg hadde installert XP på nytt på D: skulle maskinen boote da kom det opp at stasjon F: måtte "sjekkes for årsak" jeg tenkte ikke over dette, det har jo blitt gjort før, men da den begyndte gikk det utrolig lang tid og det stod mye rart om sletting og gjenoppretting av filer å styr. Da jeg hadde fått bootet maskinen var alle musikkfilene mine borte... Igår skulle jeg restarte maskinen igjen, og da fikk jeg beskjed om at jeg måtte sjekke den for årsak igjen, jeg rakk ikke trykke avbryt og da begyndte den med det samme som sist, jeg restartet da maskinen for hånd, og da jeg hadde startet opp igjen fikk jeg beskjed om at noen filer i winamp og divx manglet eller var skadet "kjør chkdsk" hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Kanskje hdd tar kvelden :/ Lenke til kommentar
icer Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Nei, er ikke mer enn 6mnd gammel, så det er lite sannsynlig... Ikke vert noe problem før jeg formaterte... Vil legge til at det var på partisjon F: musikken låg, filmene og installasjonsfilene ligger fint... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Jeg hadde en harddisk (Maxtor 250GB) hvor jeg hadde nesten same problem, plutselig så forsvant filer, og når chkdisk kjørte, så stod de oppført som "Found orphaned file in ..." og filene dukket opp igjen, men etterhvert så forsvant registry fila, og jeg måtte reinstallere (dette skjedde 6 ganger tror jeg) men problemet var at det var fysiske feil på disken, som gjorde at større og større områder på disken ble markert som "Bad sectors" og dette skjedde midt oppi filsystemet, som dermed gjorde at mapper og slikt kunne forsvinne, uten at filene faktsik ble slettet. Løsning? ny disk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Jeg formaterte her for 3dager siden partisjon C: (ME) og D: (XP) jeg skrev inn "format C:" og "format D:" og det viste seg senere at også E: ble formatert... Kan tenke meg hva som skjedde: du har en blanding av FAT og NTFS partisjoner, og formaterer fra DOS. Siden DOS ikke kan se en NTFS partisjon så vil E: bytte navn til D:, og du formaterer feil partisjon. Det er ingen vits i å formatere i DOS. Systemdisken formaterer man i installsjonsprogrammet, andre partisjoner formaterer man i Windows. Den partisjonen du har problemer med, er det FAT32? Hvor stor er den? Lenke til kommentar
icer Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Partisjonene mine: C - Fat32 18,4gb D - NTFS 39gb (OS: win XP) E - Fat32 16,8gb F - NTFS 186gb det er F som er problemdisken, men jeg har jo ingenting på de andre diskene så jeg vet ikke om dette vil spre seg... Vil filene forsvinne om jeg restarter maskinen igjen? Endret 22. mars 2005 av icer Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Har hørt om andre som brukte gammel XP (før SP1) og fikk problemer med korrupte filer. Det går galt hvis man bruker disker over 137GB uten å oppdatere XP. Lenke til kommentar
icer Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Så jeg må laste ned SP1 eller SP2 da? Jeg har slått på automatisk oppdatering, så jeg burde vel fått "kritiske oppdateringer" og dette kvalifiserer vel som det? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Er ikke sikker på nøyaktig hva du trenger. Du har tydeligvis klart å opprette en partisjon større enn 137GB, så enten har du det du trenger ellers så har du valgt andre metoder for å partisjonere. Men å kjøre uten SP1/SP2 på en slik partisjon er å be om trøbbel. Hvis du har hatt alle oppdateringer så skulle alt være i orden, da ville du allerede hatt SP2. Hvis ikke så bør du legge det inn. Lenke til kommentar
icer Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) Jeg har nettopp installert SP2, men forstsatt får jeg at jeg må søke etter årsak... Må jeg til å formatere hele disken da eller? Dette burde vel ikke vere nødvendig? Nå etter at jeg restartet etter å ha installert SP2 var det DC++ som gikk dukken, gangen før var det divx, etter det var det winamp... Nå har jeg installert programmene på D: (før låg de på F: problemdisken) har ikke merket noe ennå... Endret 22. mars 2005 av icer Lenke til kommentar
icer Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) Nå klikker det snart for meg, nå er mappen som alle tingene jeg har lastet ned borte, kommer "filen eller mappen er skadet og kan ikke leses" Nå når jeg skal høre på de sangene jeg har lastet ned (de ligger på F) hopper de og spiller noen sekunder i forskjellige sanger som ble slettet av chkdsk Syke greier Endret 22. mars 2005 av icer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå