bfisk Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Hei! Vi er noen gutter som har en '85 Ford Transit 2,0L forgasser med et stort problem: vi får fanken ikke bilen til å lade strøm selv, tror vi. Dersom du har idéen som løser problemet vårt, skal jeg personlig sette inn en femtilapp på kontoen din. Her er hva som er skjedd: På vei hjem med bilen i oktober, døde den på E18. Lys gikk først, deretter døde motoren. Jeg måtte kjøre en times tid med et fulladet batteri, og etter å ha byttet batteri var alt bra igjen. Vel hjemme tenkte vi at dynamoen var gåen. Dynamoen ble derfor byttet med en ny brukt dynamo. Tilkoblingene var som før (tror vi, vi husker ikke helt), kun to ledninger festa med kabelsko. Det er tre kontakter bakpå. Da vi nå i vår skulle ha greiene til å gå igjen, bestemte vi oss for å måle og se litt. Vi fant ut at det ikke lada, ikke merkbart iaffal, og bytta derfor ladereléet på dynamoen. Er det forresten dette som er "børstene"? Vi trodde alt var såre vel, og etter å ha lada batteriet fullt, dro vi ut for å kjøre. Etter en god time tok blinklysa kvelden, og når vi da gikk ut for å måle polspenningen, var den nede i rett over 8V. Ved å skru av frontlysene fikk vi litt mer spenning, og blinklysa funka igjen. Dagen etter starta vi med startkabler, og lot bilen stå på tomgang med et voltmeter tilkobla. Når vi forsøkte å starte uten ekstra batteri fikk vi ikke utslag på starteren engang, men så fort vi fikk fyr på sakene, gikk det da. Spenningen falt jevnt fra ca 11V til ca 3V over ca halvannen time. Vi forsøkte to ganger å ruse motoren for å se hva som skjedde med spenningen. Ved 9V og rusing falt den, men ved 4V og rusing, steg den ca 0,5V. Vi bestemte oss for å måle bak på dynamoen også - ved tomgang var forskjellen mellom karosseriet og de tre polene hhv 0V, ca 3V og ca 11V. Kablene var tilkoblet de på 0 og 3. Ved å bytte "3-kabelen" til polen som ga 11V, flyttet bare problemet seg: da ble den forrige 11V, og den nye 3V. Når vi kom under ca 3V, begynte motoren å hoste merkbart, og mindre enn et halvt minutt senere døde den igjen. Vi tok kvelden, og satte batteriet til lading, uten å ta det ut. Det ble da ladet i ca 20 timer. I dag morges startet maskinen såvidt selv etter en del forsøk, men samme symptomer: spenningen bare faller og faller. Mine teorier er så langt: 1. Batteriet er dårlig eller ødelagt, og klarer ikke å lade. 2. Ledningsnettet på dynamoen er fucka. Jeg har hørt snakk om at det må noe motstand til, og noen venninners '81 transit har en funky kontakt bak på, med tre poler, men bare to ledninger ut. I morra vil jeg forsøke å bruke et batteri jeg vet fungerer, og se om det lader da. Det bør gå å rett og slett koble på et voltmeter over batteriet, og se at spenningen stiger til 13-14V ved litt turtall? Dersom ikke det fungerer vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne.... Hva tror dere? Reward til den den som har idéen som løser problemet ---------- En annen ting: på denne andre transiten som venninnene mine har, er det en voldsom ulyd bakfra når de kommer opp i 50-60, eller hvis de gir mye gass. Det høres ut som tusen små metallbiter skjærer og skraper noe verre. Jeg tok en kikk under bilen, og så at overgangen mellom kardangen og drivakslene (er dette en drivknute? Den store klumpen midt på bakakselen), var tilgriset med olje nederst. Er det sannsynlig at dette forårsaker lyden, at det er dårlig smøring inni denne saken? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 1. Selv om batteriet er defekt skal generatoren kunne levere ca 14.4 volt over det, så batteriet er nok ikke hovedsynderen. 2. Feilen ligger enten i generator eller tilkoblingen til denne (sannsynlig siden dere har koblet den selv med usikkerhet..) Jeg ville først sjekket at ledningene til generatoren er koblet rett. Hvis ikke det løser problemet ville jeg sjekket generatoren. Sannsynligvis er børstene slitt eller laderegulator med diodebro er defekt i dette tilfellet. Koblingsskjema er greit å følge. Finnes i Haynes manualer etc. Hva det gjelder lyden kan det være to ting. Drivknute eller differensialen. Diff. er den klumpen du sier på bakakslingen. Den høres ikke frisk ut, da du sier den lekker olje.. er et par plugger på den som brukes til oljepåfylling. Har den ikke olje så blir tannhjulene spist opp og det renner ut metallkorn av oljerestene.. Drivknutene kan du sjekke ved å se etter slark når du kjører rolig forover, stopper og så rygger litt. Er det slark i dem så må dem byttes. Er ofte lagrene i dem ruster og går da uten smørning. Resultat er fæle lyder under kjøring.. Er endel jobb dette. Kardangen er balansert og må monteres slik den sto påmontert. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 Okei, flott. Da vet vi det. Hvordan sjekker jeg dette? Laderelé (sånn innsats bak på dynamoen med to jernbiter som fjærer litt, og noe elektronikk), er byttet. Hvordan skal koblingene være? Har du noe skjema? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Skjema må du kjøpe selv, kjører bare Honda jeg så slipper jeg slikt.... Biltema etc har det i Haynes bøker. Du må bare følge fargekodene på ledningene og se at de går inn på rett terminal. Stemmer alle tilkoblinger så få fikset generatoren.. Lenke til kommentar
rallyeraider Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Ta og sjekk jordingkabelen som går fra motoren(er somregel skrud fast til et brakket til girkassen) til karosseriet/batteriet. evt rengjøre denne me en stålbørste. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 Farger har vi ikke sett. Begge ledningen er svarte... Men må jeg kjøpe en hel Haynesbok for å finne tak på ett skjema da? Lenke til kommentar
sa|o Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 mål spenningen over generatoren (B+ til jord), er den mellom 14 og 15v er denne i orden. hvis generatoren er i orden er det batteriet ditt som er kaputt (sikkert en celle som er gåen, da vil ikke batteriet lades). da er det ikke noe annet å gjøre enn å skaffe nytt batteri. ps. når man måler ladespenningen til dynamoen skal man ha 2000 rpm. Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 De to kablene du har inn til dynamoen er vel ikke helt like. Den ene er ca.0,5-0,75mm2 mens den andre er ca.6-10mm2 tenker jeg. Hvis du fikk det samme problemet med en ny dynamo, ville jeg prøvd noe annet. Har du prøvd å bytte batteri?? Den tykke kabelen skal inn på B+, den tynne kabelen skal inn på D+. Hvilket merke dynamo er det dere har? Vet det er en del forskjell på Delco Remy og Bosch... Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Har du noen garanti på at den brukte dynamoen du fikk var i orden? Prøv med en 3. dynamo bare for å være sikker. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 Takk for alle svar! Vi hadde en automatiker til å se på sakene her om dagen, og han ble ikke noe særlig klokere. Dynamoen skulle visstnok fungere, men jeg har mine tvil. Jeg tror det er ledningsnettet som er gåent. En kar på bilen hadde visst funnet ut i dag at den tredje polen skulle ned til en eller annen spenningsregulator av noe slag. Såvidt jeg vet er det en Bosch-dynamo det er snakk om. Vi klarer ikke å måle mer enn et par volt uansett hvordan vi måler, og folk har kommet med diverse teorier om at vi må legge opp en eller flere nye kabler til diverse ting og tang. Noen hevder at dynamoen må ha strøm fra tenninga for å lage strøm, noe jeg ikke helt godtar uten videre, og mange prater om at et eller anna må ha en form for motstand. Flott om noen hadde hatt et koblingskjema for Transit '85... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Noen hevder at dynamoen må ha strøm fra tenninga for å lage strøm, noe jeg ikke helt godtar uten videre, og mange prater om at et eller anna må ha en form for motstand. Generatoren krever formagnitiseringstrøm for og lade, det får den igjenom ladelampekretsen. Skaff en generator som passer og kjøp en rephåndbok. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 Joda, at faenskapet ikke virker, og at jeg trenger noe som kan forklare meg hvorfor det ikke virker, og hvordan det kan løses, vet jeg utmerket godt. Hvor finner jeg en bok som beskriver dette? En rephåndbok kan vel være så mangt. Men thanks anyways Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Hvor finner jeg en bok som beskriver dette? En rephåndbok kan vel være så mangt. http://www.automobilia.no/ Der finner du greie bøker om transit, koster rundt 230,- 250,- Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Hmm, blir litt forvirret her jeg også, så må spørre deg litt BfiskLaderelé (sånn innsats bak på dynamoen med to jernbiter som fjærer litt, og noe elektronikk), er byttet. +BfiskSåvidt jeg vet er det en Bosch-dynamo det er snakk om. Ja, det høres ut som en god og fagmessig beskrivelse av en Bosch dynamo med innebygget regulator. Hvor "jernbiter som fjærer litt" representerer børstene, og "og noe elektronikk" representerer spenningsregulator. Dette sammenfaller dårlig med din automatiker, eller karen på bilen, som har kokludert med at den siste ledningen skal ned på en regulator... Hvis du har den typen dynamo det høres ut som, skal ikke den innom noe mer regulator. Det jeg derfor nå lurer litt på er hvor lik den gamle dynamoen, er den nye egentlig... Er de helt like, med like tilkoblinger og det hele? (Hvis den gamle var av type med ekstern regulering, er det ikke bar plug and play lenger) Ellers har vel det meste som kan sies av gode råd allerede blitt sagt her nå Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Vel, sakene har vel igrunn aldri fungert så lenge vi har hatt bilen. Vi har sett på en lik bil, og den hadde en egen fancy kontakt som var til å plugge inn bak på dynamoen. Det er nemlig tre poler der - B+ og D+, og en umerket pol i midten. De hadde altså en kontakt som skulle innpå der, og fra denne pluggen gikk det to ledninger videre. Vi har ikke denne pluggen, bare to tilsynelatende veldig hjemmelagede kabelsko... Uansett hvordan vi måler over polene, uten noen ledninger tilkoblet, får vi aldri mer enn et par volt. Er det dynamoen som er gåen, da? Selv om denne skulle fungere... Eller må det være tilkoblet noe for at den skal kunne lade? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Uansett hvordan vi måler over polene, uten noen ledninger tilkoblet, får vi aldri mer enn et par volt. Er det dynamoen som er gåen, da? Selv om denne skulle fungere... Eller må det være tilkoblet noe for at den skal kunne lade? B+ er til batteri, en tykk kabel, D+ er ladelampe hvis den har innebyggd regulator samt dere bør ha en tykk ledning til gods/jord. Denne er det ikke sikkert er der men lag en hvis den mangler. Du har da blitt forklart at den må ha strøm på ladelampeuttaket for og lade, du bør heller ikke kjøre den uten at den er tilkoblet batteriet. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 Okei. Strategien blir da altså å koble en kabel fra B+ til + på batteriet, og en kabel fra D+ via ladelampen til jord, og en kabel dra D+ til jord. Stemmer det? Hvis det viser seg at ladelampen er et sted det er kinkig å komme til, kan vi bruke en liten lyspære i stedet? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 og en kabel fra D+ via ladelampen til jord, og en kabel dra D+ til jord. Stemmer det? Ikke til jord, men til strøm. Strømmen skal gå igjenom ladelampen via D+ og til jord gjenom regulatoren når den ikke lader, det er slik ladelampen tennes. Jordkabelen fester du et sted på generatoren og til gods, noen har et eget festepunkt andre bare bruker en tilgjengelige bolt. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 23. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2005 (endret) Okei. Da tror jeg jeg er inneforstått med sakene. Fikk et diagram i dag (vedlagt) av en fyr som jobber på en jernvarehandel der de bl.a. selger dynamoer. Det burde stemme dette? Fant et bilde av dynamoen i vår bil, forresten. Bildet er tatt før vi bytta laderelé, og mens den den har vært ute har visst noen fjerna kabelstumpen øverst: Forøvrig har jeg kikket nermere på jording nå: det er jorda til platestålet der batteriet står, det er jorda til inntaksmanifoilen, og det er jorda til clutchhuset. Jordinga til clutchen og platestålet ser orginale ut, jordinga til inntaksmanifoilen er en ekstra lagt opp senere, tilsynelatende. Kan det bli en jordsløyfe her, eller er det bare greit med to? ------ Vi forsøkte uansett å legge opp en ledning som på diagramet under, med en enkel bryter og en 12V 5W baklyspære. Dette fungerte ikke. Når bryteren var sluttet, var spenningen i kontakten til lyspæra 12V, men falt til ca 0,1-0,3V så fort vi satt inn pæra. Denne lyste da ikke. For å finne ut litt mer av hva som kan være hva, koblet vi fra alle ledninger, og målte spenningene mellom diverse punkter. Vi målte alle kombinasjoner mellom de tre kontaktene (det kan se ut til at den første er merket D+ og den siste B+, og den midterste ingenting, den skruen der kabelstumpen har sittet, batteriets pluss og minus, og et jordpunkt i karosseriet. Kontakt:---|---1------2-----3-----Skrue--- -------------|----------------------------------- Batt pluss--|---12---0,3----0,3-----12---- Batt minus-|----0----0,1----0,1----0,1---- Jord--------|----0----0,1----0,1-----0,1--- De målingene som ga 12, gav nøyaktig samme spenning som over batteripolene. De målingene som gav 0,3 innstilte seg på det nokså raskt, og de som gav 0,1, falt svært raskt fra 3-4V, jevnt ned til 0,1, hvor det stabiliserte seg. Jeg regner med 1 er D+, 2 eller 3 er B+, og at skruen bare er en del av chassiet til dynamoen, og kan brukes som et jordingspunkt. B- på diagramet kan vel ikke være 2 eller 3, fordi det ikke er noen spenningsforskjell mellom + på batteriet og noen av dem. Now, what do we do? Edit: de tallene vi målte var med motoren AV. Altså ingen bevegelse i dynamoen Endret 23. mars 2005 av bfisk Lenke til kommentar
sa|o Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) etter det jeg har lest finner du ikke ut hvor du skal sette kablene (B+ og D+) på dynamoen? det du gjør da er; sjekk at reima som driver dynamoen er stram nok. start motoren og finn fram multimeteret. sett minuskabelen til multimeteret på dynamoen (jord), så tar du plusskabelen til multimeteret og prøver alle tilkoblingsmulighetene bak på dynamoen en etter en, den som da viser over 14v skal til B+. så får du bare prøve D+ på en av de andre ps. motoren må ha ca 2000 omdreininger når du måler. Endret 24. mars 2005 av sa|o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg