LupeN- Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 hei jeg har nettop fått innstalert fedora core 3 på min server pc det jeg da lurte på er om det finnes noen nettsider med programmer bare for linux ? noe lignende www.downloads.com bare det er programmer bare for linux ? visst det finnes da, er ikke så viktig de programmene jeg førtst tenker på er et program som jeg kan sette dc hub på.. noen som vet ? takker for alle svar. mvh Aleksander Larsen Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 google, sourcforge og pakkesystemet til distroen din Lenke til kommentar
LupeN- Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 pakkesystemet ? er helt ny på linux... Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 pakkesystemet ? er helt ny på linux... Pakkesystemet og pakkestyreren er et par av de aller viktigste verktøyene du må kjenne til i distribusjonen din. http://www.linuxguiden.no/index.php/Pakkestyrer http://www.linuxguiden.no/index.php/Yum Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) jeg sitter på lan med lupen- nå vi sitter fortsatt fast vi har fott innstalert vnc.rpm pakke men hvordan starter vi vnc programmet ? fant ikke ut noen kommands i termial heller. må jo hvære noe options eller lignende for å sette opp pass\pc name osv slik at vert pcen(winxp pro) skal kunne styre linux servern altså eksternt skrive bord. jeg har brukt tightvnc i lang tid men kun i windows så vi trenger litt hjelp her dette er første gang vi prøver oss på linux så venligst ta hensyn til det å ikke kom med en million med vanskelige ord å utrykk osv Endret 20. mars 2005 av Margarus Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 jeg sitter på lan med lupen- nå vi sitter fortsatt fast vi har fott innstalert vnc.rpm pakke men hvordan starter vi vnc programmet ? fant ikke ut noen kommands i termial heller. må jo hvære noe options eller lignende for å sette opp pass\pc name osv slik at vert pcen(winxp pro) skal kunne styre linux servern altså eksternt skrive bord. jeg har brukt tightvnc i lang tid men kun i windows så vi trenger litt hjelp her dette er første gang vi prøver oss på linux så venligst ta hensyn til det å ikke kom med en million med vanskelige ord å utrykk osv Hei. Jeg sier det rett ut: Det er idioti å kjøre grafisk på en såkalt 'server'. Det er sløsning av ressurser og lagringsplass. Skal dere adminstrere en Linux-server, bruk SSH. Du skriver inn brukernavn og passord, og utfører kommandoer, akkurat som du ville ellers gjort (hvis du hadde hatt fysisk tilgang til serveren). Når det kommer til det med å starte VNC; Selv er jeg ingen ekspert på dette, men kjør updatedb og bruk locate til å finne ut hva kommandoen er (eller cd /usr/bin; ls | grep vnc). Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Ligger ikke vnc i pakkesystemet til fedora? ta en titt på fedorafaq.org Et pakkesystem er et system for å installere pakker (programmer, biblioteker etc.). RPM er et eksempel på dette. Pakker kan være avhengige av hverandre - f.eks. kan programmet foo krevet at biblioteket bar er installert. Som igjen kan kreve zygtgi, som igjen krever zott osv. For å passe på dette bruker man et program (en pakkestyrer) som yum eller apt. Disse gir du bekskjed om hvilket program du vil ha, og det kopler seg til internett, laster ned programmet (fra bestemte steder kalt "repositories". Som standard har fc3 "base" og "base-updates" - altså det som følger med på cd'n og oppdateringer til det som følger med på cd'n. Jeg vil annbefale at du enten legger til "extras" og "livna", eller "freshrpms" og "dag"), eventuelle avhengigeter ("dependencyes"), og installerer hele greia. http://www.linuxguiden.no/index.php/Pakkestyrer up2date er også en slik en. Om du bare vil ha en "kort idé" og er på en 32-bit maskin: last ned "apt" fra freshrpms (bruk google for å finne det), og synaptic, som er et gui-program for apt (og derfor er avhengig at apt er installert). Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 (endret) hei jeg har nettop fått innstalert fedora core 3 på min server pc det jeg da lurte på er om det finnes noen nettsider med programmer bare for linux ? noe lignende www.downloads.com bare det er programmer bare for linux ? visst det finnes da, er ikke så viktig de programmene jeg førtst tenker på er et program som jeg kan sette dc hub på.. noen som vet ? takker for alle svar. mvh Aleksander Larsen Du kan gå på http://dag.wieers.com/packages/apt/ og laste ned Apt for FC3. apt-get update :for å oppdatere lista over tilgjengelige pakker apt-get upgrade : for å oppgradere programmene i distroen din apt-get install/remove <package> :installere/fjerne package apt-cache search <søkeord> : for å søke etter package Disse kommandoene bruker jeg mest av. For å vite mer kan du jo lese FAQ Endret 23. mars 2005 av morningstar665 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå