Gå til innhold

maxtor VS Seagate eller ekstern like bra?

Anbefalte innlegg

Brodern har en liten desktop med plass til en harddisk og et drev.

Han har nå en DVD-brenner og en 30GB Seagate harddisk i denne.

Han skal begynne litt med videoredigering også. Hva bør han gå for under?

Bør ha kjøpe en 250GB HD og kaste ut 30GB disken?

Eller bør han ha 30GB disken og bruke USB/firewire ekstern harddisk?

Er usb/firewire like rask som intern harddisker? Tenkte på overføringen gjennom kabel. Viktig at disken er mest mulig stille da maskinen er helt lydløs. Under 12dB. (Min bråker litt på 14dB).

Maxtor DiamondMax 10 250GB IDE ATA/133 16MB cache 7200RPM ca 1190kr

Seagate Barracuda 7200.8 250GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM ca 1090kr

Maxtor OneTouch II USB2.0/Firewire 250GB 16MB 7200RPM ca 1790kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går fint med ekstern harddisk. Har han firewire mulighet så anbefaler jeg det, i praksis raskere enn USB2. Det viktige da er å kjøpe en disk uten vifte (som sikkert vil bli litt plagsomt). Ta en kikk på Lacie sine disker på mpx.no. Bruker dem selv til video redigering, merker ikke noe forskjell på om det skulle være en intern disk til mitt bruk, og video redigering kan jo være krevende.

Maxtor Onetouch har en vifte slik jeg husker det. De har også hatt et veldig dårlig rykte på sin forrige Onetouch serie. Men den interne maxtor versjonen du nevner kommer svært godt ut i test.

Ekstern harddisk er litt dyrere en intern. Så du må veie fordeler og ulemper opp imot hverandre. Det kjekke med ekstern er jo at du kan bruke den på en annen maskin også. Bruker selv min vekselvis mellom bærbar og stasjonær PC. Veldig praktisk.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Jeg synes han burde skifte ut disken som sitter i maskinen (men bare hvis den er treig). Skiftet netopp ut en 40GB-disk i min pc med en ny Seagate, og alt går mye glattere nå. Før hakket maskinen i Windows XP, men nå gjør den ikke det lenger (og det var ikke fordi jeg formaterte, for det prøvde jeg med den gamle også).

Min gamle disk hadde 128 kb cache og 4200 rpm. Den nye har 8 MB cache og 7200 rpm. Enorm forskjell.

Jeg bruker min eksterne disk kun til backup, og jeg synes den har en tendens til å bli altfor varm. Ville aldri vurdert å bruke den hele tiden.

Lenke til kommentar

Dersom ytelse er ekstremt viktig: Velg interne disker i raid.

Dersom ytelse er viktig: Velg intern disk.

Dersom det er viktig at man enkelt kan frakte data: Velg ekstern disk.

Maxtor kommer forresten med en nettverksdisk, tipper denne blir hakket tregere enn firewire, men ser ut til å bli ganske fet...

PS

1 Min "forrige Onetouch" fungerer helt ypperlig: Meget stillegående, meget stabil, aldri problemer.

2 eSATA ser interessant ut: http://www.sata-io.org/esata.asp

Lenke til kommentar

Har bare hørt negative ting om eksterne maxtordisker. jeg kjenner til minst fem tilfeller av at de har sluttet å virke. Er selv veldig fornøyd med selvbygger versjoner fra Icecube. Pyton bla selger disse. Putt inn hva du måtte ønske deg av harddisker. Vifteløse, og blir allikevel ikke veldig varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...