wilai Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 hei eg har en maskin her og eg vil lære litt mer om linux derfor tenkte eg å sette opp en linux server eg vil helst ikkje ha FC3 det tar for mykje plass og er alt for enkel og lære. så eg lurte på om det er noko linux distro som er enkelt og sette opp og bruke text kommando. og hva skal prog skal eg bruke for å koble til den? Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Slackware, Arch eller Gentoo. Lenke til kommentar
wilai Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Slackware, Arch eller Gentoo. Arch? kan du fortelle mer om det ? og eg har prøvd å instaler slackware men det greite eg ikkje Gentoo er litt for vanskelig for meg tru eg Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Arch er veldig grei distro. Er ikkje så veldig vanskelig å lære seg og har ein grei installasjon. Den har og eit bra pakesystem i pacman. Lenke til kommentar
wilai Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 laste ned Arch nå skal prøve meg på det eg Lenke til kommentar
wilai Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Arch er veldig grei distro. Er ikkje så veldig vanskelig å lære seg og har ein grei installasjon. Den har og eit bra pakesystem i pacman. men om eg trenge base iso til Arch? og kan eg bruke windows xp for koble til serveren? Endret 21. mars 2005 av wilai Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Her kan du laste ned arch. Er både som base og uten. og kan eg bruke windows xp for koble til serveren? Vist du tenker på fjernstyring så er det bare å leste ned putty og så kan du bruke ssh mot den. Dette kan du vel egentlig mot omtrent alle linux maskiner. Lenke til kommentar
wilai Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Her kan du laste ned arch. Er både som base og uten. og kan eg bruke windows xp for koble til serveren? Vist du tenker på fjernstyring så er det bare å leste ned putty og så kan du bruke ssh mot den. Dette kan du vel egentlig mot omtrent alle linux maskiner. finnes det noge guide til det (har ikke lært det enda) Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Arch har åpnet ssh som standar når ein installerer det. Det er egentlig bare å starte putty skriv inn ipadressen og sjå at det er valgt ssh. Den kobler seg så opp og du får spørsmål om brukernamn og passord. Du kan ikkje kjøre x programer gjennom putty i windows, men det har du kanskje ikkje bruk for heller. Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Arch har åpnet ssh som standar når ein installerer det. Det er egentlig bare å starte putty skriv inn ipadressen og sjå at det er valgt ssh. Den kobler seg så opp og du får spørsmål om brukernamn og passord. Du kan ikkje kjøre x programer gjennom putty i windows, men det har du kanskje ikkje bruk for heller. Arch åpner ikke noe som standard. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 oki.. kanskje eg som husker feil då. Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 og eg har prøvd å instaler slackware men det greite eg ikkje Vel, hvis du ikke greide å installere Slackware så vil det nok ikke gå noe bedre med Arch. Slackware og Arch har veldig lik installer. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Server? Debian. punkum. Server = Debian. Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Til server er Slackware og Debian godt egnet. Lunar Linux skal visst også være fortreffelig.Jeh bruker FreeBSD til servere. Føler meg mer komfortabel med FreeBSD, og mener jeg FreeBSD presterer bedre enn GNU/Linux, uansett hva ekle benchmarks påstår Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Server? Debian. punkum. Server = Debian. I second that. :] Arch er meir for desktop. Ubuntu og Arch på desktop, Debian på server. (er kva eg har kome fram til etter eit par år ) Lenke til kommentar
wil Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 hei Willai: hva er så vanskelig med å installere Slackware da? Slackware er jo en av de enklere Distroene å installere faktisk. for min del synes jeg installasjonen til Slackware er enklere enn Fedora og Mandrake. anngående koble til Serveren til XP maskina. du kan bruke et program som heter VNC til å koble sammen de to. jeg har ikke prøvd Arch Linux før, men slike distro kan være litt vanskelige å administrere for nybegynnere. det er nok enklere å drifte en server som har f. eks Fedora eller Suse når man er nybegynner. Lenke til kommentar
wilai Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 hei Willai: hva er så vanskelig med å installere Slackware da? Slackware er jo en av de enklere Distroene å installere faktisk. for min del synes jeg installasjonen til Slackware er enklere enn Fedora og Mandrake. anngående koble til Serveren til XP maskina. du kan bruke et program som heter VNC til å koble sammen de to. jeg har ikke prøvd Arch Linux før, men slike distro kan være litt vanskelige å administrere for nybegynnere. det er nok enklere å drifte en server som har f. eks Fedora eller Suse når man er nybegynner. eg fant ut kos eg instalere på arch men etter installeringen funke ikkje det men arch hadde same patition program men der trykte eg bare exit skal prøve med slackware imårå skal se om eg greie det Lenke til kommentar
wil Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 jeg synes iallefall at Slackware installasjonen er kjempe enkel. har som sagt ikke prøvd Arch før så den kan jeg ikke utale meg så mye om, men siden at det er tekstbassert installasjon så er det vel ikke så vanskelig den heller. Lenke til kommentar
wilai Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 jeg synes iallefall at Slackware installasjonen er kjempe enkel. har som sagt ikke prøvd Arch før så den kan jeg ikke utale meg så mye om, men siden at det er tekstbassert installasjon så er det vel ikke så vanskelig den heller. på Arch er det vanskelik styring når eg skulle installere det Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Vist du har problemer med installasjonen til Arch og Slackware ville eg nok ambefalt Suse eller Fedora. Arch og Slackware blir ikkje noko lettere å bruke etter installasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå