The_Lobster Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Hei! Jeg fant ingen andre steder å poste dette enn her (selv om dette er ett forum for pc "lyd"). Jeg har et Denon annlegg, og 2 B&W høyttalere. Det er ikke ett kjøpt "sett", jeg har kjøpt høyttaler og forsterker hver for seg. Nå, jeg, bare for gøy, tatt av "fronten", slik at jeg ser bass og diskant "partene". Det jeg lurer på er at i midten av bass delen er det en slags pol (tror det var det det het), som peker innover. Skal ikke den peke utover? Betyr dette at de er sprengt? Det er ihvertfall fortsatt super lyd og kjempegod bass! :smile: Joachim Lenke til kommentar
Lch Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Du hører det hvis høyttalerene er sprengt. Mao, nei. Lenke til kommentar
Bruce Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Hvis det er den støvhetta som sitter midt i elementet, så kan den vende både inn og ut. Det mest vanlig er at den vender utover. Men det varierer fra fabrikant til fabrikant :wink: Lenke til kommentar
house Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 B&W høyttalere, har hetter som peker WAAAY out ... er en del av "konstruksjonen" så jeg tviler på at dem er sprengt, og B&w høyttalere har jeg hørt er vanskelige å sprenge.. er jo extrem kvalitet du snakker om her så =) Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 house Feil forsterker så sprenger du hvilken som helst høytaler uansett merke og pris/kvalitet. Kjetil Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Pekte de innover helt siden du kjøpte de? Hadde en fetter på noen få år som dro av "fronten" og trykket på polene i stuehøytalerne, skikkelig Dr**tunge Da tok jeg bare en teip bit (sånn vanlig gjennomsiktig) og klistret på, forsiiiiktig, sprekker den polen er høytaleren ødelagt... Deretter dro jeg ut, og vips, så spratt den ut igjen. Funket helt fint =) Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 2. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2002 Om de pekte innover fra dagen jeg kjøpte den aner jeg ingenting om.. :wink: Husker jeg ikke... Men bassen rokker fortsatt! Spilte litt Rammstein veldig høyt i min hippi periode (noen måneder siden).. lol... Men jeg merket ingenting.. Så konklusjonen er vel at de ikke er sprengt... Eneste jeg lurer på er: hvordan finner jeg ut hvor høyt i dB jeg kan spille? Jeg har en Denon forsterker hvor på volum "knotten" står det ramset opp 1 til 40 rundt knotten. Har jeg den på 10 spiller B&W veldig veldig høyt. Skrur jeg opp på 16 fordobles det nesten.. Og jeg har aldri prøvd å ha det på 20 eller mer! (når jeg spiller cd'er fra en Nakamichi cd spiller (er ikke sikker på om jeg skriver det riktig)). Når jeg spiller fra platespillern må jeg ofte opp på 20 eller 22 for å få høy lyd.... Jeg kan ikke tro at 1 til 40 målingen står for desibel. For nabon har et Technics anlegg, som går til 90dB, og jeg har hørt det på 90dB, og det er nesten det samme som når jeg spiller cd på 20.. Men så er det også veldig ulogisk at den kan gå opp i 180dB! :smile: (sprenger antagelig høyttalerne om jeg setter på 40)... Hjelp! Noen ide? Joachim Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Skrur du lyden forsiktig oppover hører du som regel når høytalerene begynner å slite. Men er det noen vits? Er det ikke like greit å spille normal styrke og ikke risikere å sprenge høytelerene? Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Den runde konen i midten som enten vender utover eller innover heter støvhette. Den er der for å beskytte spolen mot, ja støv. Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 2. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2002 Cyclo: Nei, selvfølgelig ikke... Men det er jo litt greit å vite da.. :smile: Om man skal ha fest, etc. Burde man vite hvor høyt man kan spille før den sier pang.. Joachim Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Quote: Den 2002-07-02 18:20, C. Alshus skrev:Den runde konen i midten som enten vender utover eller innover heter støvhette. Den er der for å beskytte spolen mot, ja støv. Ahh, hadde en "xpert" som sa hva jeg skulle gjøre for å få støvhetta ut igjen. Han sa man ødela den hvis den sprakk. Tok desverre hans ord som lov :oops: Jaja, dette beviser bare hvor lite jeg (og han?) kan om høytalere =) Når man først har sprengt h.taleren, går det ann å fikse den igjen? Hva med noen butikker, fixer de den? _________________ PC spec Med XP og 256MB ram Det evigvarende problem [ Denne Melding var redigert av: Xvani på 2002-07-03 15:48 ] Lenke til kommentar
ols Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Xvani, hvis det ikke er Olsenbanden som har 'sprengt' hoettaleren med dynamitt,saa er den enkel aa fikse. demonter det 'sprengte' elementet. du trenger en skrutrekker. monter det nye elementet. bare husk aa orientere/tre paa de to ledningene slik de var. nesten unntaksvis idag maa de loddes paa (desverre). soerg i saa fall for at loddebolten er ordentlig varm slik at loddetinnet flyter ut med en gang og faar en blank og fin overflate! har du en vanlig hoyttaler av kjent merke, er det godt mulig at du finner ditt bass eller diskantelement i sortimentet til eltek eller ljudia, men det er ogsaa helt vanlig aa bestille slikt som reservedel hos forhandleren. ikke les videre, men appropos stoevhetter paa basselementer, saa spiller det ingen rolle om de har faatt en bulk, eller om man for den saks fjerner dem helt med kniv. (vel dette siste gjelder kalott-typen, naar de ikke spiller noen rolle for avstivningen av membranen). det har jeg da gjort mange ganger i forbindelse med oppretting av svingspoler og fjerning av partikler fra magnetgapet osv. man maa bare etterpaa unngaa aa spille paa dem i sandstorm i Sahara (iallefall ikke utenfor teltet), eller stroe jernspon over dem naar de ligger paa gulvet uten frontstoff. vanlig husstoev, midd og kakkerlakker derimot gjoer ingen skade. naar det gjelder elementer som gir fra seg lyd ogsaa i mellomtonen (dvs de du typisk finner i toveis-konstruksjoner), saa spiller de en viss rolle for lyden, og boer levnes inntakt. men en liten bulk, heller ikke i en diskant-dome, vil ikke paavirke lyden nevneverdig, etter min erfaring, saa lenge skaden ikke er saa omfattende at svingspolen er deformert.(naar den skraper i vil det hoeres!). dette har hovedsaklig gjoere med membranenes store litenhet i forhold til lydboelge-lengdens store litenhet, ved de aktuelle frekvenser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå