oarnoy Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Vanligvis bruker jeg Sparklan wlan routeren som kommer fra Telenor, men da den har gitt meg ustabilt nett, vil jeg prøve en annen "hub". Vi har en såkalt "switch" fra 3com. Jeg plugga den i, og internett ble mer stabilt enn da jeg brukte Sparklan. Men så fort det kom mer enn en maskin på nettverket, da kollapset hele forbindelsen. Hverken internett eller nettverket funka. Så, hvorfor kan dette skje? Hva er forskjellen på switch og router? Jeg har et Topcom Xplorer 871bt modem fra Telenor. Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) En ruter knytter sammen to forskjellige nettverk. Eks. Ditt lokale nettverk mot inett. En switch knytter sammen pc-ene i LAN. Mao: Du må ha en ruter for å få alle maskinene i LAN på nett. Ellers må du dele inett tilkoblingen fra en pc i huset. Endret 21. mars 2005 av EspenDL Lenke til kommentar
Launch Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Router er det mye mer innstillinger i selve boksen, ofte brannmur og nettverk innstillinger, mye å stille på for å få det til å virke. Ville valgt switch for å slippe unna innstillinger og problemer med router for da er det dobbelt opp med problemer om noe skulle svikte. Endret 21. mars 2005 av Launch Lenke til kommentar
oarnoy Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 så, det er ikke mulig å kun bruke en switch tilkobla modemet og maskinene på nettverket? Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 en switch tilkobla modemet Det ADSL modemet du snakker om er ruteren og da kan du bruke en switch ja. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Kvifor har han ruter og modem når modemet kan fungere som ruter? Fekk du 2 bokser med frå Telenor? 1 modem og 1 ruter? Endret 21. mars 2005 av zeph Lenke til kommentar
oarnoy Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Ja, det var det jeg trodde. Dette adsl modemet gir vel vanlig DHCP, da PPPoE oppkoblingen lagres i modemet. Men derfor synes jeg det er rart at det ikke vil fungere med switchen tilkobla. Er det noe max antall ip adresser på telenors adsl? ZEPH: Vel, det er jo bare en tp utgang på modemet/routeren, og vi har 3 maskiner i huset:), så.. Endret 21. mars 2005 av oarnoy Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 tviler jeg veldig sterkt på. Høres rart ut dette. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Modem -> Sparklan -> 3 maskiner Er det ditt nåverande oppsett? Modem -> Switch -> 3 maskiner Er det sånn du prøver, men ikkje klarer meir enn 1 maskin? I så fall er det sikkert ikkje ruter i modemet, ergo må det være ein ruter før eller i staden for switchen? Lenke til kommentar
oarnoy Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Det stemmer ZEPH, det er sånn oppsettet er nå. Men hvilken som helst maskin her kan kobles direkte til modemet med vanlig dhcp, og siden telenor adsl er PPPoE, så er det vel router i modemet? Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Sjekk at modemet leaser ut ip-er (DHCP) til alle maskinene i huset. Lenke til kommentar
oarnoy Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Ja, det gjør det. Jeg finner de tre IP adressene til maskinene i selve konfigen til modemet. Er det dette som er problemet? Fordi gjør ikke en switch det samme? deler ut ip? Kanskje det hadde fungert bedre med en vanlig hub tilkobla modemet? Når jeg tenker meg om hadde jeg problemer med switch på vårt forrige CHELLO bredbåndsabb., men vanlig hub fungerte. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Ein ruter med 4-8 utganger vil vel fungere? Lenke til kommentar
oarnoy Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Nå prøvde jeg med denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306040&cks=PRL , og det fungerer utmerket. Jeg lar Sparklan gå av med tidlig pensjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå