P4niX Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Har et svært irriterende problem på begge(!) pcene mine. Saken er at etter post så får jeg meldingen "insert system disk and press enter" osv. Har prøvd alle mulige variasjoner av boot-rekkefølge med samme resultat. Trodde først det var raptoren (s-ata disk) på den ene pcen som var problemet, men siden den andre maskinen nylig har fått samme problem med en IDE-disk er det lite sansynlig. Løsningen så langt har vært å ha i windows cden siden den da finner operativsystemet. Det kommer trykk en tast for å boote fra cd-rom og om jeg ikke trykker noe så booter den fint etterpå Ikke noe særlig praktisk å ha det slik, så om noen har forslag til løsning så skrik ut Endret 21. mars 2005 av ^ViFtA^ Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Har hatt samme problemet på noen pc`er. Prøv med en annen cd en win-xp. Virker det da? Sjekk slave\master på cd-rom. Evnt prøv uten cd-rom. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Problemet ligger i biosen søk etter MBR. Den går ikke videre og leter etter boot device men stopper opp på IDE og finner ikke noe . Ergo : " not boot device found - insert system disk and press enter" Hatt dette engang på mitt kort , og løsningen var å sette alle ubrukte IDE kanaler fra autodetect til NONE (not installed) . Deretter sørge for at boot rekkefølge var Floppy-cdrom-hd . Og i harddisk boot order submeny - boot disken øverst/først . Pass også på at disker på nforce chipsett ike er jumpret til "Master w/slave present" men kun master . Cable select funker også dårlig mange ganger, bruk master og slave jumpering . Endret 21. mars 2005 av syar2003 Lenke til kommentar
P4niX Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Alle ubrukte IDE-kanaler står til "NONE", og bootrekkefølgen er den du beskriver. IDE-disken er satt til master (alene på kabel). Måten jeg løste det på var nesten litt irriterende enkel. Brukte "load fail safe defaults" funksjonen i BIOS, og etterpå bare endra på det som måtte endres på. Uansett takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå