Gå til innhold

X850XT(pci-e), problemer. pc kræsjer, varme?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt nytt hovedkort (dfi) med pci-e så da kjøpte jeg også et x850xt kort...

Innimellom når jeg spiller kræsjer pcen. og hvis jeg har på vpu recover i driveren pleier den å komme tilbake, men det er utrolig irriterende.... har fått noen blåskjermer også...

så for morro skyld åpnet jeg overdrive funksjonen for der får jeg se temperatur og i windows har jeg 50grader på gpu/vpu??

er ikke det litt mye? da gjør jeg ikke noe og luften som kommer ut bak kabinettet (det er sånn vifte som drar luft inni kabinettet ut av kabinettet via kobber kjøleren...)

mens når jeg spiller blir luften sinnsykt mye varmere...

når jeg starter pcen så bråker skjermkortet helt vilt og etter 5sek så skrur viften seg ned til et nivå hvor den blir overdøvet av de andre viftene....

men når jeg spiller og temperaturen sikkert er 70grader eller mer så går ikke viften opp i hastighet?? hvordan kan jeg få viften til å alltid gå max speed?!

det er ikke sikkert det er pga varme at den kræsjer, men den kræsjer kun når jeg spiller..... og da kommer jo det vpu recover greiene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan se for meg at du ikke har bra nok luftgjennomstrømmning i kabinettet.

Har du en bordvifte så prøv å ta av sidedøren og la viften blåse rett inn i kabinettet, hjelper dette så må du ordne bedre luftsirkulasjon.

Hva er cpu temp?`

Edit: For å stille på hastigheten på vifta på skjermkortet så kan du bruke et program som for eksempel Atitool.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

tja har et lian li kabinett (det microplex vannkjølingskabinettet) med 2 relativt kraftige vifter i forkant... og et 120mm vifte som drar ut luften i toppen og bak cpu....

har også bare runde kabler og sata og stripset alt utrolig fint så det skulle ikke være noe problem...

men cpu temp nå(i windows) er: mellom 37 og 39grader i følge speedfan...

(jeg har en amd64 3500+ med boxed kjøler)

Lenke til kommentar

Ser jo ut som temperaturen i selve kabinettet ditt skal være grei, kan da se for meg følgende områder som du må sjekke opp :

*Sjekk spenningsverdiene til Psu og spesielt 12V (den bør holde seg innen 11.9/12.2), faller den i perioder så kan det være psu som er hovedproblemet.

*Ta av kabinettet og følg med vifta mens du kjører intensive 3d aplikasjoner (3dmark05) ser du at den øker farten og så sakner opp så kan det være et problem med selve vifta, greit å ha en temperatur log på skjermkortet også.

*Eventuelt sjekk at du har feilfritt minne med eventuelt memtest86 og gjerne bruk prime95 for en stabilitetstest av systemet ditt også.

Aldri demonter original kjøleløsning da du mister all garanti, tror du at problemene er pga kjøleløsningen så prøv gjerne kortet i en annen maskin, oppfører den seg greit der så er det som regel et komponentproblem i din maskin.

Lenke til kommentar

kan det være minnet? jeg har 4x 512mb (2 corsair xms3500 og 2pqi/pmi 3500)

corsair har vært i bruk i 2år uten å produsere en blåskjerm, og pqi/pmi har vært i bruk i 4mnd uten å produsere blåskjerm så de skulle vel ikke være grunnen til blåskjerm? :S

må få lagt inn memtest.... men den er 100% prime stabil... kan kjøre i 8-9 timer uten warning eller noe

Lenke til kommentar

Ja det kan være minnet, raskeste måten er å fjerne 2 av samme merke (pqi) og teste litt fort i spill som henger seg, gir det ikke blåskjerm da så har du funnet ut av problemet på en rask måte, fortsetter det så kan du enten teste 1 og en brikke eller alle sammen.

Dumt spørsmål, men du har sørget for å oppgradere bios på hovedkortet ja?

Lenke til kommentar

jeg prøvde å justere hastigheten på viften i ati-tool, noe som fungerte utmerket, men da lager skjermkortet eller noe i pcen en ekstrem pipelyd... hvis jeg skrur av atitool eller fjerner det og restarter så er det ingen pipelyd...

den kommer i det jeg endrer vifte innstillingene i atitool, og den forsvinner ikke før jeg har rebootet

EDIT: selv med viften på full guffe så kræsjer den... så det er ikke varme....

har også prøvd med forskjellige drivere:(

Endret av WaBBiT
Lenke til kommentar

Hvor kraftig er PSU`en din? Går det an å stille på PCI-Express hastigheten?(da tenker jag at mange som har AGP8x så ble deres og mitt problem løst ved å sette AGP til 4x. Prøv dette med PCI-Express. Har du oppdatert skjermkortdrivere og instalert Chippsettdrivere?

Lenke til kommentar

jeg har en 500watts ocz modstream... skulle være nok det...

hadde før jeg byttet til pci-e en 400watt som klarte å drive systemet sånn halveis...

så strømforsyning burde ikke være for liten....

men det var en strømkontakt for diskettstasjon og en 12volts drev kontakt i tillegg til den store kontakten og den lille firkanta kontakten på hovedkortet :S koblet i alt jeg, regner med at det var riktig for det stod ikke noe i manualen og den bootet ikke uten de....

edit: har installert chipset ja, og eneste jeg fant i bios om pci-e hastighet var i mhz... kanskje ikke sjekket godt nok etter men

og jeg har prøvd både catalyst 5.2 og 5.3 (som jeg bruker nå)= ingen forskjell

også hadde jeg satt rammen feil:P skal jo egentlig bruke 1 og 3, og 2 og 4, men jeg hadde satt corsair i 1 og 2 og pmi/pqi i 3 og 4

byttet det nå så skal se om det er mer stabilt nå

Endret av WaBBiT
Lenke til kommentar
+12v 11,3v og -12v er 0,8v :S

En verdi på 11,3v er ikke bra for skjermkortet eller stabiliteten sin skyld, i følge spesifikasjoner så skal ikke verdiene variere mer enn + - 5% tror jeg det var og dermed så synnes jeg at denne blir kanskje litt vell lav.

Aktiver log funksjonen og sett et høyt antall entries i MBM5 , kjør et spill til alt restarter seg og ta en titt i loggen eller lagre den her så kan vi ta en titt og se om vi blir klokere på den.

Edit : Ser at du sier at windows plutselig restartet etter at du hadde nappet ut noen ram brikker, prøv 1 og 1 brikke og se om det hjelper.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

skjønner ikke noe jeg, nå sier mbm at jeg har 11,7-11,8 på 12v og 2v på 5v?? :S

har prøvd alle mulige ram kombinasjoner men den kræsjer uansett...

og bios sier jo at 12v er over 12v.... :( også rett før tg da :(

nappet ut et par cd-spillere, men den kræsjer for det...

skal flashe bios nå... diskettstasjon funker ikke så jeg skal gjøre det via windows og håpe at alt går bra nå som jeg skal på tg...... hvis ikke håper jeg det er noen ifra netshop el som er der som kan fikse biosen eller selge meg et nytt hovedkort :p

Lenke til kommentar

Har du logget strøm verdiene i MBM5? Du finner den under intervall og sys log, set for eksempel entries til 3000, med ca interval tid på 5sek. På denne måten så kan du åpne tekst filen senere og se over hvordan verdiene var da pcen krasjet.

Lenke til kommentar

strømen virker fin den... går nå aldri under 11,7 ifølge mbm...

og nå har jeg slengt inn ny bios, slettet alt av drivere og lagt inn det nyeste på alt og til nå virker den helt stabil....

har ikke testet så veldig men skal sjekke nå med en lang stund med spilling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...