XaroN_ Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Jeg har en celeron 2.80ghz har i det siste prøvd å overklokke den litt, jeg kjører den på 3.3ghz nå. Jeg er ikke sikker på hvor mye den tåler, den ligger på 50 grader, men det gjør den uansett.. selv om den ikke er overklokket. volt ligger på standard (3.25) Noen som har noen tips om hvor mye den tåler o.l.? Lenke til kommentar
DarkStarr Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 jeg har ikke no peil på hva den tåler, men som altid med overklikking er det jo bare å prøve seg frem og det er jo forskjell på cpuer, minne og hk... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Standard VCore er 1.5 for NW/Williamette (0.13Micron) og 1.4 for "Prescott"/Celeron D (0.09Micron). 3.25Volt er noe helt annet.. høres ut som 3.3Volt rail.. Ser at f.eks. EverestHome i enkelte tilfelle kaller dette CPU Aux.. Ellers er det ikke noe fast svar på hvor mye du kan klokke...De aller fleste Celeron lar seg klokke 20% uten å røre VCore.. Celeron D mer... Tror du skal være fornøyd med klokken sålangt.. du tjener ikke allverden av ytelse på å klokke en Celeron NW/Williamette... Lenke til kommentar
XaroN_ Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Det var en liten skriveleif, jeg mente 1.35 og i et program som fulgte med hk står det ligger på 1.26. I biosen står det at 1.35 er cpu standard. ... Det er celeron D jeg har edit: hvis jeg klokker litt om gangen, og jeg går litt over streken på hva den ikke tåler. Vil jeg da meke det, eller er det sjangs for at den blir ødlagt før jeg kan klokke tilbake? Hva tjener jeg på å stille volt? Endret 21. mars 2005 av XaroN_ Lenke til kommentar
Gjest QbeC- Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 hvis jeg klokker litt om gangen, og jeg går litt over streken på hva den ikke tåler.Vil jeg da meke det, eller er det sjangs for at den blir ødlagt før jeg kan klokke tilbake? Hva tjener jeg på å stille volt? Om du klokker over streken, så vil bare CPUen din bli ustabil. Å stabilitet får du ved å øke volten. Det er ikke noe farligt å gå over streken. Bare reset biosen, så er alt tilbake til normalt. Lykke til Lenke til kommentar
XaroN_ Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 oki, men volten da.. hva burde jeg sette den på? leste en her som cpu'en slutta å virke på, fordi han satt den for høyt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 oki, men volten da.. hva burde jeg sette den på? leste en her som cpu'en slutta å virke på, fordi han satt den for høyt. Har du bra nok kjøling kan du trygt sette opp VCore til ihvertfall 1.5 mener jeg.. Om det hjelper så mye er en annen sak.. SOm andre skriver her... Når du får en "heng"..eller BSOD ved load av Windows etter en "klokk".. så øker du VCOre med 0.25 i Bios...og prøver igjen. Min erfaring med Prescott-kjernen (Pentium og CeleronD) er at den klokker langt uten å "tukle" med VCore.. og at du ikke kommer så mye lengre når det begynner å "butte" med å øke VCore... Tempen stiger uforholdsmessig mye også... Men du kan ha/få annen erfaring.. Det er bare å prøve... Tror alt under 1.6Vcore er trygt... er du "hardcore klokker" med vann-/fasekjøling går du mye lenger både med VCore og VDimm (og voltmodding).. Regner med at det ikke er det du har tenkt i første omgang... Altså: Du skal *ikke* røre VCore før du får en "heng"/krasj ved boot/load av Windows..eller at f.eks. Super-Pi feiler.. Da først skal/kan du øke VCore...samtidig må du også forsiker deg om det er CPU som gir ustabilitet og ikke RAM (RAM kan også trenge mer Volt/spenning ved "klokking" over specs..) Lenke til kommentar
XaroN_ Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 ok, takk skal du ha Lenke til kommentar
XaroN_ Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Pc'en min kjører nå stabilt på 3.59GHz, men høyere fikk jeg den ikke... da hang den seg i windows. Selv om temperaturen er stabil på 56 grader. Jeg kjører den med volt på 1.50 og tør ikke ta den noe høyere (vil ikke ødlegge den før TG) Siden den ligger på 56 grader uansett nå, eller ivertfall som jeg har lest av. (har bare temperatur måler i bios) vil jeg kunne overklokke mer ved å kjøpe bedre kjøling.. eller er det noe annet som er galt? edit: fikk ikke noe "heng" i boot av maskinen da, det skjedde først etter noen sekunder/minutter i windows edit2: Trakk visst litt forhastede slutninger, den hang seg igjen nå nettop.. like etter jeg postet denne. Tror den er stabil på 3.53 nå. temperaturen er fortsatt 56 grader Endret 21. mars 2005 av XaroN_ Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 har en gammel 750mhz stående her.. husker ikke helt prosessoren.. men denn e klokka tel 900mhz no.. da står han på 120,, å vest eg tar han ett hakk tel så blir det bare svart skjerm.. da bare tar eg ut bios batteriet.. men han gikk ann å klokke meire før.. (den e ikkje ustabil) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Hva slags HK er det snakk om her? Og jeg antar det er boxed-kjløler... Når du klokker såpass som du gjør nå.. og har en temp på nesten 60 grader må du ha bedre kjøling.. Skaff deg en Thermalright-versting eller tilsvarende..så får du ett mer stabilt system.. og temp under 50 grader.. Jeg håper ikke det var snakk om idle temp..56 grader altså.. Det er i meste laget.. Lenke til kommentar
XaroN_ Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 Jeg får vel kjøpe bedre Kjøling når jeg kommer på tg, hvis jeg har penger til det Det er idle temp, men den ligger på 50-56 uansett om jeg har klokket den eller ikke. Det er ganske varmt i rommet her da, det har jo noe å si også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå