Gå til innhold

Flere lydkort i en pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har tre lydkort i den maskinen jeg jobber med nå. Det er ikke noe problem, men kan være litt kinkig å få konfigurert. Ett er på hovedkortet, og to er PCI- kort.

Bare lurer.. Vil ikke lydekvaliteten minske hvis lydkorta er forsjellige.. Indigrert (sikkert ikke riktig skrivd) har jo somregel noen svakheter..

 

 

Edit: Lydkorta vil vel kreve mer av prossesorytelsen.. Er det ikke like greit å ha f.eks et lydkort med flere innganger.

Endret av Hevley
Lenke til kommentar

Hvis du trenger flere innganger er det nok enklest å bytte til et lydkort med flere innganger. Mitt SB Audigy Platinum har 10 innganger. 2 mic, 2 line og 3 interne innganger i tillegg til digital (intern+coax+optisk). Et slikt kan du kjøpe brukt for noen veldig få hundrelapper.

Lenke til kommentar

Du får ikke brukt alle kortene samtidg, det vil si at du ikke kan bruke linjeinngangen to to kort på samme tid.

Poenget med flere kort, er at ett kort kan ha en god softsynth, et annet har en god mididel, og det tredje har fire innganger. Dessuten kan det tenkes at man vil ha interne DSP- effekter på linjeutganger, men ikke på mididdelen. Det kan man få til med flere kort.

Lenke til kommentar
Trenger lydkort med flere jack innganger. Analoge innganger, og har ikke sett kort som har flere en 4 stk(utenom de som koster 10k++)

M-audio har noen lydkort til rimelige priser. Selv har jeg M-audio FireWire Solo, og den har 1 xlr inn + 3 jack innganger(gitar+ubalansert inn) Den har også spdif inn/ut

 

Bruker det sammen med det integrerte lydkortet og det funker fint.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å mastre opptaket på data etterpå. Men, det eneste alternativet du har er vel og få tak i et lydkort som har tilstrekkelig mange inputs som du trenger. Alternetivet er å først ta opp gitar, så bass, deretter trommer, vokal osv.

 

Eller sette opp en ok rigg med alle forsterkerne og al sammen inne i et rom. Til vokal bruker du en mikser med klangboks. så setter du opp en stero mikrofon midt i rommet og så er det bare å kjøre på. Ulempen er selvfølgelig at du ikke kan gjøre særlig mye med opptaket etterpå.

 

personlig ville jeg anbefale deg å kjøpe deg et bra lydkort. Sjekk ut denne siden http://www.kickmusic.no/ehandel/default.asp?ID=016160 eller gå til din lokal musikkbutikk eller lydbitikk etc.

Lenke til kommentar

Dette går fint med noen forutsettninger: Enten må det være forskjellige kort, slik at alle kortene har hver sin driver. Eller så må det være like kort som har en driver beregnet på flere kort. Tror de fleste Maudio, EgoSys, de dyre Terratec og Echo kort har denne muligheten, men det bruker å stå.

 

Som en nevnte to soundblaster kort funker ikke da disse ikke har en driver som er beregnet på mer enn ett kort, men la oss si ett creative og ett billig Terratec + hovedkort lydkort, skal gå helt fint sammen da de ikke benytter samme driver.

Lenke til kommentar

Det jeg vil er å ta opp alt samtidig men med hver sin seperate inngang slik at man etterpå kan fikse å styre på hverrt enkelt spor og til slutt sette alt sammen til det ferdige produktet.

 

Hadde tenkt meg et M-audio kort med 4 jack innganger, og du mener at disse har mulighet for å kjøres flere av?

Lenke til kommentar
Det jeg vil er å ta opp alt samtidig men med hver sin seperate inngang slik at man etterpå kan fikse å styre på hverrt enkelt spor og til slutt sette alt sammen til det ferdige produktet.

 

Hadde tenkt meg et M-audio kort med 4 jack innganger, og du mener at disse har mulighet for å kjøres flere av?

Delta serien er ment å kunne brukes fler kort i samme PC. Du kan se på f.eks. Delta 44, men jeg ville heller vurdert Delta 1010 (med breakout box) eller 1010LT (uten breakout box). Der får du 8x inn og ut analog.

 

Delta 1010 (uten breakout box), 8x inn og ut + 2 mic preamps, kr. 2.285,-

 

Med mindre du forventer å flytte kabler og plugge inn og ut en masse, ville jeg sett på linken over. Vil du ha med breakout box (høyere lydkvalitet og fler muligheter) koster det rundt 2.500,- mer.

 

Det er uansett ingen grunn til å putte to lydkort i maskinen når du får f.eks. Delta 1010 med 8x analoge inn og utganger til en så lav pris. Breakout boxen legger til en del penger i regnestykke, så spørsmålet er hvorvidt du har bruk for en. Jeg plugger til gitar og andre ting titt og ofte, så jeg foretrekker en breakout box for enklere tilgang (bruker E-MU 1820, som har solid breakout box med DSP, 2x gode mic preamps, en rekke inn og utganger samt hodetelefon utgang.

 

Edit:

Beklager, jeg glemte et øyeblikk at du ønsket en med jack innganger! Da er nok 2 stk. Delta 44 (med breakout box) det beste valget for deg, om du ikke kan hoste opp pengene for Delta 1010 (som er et gjennomgående profesjonelt lydkort med breakout box, word clock m.m.). 2 stk. Delta 44 vil koste deg i underkant av 3.000,-.

 

Sett en liten merkelapp på hver av boksene, så bør ikke det være et problem. Delta driverne skal være ganske solide da produktene har vært en stund på markedet.

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Forresten _er_ det mulig å bruke flere Soundblaster Live!/Audigy i samme maskin samtidig. Kanskje ikke med Creative's driver, men om man bruker driveren fra kX Project, vil man få opp flere inputs i f.eks Cubase eller andre programmer som støtter dette. kX-driveren gir også ASIO-drivere for Live!/Audigy, som igjen gjør de brukende i musikksammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...