834HF42F242 Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Det begynner å komme en del konsert-DVDer i butikkhyllene, og utvalget er så stort at man ikke alltid vet hvordan kvaliteten og annet er før man setter disken i spilleren. Da kan det være greit å se hva andre musikkinteresserte har erfart. Et par regler jeg ønsker at alle skal holde seg til i denne tråden: 1: Ingen OffTopic-prat 2: Ingen hakking/retting på andres anmeldelser Forslag til skrivestil: 1: Fordi om du skriver om ditt favorittband, så bør det holdes en viss objektiv holdning. Husk at fansen kan skryte opp kuriositeter som egentlig har null verdi. Meningen med tråden er at andre skal kunne lese om en konsert før den eventuelt kjøpes. Slik vil mange slippe å gjøre et bomkjøp, fordi de kan sjekke i denne tråden hvilken erfaring andre har hatt med konserten. Det er derfor viktig å være ærlig i omtaeln, samt trekke frem elementer som kan være vesentlig for om noen ønsker å kjøpe den eller ikke. 2: Jo bedre anlegg, jo mer vet man om lydbildet og bildekvalitet på DVD-platen. Merk derfor anmeldelsen med hvilket lyd-anlegg det var, om konserten ble avspilt i 5.1, stereo osv. og om den ble vist på TV eller lerret. Eksempel på anmeldelse: Artist - Tittel En kort og grei omtale her Sett på lerret med prosjektor og tilhørende high end-anlegg i DTS Karakter: 10/10 Endret 24. mars 2005 av anth Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Rush in Rio En heftig konsert hvor de beste sangene fremføres. Konsertmessig er dette en ny referanse-DVD innen hjemmekonserter. Rush viser her at de fortsatt er et dyktig band, og DVD-en er et veldokumentert bevis for det. Lydbildet er relativt greit, men de aller fleste liker nok stemmen til Geddy Lee, så det kan være skuffende at stemmen ligger litt lavt i forhold til instrumentene (hvis det ikke var noe galt med oppsettet på anlegget vårt). Siste halvdel inkludert trommesoloen er en heftig opplevelse også for en som ikke er fan av bandet. De spiller ikke låtene kun fordi de må, men drar de ut i uendelige komposisjoner (slik som Neil Young gjør) som er en fryd å høre på. Geddy Lee smiler og storkoser seg. Dette er artig... NAD T7(husker ikke resten av nummeret), Cerwin Vega DC12 + nyere Cerwin Vega senter og bakhøyttalere. Dolby Digital 5.1. Panasonic prosjektor på 100" lerret. En av de råeste konsertene jeg har sett på lerret. 9/10 Endret 20. mars 2005 av anth Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Du må gjerne få en moderator til å redigere på dette innlegget, for jeg kommer til å begå noen "halvveis-lovbrudd". Jeg har tenkt å ta for meg Nightwish -> From Wishes To Eternity - Live-DVDen (Wishmastour-konsert i Tampere). Nightwish er ikke lenger mitt favorittband, bare for å presisere dette allerede nå. Jeg har ikke denne DVDen, men jeg har sett en del av den. Jeg vet ikke hva slags lydanlegg det skulle være, men det var i hvert fall en 17" PC-skjerm jeg så det på. Jeg vet med andre ord lite om kvaliteten, men bildet er absolutt bra på 17-tommeren (LCD). Jeg likte DVDen og synes den er verdt å kjøpe. Jeg har lenge vært på jakt etter denne DVDen, men jeg har ikke funnet den noe sted. Jeg gidder ikke å bestille den over internett, så jeg får vel vente til den kommer. Grunnen til at jeg likte denne DVDen er at konserten er bra, men den er vel kanskje ikke så veldig spesiell. De klarer imidlertid å få med seg publikum på en bra måte, og de stopper en av låtene helt plutselig, kun for en applaus- og drikkepause. De forsetter låta og spiller den fullt ut. Lysshowet på scenen er bra - ikke overdrevet og ikke for beskjedent. Det som trekker litt ned er at de introduserer låtene på en dårlig måte, og Tarja, vokalisten, føler seg litt for komfortabel på scenen, vil jeg si. Karakter: 8/10 Jeg vil også høre hva andre har å si om denne DVDen. Det hadde vært interessant, så post deres vurderinger, dere som har sett den. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 Som jeg sa: Et par regler jeg ønsker at alle skal holde seg til i denne tråden Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 *Bump* Det hadde vært utrolig artig om noen flere vil dele erfaringer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå