Midran Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Som tittelen sier har jeg problemer når jeg skal overclocke min pc, jeg sitter med: p4 northwood 2.8GHz (uclocka) abit is7-e hk med award bios twinmos 512mb ram powercolor 9600XT problemet er at når jeg stiller på clockehastigheten i bios vil ikke pcen starte, den henger seg bare opp der hvor den skal finne hdd'ene og alt det der, altså helt i begynnelsen. noen som vet hva jeg gjør feil når jeg overclocker?? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Jeg hadde en Northwood 2.8 som jeg kjørte stabilt på 3.5 GHz. Hadde ikke samme hovedkort og RAM da menne. Hadde FSB på 250 MHz, RAM på 200 (DDR400) og prosessor volt (vcore) på 1.6 Du sier jo tingenting om åssen kjøling du bruker eller hva RAM brikkene dine er spessifisert for. Kan være RAM'n som stopper deg, varme eller for lite volt. Lenke til kommentar
Midran Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 har "boxed" vifta nå, men varme er ingen problem da den ligger på 40 grader, er usikker på hva ram'en er lagt for, men er en helt vanlig twinmos 3200 512 ddr brikke som følgte med oppgraderings pakke fra komplett for vel 1 år siden... må jeg stille på flere ting enn multiplikatoren (MHz'en) til cpuen for å overclocke? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Multiplikatoren på Pentium4 er låst, så den får du ikke gjort noe med. For å overklokke kan du bare stille på FSB. De RAM brikkene er ikke noe bra til overklokking, så de må du kjøre på så nærme 200 MHz (DDR400) som mulig ved å stille på multiplikatoren for minne (det ser du i BIOS). Du må også øke prosessor volt noe, som f.eks til 1.6 som jeg måtte. Siden du har boxed vifta og ikke vet noe særlig om overklokking, så anbefaler jeg deg å kjøre på standard jeg. Når man overklokker så må man også kjøre mange tester for å sjekke stabilitet etterpå. Beklager at jeg ikke tar meg tid til å lære deg alt jeg vet om overklokking. Hvis noen andre vil det, kan de sikkert det. Man lærer best ved å prøve og feile, samt lese på nettet. Spør andre her på forumet som er flinkere til å forklare seg enn det jeg er Lenke til kommentar
Midran Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 kan VELDIG lite om overclocking men det du sier "makes sense".. får vel bare slite med cpuen på 2.8GHz, ingenting som vil bli clocka på min maskin uanett, ikke engang skjermkortet, får vel invistere i en mer overclock venlig pc senere i livet .. men takk for hjelpa uansett PS: er åpen for andre svar som kan hjelpe Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) "Multiplikator" er nok ett noe vrient (og feilaktig) uttrykk for en "nybegynner".. Divider er vel mer riktig.. men det står aldri noe slik i menyen (bortsett fra i noen ABit uGuru menyer). Trådstarter..: Du må inn i Bios.. "Advanced chipset.."..."DRAM config"... og sette RAM til "manual" og hastighet til DDR333...*før* du begynner å tukle med FSB.. i "Frequency/Volt settings.." Dessuten må du "låse" AGP/PCI-bussen til 66/33.. som regel er den i sistnevnte meny.. Siden du har Abit HK heter vel denne menyen uGuru...gjør det på mitt Abit-HK. En 2.8NW skal normalt greit klare 3.5 uten noe annet enn å sette FSB til 250.. og evt. RAM'en til DDR333 (blir da DDR320*1.25=DDR396)... Enkelt..penkelt.. Endret 21. mars 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Midran Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 takker for opplysninger, skal se hva jeg får til i løpet av uken.. og svar skal komme om resultatet, *bøyer seg i støvet for solk som kan pc* Lenke til kommentar
Midran Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 Jeg fikk til å overklokke cpu'en litt, tok den opp til 3GHz men da begynte maskina å lage små pipe lyder når den var idle, og hovedkortet ble nesten 60 grader varmt!! vet at dette er unormalt men hva gjør jeg feil? (stilte cpu volten opp 1 hakk, er på normal nå og ingen piping (2.9GHz)).. kan det være volten? Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Hvis du laster ned CPU-Z, så blir det litt lettere for deg å gi litt opplysninger til oss. Ellers så kan du søke litt på internett om hovedkortet ditt og klokking. Lenke til kommentar
Midran Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 har CpuZ legger ved ett vedlegg (bilde) vis det hjelper... Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Hovedkortet ditt undervolter kanskje en liten smule. Ikke så mye egentlig. Kjør ett krevende cpuprogram og følg med om vcoren flukter mye (går mye opp og ned). Lenke til kommentar
Midran Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 (endret) Hovedkortet ditt undervolter kanskje en liten smule ?? den volten som viser på CpuZ er den som er standard i biosen min... starte 2 programmer og la merke til at volten sank ned til 1.472V... er dette mye? da den egentlig ligger på 1.504 ved idle? Endret 23. mars 2005 av Midran Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Kjører du på auto, så skal det i teorien være 1,55 volt, for det er standarden på flesteparten av Northwooden. Det at den går ned til 1,472 volt er ikke mye fluksing. Kan legge til som en opplysning at mitt hovedkort flukset fra 1,5 opp til 1,65 volt, og da får man ett problem med utstabilitet. Jeg ville nok ha gitt litt mer vcore, slik at du ser 1,55 i cpu-z. Uansett, ikke gå over 1,7 volt i bios, for da er du over til ekstremkjøling. Lenke til kommentar
Midran Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 får restarte maskina og sette volten litt opp, kankje det hjelper, ikke at maskina er utabil nå, har ikke hatt noen pråblemer enda.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå