SpecialUnit69 Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) De så morsomme ut de viftene fre Kollevold, men kanskje en "smule" overdrevne Tror nok ikke den vil passe i kassa heller Skulle nok heller hatt noe som er mer "vanlig kabinettvifte", men som allikevel er større enn 120mm. 120mm tror jeg kommer til å føkke stemninga og designet litt For det er vel egentlig mest for designet at jeg ville ha hatt ei svær vifte som er "lavprofils"---> hvis noen skjønte det. Det funker liksom ikke med ei 172x150x50mm vifte. Jeg kan ikke ha den stikkende 5 cm inn i kassa. Endret 26. mars 2005 av SpecialUnit69 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) Er ingen standard for hvordan en måler antall dB på vifter, så det må man ta med en klype salt. Papst sine 12 dB vifter er ikke mulig å høre utenfor 10 cm radius for øret. Derfor vil jeg tro den ligger på faktiske 12 dB. Om dere hører viftene vil jeg tro de ligger over 20 dB hvertfall. Alltså, det reèlle nivået dere opplever er ikke det viften er rate'et for. "Misvisende" ting som dette finner en overalt, spesielt innefor data og elektronikk har jeg erfart. F.eks konsumer-lydkort bygget på AC97 som har 96KHz samplingsfrekvens = bare tull. Høreterskelen 0 dB SPL ( 0,000002 Pa)Løv som rasler 20 dB SPL Svak Husstøy 30 dB SPL Dempet Radiomusikk 40 dB SPL Vanlig samtale (1m) 60 dB SPL Sterk trafikert gate 80 dB SPL Pressborr 10m unna 100 dB SPL Smerteterskelen 135 dB SPL Prprellfly 140 dB SPL Saturn Rocket 194 dB SPL (100 000 Pa = trykk tilsvarende 1 atmosfære) Hentet fra Fakta om lyd-tråden. Endret 26. mars 2005 av skag1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Jeg var en gang på jakt etter en 400mm vifte og endte i stedenfor opp med dette. Det flytter 567m3/t luft med et støynivå på 32db. I tillegg har jeg laga filter og satt forran viftene. Problemet med store vifter er at de får en byggehøyde som er ganske stor. F.eks. en 400mm aksialvifte vil bygge 15-17cm, noe det bare er å glemme i et PC kabinett. Endret 27. mars 2005 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå