Gå til innhold

rollebytte for hardisker


Anbefalte innlegg

Hei folks

har nettopp installert harddisk nr. 2, trenger hjelp med følgende:

 

ny harddisk er satt som slave og f:

gammel disk er master og c:

ønsker å bytte om på dette slik at den nye disken blir master c:

 

er rimelig "newbie" på akkurat dette, så jeg hadde håpet at noen kanskje hadde en grei punkt for punkt prosedyre for hvordan dette bør gjøres, tenker spesiellt på hvilke forandringer som må gjøres i bios

 

os: Win XP Pro

 

jobra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579

Dersom du skal sette den nye disken som c: og som master, så må du installere OS om igjen, evt. klone disken og flytte det til den nye.

 

For å få til det du vil, bør du sette den nye disken på primary IDE som master, du kan ikke få den opp som primary master dersom den er satt opp som slave.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Dette er hva du "skal" gjøre:

 

-Bytt jumper instillingene bak på diskene. Slik at den nye blir master og den gammle blir slave.

-Installer windows på den nye disken, gjerne med den gamle disken frakoblet.

-Etter installasjon av windows skrur du av maskinen helt. Kobler til den gammle disken og starter igjen.

-Gå på min datamaskin/my computer, behandle/manage,Harddisk behandling/disk managment der kobler du til den gammle disken og evt formaterer den. (dette er om disken ikke allerede er kommet frem i min datamaskin/my computer.

-I disk behandling kan du også bestemme hvilken bokstav hver "drive" skal ha.

 

Lykke til ;)

 

MVH

Thelle

Lenke til kommentar

Maskinen skal alltid være helt av og kontakten til strømforsyningen koblet fra under "fikkling" med hw i maskinen. Slik at det ikke er noen fare for at noen av komponentene får strøm.

 

Å formatere en "ren" hdd er ingen problemer. Det er som å formatere en helt vanlig brukt en. Det tar windows install seg av ;)

Endret av Thelle
Lenke til kommentar

For å gjøre det litt enkelt kan du bare bytter jumper på disken og bytte navn på diskene i diskbehandling...

Da slipper du installere OS på nytt, om du ikke vil ha OS på master disken.

Er faktisk litt usikker på om windows ikke automatisk setter master disk som C:.

Endret av Doleo
Lenke til kommentar

Vel her er en "liten" oppskrift.

 

Install av windows startes ved booting av cd fra cd-rom.

Om dette ikke skjer automatisk så må du aktivere dette i bios. For å komme inn i bios må du trykke f2, del eller esc (dette er de vanligste bios startings knappene). Det står vanligvis beskrevet hvilken knapp som er den du skal ha.

Gå i bios der du finner "boot" og sett cd-rom som first boot device.

trykk f10 (eller exit+save).

Sett inn xp cd'en og trykk en knapp for å boote fra cd'en når du får beskjed om dette. Og da starter installasjon av windows.

 

Så er det bare å følge "on screen" anvisning og ca 30 min senere har du en ny install av windows.

 

Lykke til.

 

Nå skal lille Thelle lage mat ;)

Lenke til kommentar

ja , d var d jeg tenkta da, stoler ikke helt på den gamle disken lengre, vil bare bruke den som en suppleringsdisk, mulig jeg hiver den ut også.

hva om jeg installerer os på den nye disken før jeg bytter jumpere da?

vil maskina kjenne den igjen når jeg booter?

eller må jeg gjøre noe i bios i tillegg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...