Knuteklatten Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Får man opp skjermbilde og kommer inn i bios uten å innstallere cpu, minne og harddisk? Altså bare hovedkort m/integrert skjermkort, skjerm og strøm. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Hei og velkommen til forumet! Man skal kunne komme inn i NIOS uten minne, HDD og CPU, tror jeg. Hvorfor ikke teste? Forøvrig er denne feilpostet, ettersom PC-en din ser ut til å fungere fint. Lenke til kommentar
CPurcell Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 CPU må man jo han uansett, pcn får gjort lite uten en prosessor. Og minne må du også ha mener jeg. Det kan jo være noe sånt at man ikke trenger det til å bare gå inn i bios, men jeg mener at man må ha det. Harddisk må du ikke ha da. Fordi bios er en brikke som ligger på hovedkortet, og da trenger du ikke hd. Lenke til kommentar
Knuteklatten Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Grunnen til spørsmålet er at jeg har en pc som ikke funker. Den sluttet å virke. Testet cpu, disk og minne på annen pc;virket. Fikk byttet hovedkortet i butikken uten å teste det, da jeg fortalte at de andre tingene funket. Monterte delene,virket ikke. Det var strøm på hovedkort (cpu-vifte gikk og lyset på kortet lyste). Kjøpte nytt hovedkort m/int. skjermkort, monterte delene;intet bilde på skjerm.Skiftet strømforsyning;samme resultat. Derfor spørsmålet om hva som trengs for å boote pc-en. Lenke til kommentar
CPurcell Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 For å boote er det man trenger, hovedkort, cpu, minne, skjermkort. Da burde maskinen starte og du skal ha mulighet til å gå inn i bios. Men siden du ikke har noe harddisk koblet til så er det det du får gjort. Men den skal starte med dette koblet til. Virker litt rart det som skjer med deg. Det har skjedd med meg før. Jeg mener at det skjedde første gang jeg satt på goop på cpu'n. Jeg hadde tatt på for mye så skjedde det. Etterpå bare fjerna jeg cpu vifta, tok vekk litt goop og satte på plass igjen. Så funket det. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Du trenger: HOVEDKORT, CPU, PSU og POWER-SWITCH. Goop? Er det kjølepasta? Lenke til kommentar
CPurcell Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Ja goop er kjølepasta hehe. Lenke til kommentar
Knuteklatten Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Mysteriet er løst. CPU-en ser ut til å ha tatt kveld. Det som startet hele mysteriet var at da det første hovedkortet "røk", kjøpte jeg en Shuttle som jeg satte i CPU-en, RAM-en og HDD-en som jeg alt hadde. Og den funket. Da en kamerat senere tipset meg om garanti på hovedkortet, fikk jeg som tidligere nevnt nytt i butikken. Da investerte jeg i en kraftigere CPU som ble satt inn i Shuttle`n. Den gamle CPU-en ble senere satt på det nye hovedkortet (jeg kunne jo ikke ha noen mistanke om at den ikke virket, da den hadde virket i Shuttle`n hele tiden). Nå har jeg flyttet Cpu-ene fram og tilbake mellom de to maskine og funnet ut at den ene ikke virker. Derfor er det veldig greit å ha klart for seg hva som trengs for å boote maskinen, f.eks. for å teste om hovedkortet er ødelagt. Lenke til kommentar
Panz3r Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Man kommer inn på BIOS uten CPU, det har jeg gjort. Tror man kan komme inn uten Minne og. Husk at BIOS ligger på hovedkort, og BIOS er et "program" man skal kunne komme inn på uansett situasjon, untatt hvis hovedkortet har gått fyken. :S Lenke til kommentar
Knuteklatten Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Fornuftig og logisk det du sier der. Men siden flere av de som har hatt innlegg her har forskjellig menig om hva som trengs, er det mulig at det varierer fra hovedkort til hovedkort evt. fra skjermkort til skjermkort. Selv henviser jeg til mitt forrige innlegg, hvor jeg kun klarte å boote med den CPU-en som virket. Testet også med den CPU-en, men uten RAM-brikker, og da bootet den ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå