Creature Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Hei. Eg har sent en IBM hardisk med garanti som er defekt til en webshop. Eg lurer på hvem det er som skal betale for postgangen, er det meg eller noen andre? Lenke til kommentar
LeD Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Ved garanti skal butikken dekke alle kostnader. Dvs. porto begge veier. Er vel en del nettbutikker som ikke følger dette? Da er det bare å slenge kjøpsloven i bordet.(www.lovdata.no) Men returnerer du varen etter angrefristloven, er det vel du som skal betale returportoen. LeD Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 Quote: Den 2002-06-29 10:27, Creature skrev:Hei.Eg har sent en IBM hardisk med garanti som er defekt til en webshop.Eg lurer på hvem det er som skal betale for postgangen, er det meg eller noen andre? Hvis webshoppen finner feil med harddisken din, så må webshoppen betale frakta. Men hvis webshoppen finner ut at disken fungerer, så må du betal frakt + test gebyrene til webshoppen (oftes på rundt 300 kr) Lenke til kommentar
Creature Skrevet 10. september 2002 Forfatter Del Skrevet 10. september 2002 Quote: Den 2002-06-29 21:43, LeD skrev:Ved garanti skal butikken dekke alle kostnader. Dvs. porto begge veier. Er vel en del nettbutikker som ikke følger dette? Da er det bare å slenge kjøpsloven i bordet.(www.lovdata.no) Nettbutikken er ikkje heilt enig i det...... Er det noen som veit i hvilken paragraf det står i, eg finner ikkje noe. Lenke til kommentar
soveplast Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Tror du kan finne noe her, de har masse sånn hjelp til forbrukere: http://forbrukerportalen.no/ Lenke til kommentar
inz@ne Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Du kan bruke Kjøpslovens paragraf 11: "§ 11. Kostnader. Selgeren bærer kostnadene med tingen til den er levert. Paragrafen her gjelder ikke kostnader ved at leveringen blir forsinket som følge av forhold på kjøperens side. " Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Kontakt forbrukerrådet hvis de er vanskelig. Hvilken webshop er det snakk om? Er greit å vite hvor man IKKE skal handle... :smile: Lenke til kommentar
LeD Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Forbrukerkjøpslovens § 30 er nok interessant her: Quote: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren." Du skal altså ikke betale noe som helst for å få utført reparasjon/bytting etter reklamasjon. Dersom selgeren finner ut at det ikke er noe galt med produktet, kan jeg ikke se at loven sier noe om hva som skjer. Generelt gjelder jo at selgeren ikke kan ta betalt for tjenester som ikke er avtalt på forhånd. Selger kan altså ringe og si: "Feilen dekkes nok ikke av garantien. Men vi kan fikse den for kr 850,-" Dette kan du så velge å akseptere. At selger kan ta betalt bare for å undersøke om det er noe galt med produktet, stiller jeg meg skeptisk til. (Det må iallfall avtales svært tydelig på forhånd.) Når det gjelder porto (ved reklamasjon som ikke godkjennes) er jeg også svært usikker. Forbrukerrådet sier bl.a.: : Quote: "NB! Selgeren kan bare ta betalt for reparasjon eller undersøkelse dersom det er avtalt på forhånd og feilen skyldes deg." LeD Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Har også stilt meg tvilende til praksisen som webshopene utfører med at de tar gebyr for feilsøk. Skjønner at de gjør det, for det er sikkert enormt mange som sender inn produkter uten feil for feilsøk. Spørsmålet er om de har lov til det? Lenke til kommentar
Praetorian Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Det er ikke bare webshoper som har denslags praksis ved feilsøking, alle andre firmaer jeg har vært borti følger også linja at dersom du leverer inn noe til reparasjon og det ikke er noe galt med det må du betale for en arbeidstime (som det kalkuleres med da), og det er en 3-400 kr. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Hvorfor skulle de ikke ta gebyr for å teste varer det IKKE er noe galt med? Det er vel ikke deres problem at folk er så kjøttskaller at de ikke får tingene til å virke? Lenke til kommentar
Daron Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 En liten rettelse.. Kjøper er ansvarlig for å levere varen til selger. Dvs, at du må dekke kostnadene for å få varene til butikken.. Hvis butikken må sende den til et verksted, eller til produsent, så er butikken ansvarlig... Jeg vil regne med at de samme reglene gjelder for webbutikker.. Jeg vet at en del webbutikker har en policy at de dekker portoen når de sender varen tilbake til deg.. men jeg tror ikke at de strengt tatt må det... Lenke til kommentar
LeD Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Quote: Den 2002-09-10 11:09, klilleng skrev:Hvorfor skulle de ikke ta gebyr for å teste varer det IKKE er noe galt med? De fleste som reklamerer på et produkt har en grunn til det. Det burde være en selvfølge at selgeren tar en titt på produktet og fastslår om feilen dekkes av reklamasjonsretten uten at kunden må betale for det. I motsatt fall kunne jo kunder bli skremt fra å benytte seg av sine rettigheter, i frykt for å måtte betale. Er du usikker på om et problem dekkes av reklamasjonsretten, er nok det greieste å gi selgeren beskjed om dette før du returnerer produktet. Dersom han da ikke sier svært tydelig at "Du betaler kr. 450,- hvis det ikke er noe galt. Er det OK?", så skal du under ingen omstendighet betale noe som helst. LeD Lenke til kommentar
LeD Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Quote: Den 2002-09-10 11:21, Daron skrev:Kjøper er ansvarlig for å levere varen til selger. Dvs, at du må dekke kostnadene for å få varene til butikken.. Det stemmer jo ikke helt med det forbrukerkjøpsloven sier om at "Avhjelp skal skje uten kostnad (...) for forbrukeren" Å gå til byen og reklamere på et produkt i en butikk gjør man selvsagt for egen regning. Men dersom selger krever at du sender produktet i posten kan det jo bli mye mer kostbart. "Uten kostnad" blir det iallfall ikke dersom du må betale selv... LeD Lenke til kommentar
Creature Skrevet 10. september 2002 Forfatter Del Skrevet 10. september 2002 Quote: Den 2002-09-10 09:44, Insanity skrev:Kontakt forbrukerrådet hvis de er vanskelig.Hvilken webshop er det snakk om? Er greit å vite hvor man IKKE skal handle... :smile: Webshopen er PCMAX Dette er svaret eg fekk av dei: "Dette gjelder kostnader ved; reparasjon/innkjøp av deler/ny erstattningsgjenstand, og ikke frakten. Vi er primært en butikk med fast utsalgssted. Hvis man ikke ønsker å betale frakten, kan man levere gjenstanden i butikken personlig. (som er det vi foretrekker og anbefaler)" Det ser ikkje ut som om dei så mye peiling, for det dei seier er heilt det mottsate som det står på websiden (http://www.pcmax.no/kjopsinf/index.htm): "Denne må sendes som vanlig pakke, IKKE i oppkrav." Ikkje nok med at dei ikkje vil dekket portoen, det tok også VELDIGT lang tid før eg fekk tillsent en ny disk Lenke til kommentar
LeD Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Quote: Den 2002-09-10 12:50, Creature skrev:"Vi er primært en butikk med fast utsalgssted. Hvis man ikke ønsker å betale frakten, kan man levere gjenstanden i butikken personlig. " Dette høres helt urimelig ut fra en nettbutikk med hele Norge som marked. Da burde de også fraråde alle som bor mer enn 30 km fra det faste utsalgsstedet å handle hos dem. Quote: Det ser ikkje ut som om dei så mye peiling, for det dei seier er heilt det mottsate som det står på websiden (http://www.pcmax.no/kjopsinf/index.htm):"Denne må sendes som vanlig pakke, IKKE i oppkrav." Ja, her stod det mye rart... Bl.a.: "Prosessorer har bare 2 måneders garanti p.g.a. at mange overklokker." Bare å skrive noe sånt er lovbrudd. Ordet "garanti" kan man bare bruke når man gir forbrukeren rettigheter utover de lovgitte. Og som PCmax selv sier: "prosessoren [vil] normalt virke 'i det uendelige'". Det skulle vel tilsi 5 års reklamasjonsrett... Videre påstår de at fristen for angrerett er 10 dager. Det riktige er selvsagt 14 dager. Definitivt et firma jeg kommer til å holde meg unna... Quote: Ikkje nok med at dei ikkje vil dekket portoen, det tok også VELDIGT lang tid før eg fekk tillsent en ny disk Etter den nye forbrukerkjøpslovens §30 (som gjelder for alt som kjøpes etter 01.07.02), skal dette ikke ta mer enn 1 uke. LeD [ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-09-10 15:06 ] Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Quote: Den 2002-09-10 15:03, LeD skrev:Etter den nye forbrukerkjøpslovens §30 (som gjelder for alt som kjøpes etter 01.07.02), skal dette ikke ta mer enn 1 uke.LeD Joa, men også her er det et "men". Hvis det vil volde butikken urimelig mye å gi deg ny / reparere på så kort tid, så slipper de. Selvfølgelig er ikke begrepet "urimelig" definert i loven, så det er opp til hver og enkelt butikk å finne sin egen definisjon. :sad: Og postens somling vil jo ikke påvirke de 7 dagene butikken har på seg. Slik at DE har 7 dager fra de får den, ikke fra da du sender den... Lenke til kommentar
Creature Skrevet 11. september 2002 Forfatter Del Skrevet 11. september 2002 Quote: Den 2002-09-10 15:03, LeD skrev:Videre påstår de at fristen for angrerett er 10 dager. Det riktige er selvsagt 14 dager. Definitivt et firma jeg kommer til å holde meg unna... Det er nok best det, for nå svarer dei ikkje engong på mailene mine, det er dårligt! Det ser ut som eg må kontakte forbrukerrådet. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Quote: Den 2002-09-11 11:20, ufo skrev:Joa, men også her er det et "men". Hvis det vil volde butikken urimelig mye å gi deg ny / reparere på så kort tid, så slipper de. Dette unntaket gjelder spesialbygde/tilpassede produkter, svært spesielle og dyre produkter som importeres enkeltvis fra fjerne land, osv... Det vil aldri være urimelig at en masseprodusert lagervare skal leveres på en uke. Dersom det er snakk om reparasjon, har du krav på å få låne et tilsvarende produkt hvis du må vente mer enn en uke. (Du har jo forresten nå rett til å velge mellom reparasjon eller nytt produkt...) Quote: Og postens somling vil jo ikke påvirke de 7 dagene butikken har på seg. Slik at DE har 7 dager fra de får den, ikke fra da du sender den... Postens somling trekkes nok fra ja. Men etter 2 uker er det ihvertfall på tide å slå den røde boka i disken. LeD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå