Gjest medlem-16183 Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Hei, etter mange søk i google klarer jeg fortsatt ikke å finne løsningen til problemet mitt, kanskje noen av dere vet løsningen? Jeg har 1 harddisk på IDE 1 og DVD spiller og brenner på IDE 2. Brenner og DVD spiller fungerer fint hver for seg men ikke sammen. Har prøvd nesten alle mulige kombinasjoner men ingen fungerer. Får bare error beskjed i oppstart som sier: Secondary slave - Atapi incompatible press f1 to continiue. EDIT: Secondary Master er DVD spiller koblet med svart kontakt og jumper på master, Secondary Slave er dvd-r koblet med grå kontakt og jumper på slave. Endret 20. mars 2005 av medlem-16183 Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Har du prøvd å sette begge jumperene til "Cable select?" Ikke mye annet jeg kan komme på her. Ingenting som tilsier at det ikke skulle virke slik du har beskrevet oppsettet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Jeg får prøve en gang til, takk for svar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+34151345 Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Jeg får prøve en gang til, takk for svar. Du kan jo prøve å henge leseren som slave til harddisken. Jeg vet bl.a Nero krangler fælt om du har både brenner og leser på samme ide-kanal. Det står å lese om det på hjemmesidene dems tror jeg. Det har noe med direktekopieringen å gjøre. Overbelastning på en kanal som kan føre til feilbrenninger osv. Bare en tanke... Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Å koble en CD/DVD-stasjon på samme IDE-kanal som en harddisk er ofte lite ønskelig, da begge enhetene da vil bli satt til den tregestes DMA-modus. Så hvis CD/DVD-stasjonen er ATA-66 vil også harddisken behandles som en ATA-66 enhet, selv om den er ATA-100 eller 133. Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Aha, da tror jeg jeg skjønner. Men vil ikke det da si at hardisken min som nå er i DMA modus 5 blir satt ned til det maksimale av dvd-r/dvd spiller? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Å koble en CD/DVD-stasjon på samme IDE-kanal som en harddisk er ofte lite ønskelig, da begge enhetene da vil bli satt til den tregestes DMA-modus. Så hvis CD/DVD-stasjonen er ATA-66 vil også harddisken behandles som en ATA-66 enhet, selv om den er ATA-100 eller 133. Dette var i gamle dager med stein gamle chipset ( idag en myte) . Alle IDE kontrollere på "moderne" hovedkort støtter "Independent Master/Slave Device Timing" Dvs. ulik ATA speed på master/slave. Dessuten er optiske kun DMA33 . Endret 21. mars 2005 av syar2003 Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Å koble en CD/DVD-stasjon på samme IDE-kanal som en harddisk er ofte lite ønskelig, da begge enhetene da vil bli satt til den tregestes DMA-modus. Så hvis CD/DVD-stasjonen er ATA-66 vil også harddisken behandles som en ATA-66 enhet, selv om den er ATA-100 eller 133. Dette var i gamle dager med stein gamle chipset . Alle IDE kontrollere på "moderne" hovedkort støtter "Independent Master/Slave Device Timing" Dvs. ulik ATA speed på master/slave. Dessuten er optiske kun DMA33 . Fungerte det, satte bare dvd spillern nederst i kabinettet, takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Dette var i gamle dager med stein gamle chipset ( idag en myte) .Alle IDE kontrollere på "moderne" hovedkort støtter "Independent Master/Slave Device Timing" Dvs. ulik ATA speed på master/slave. Ja ja, da lærte jeg noe nytt i dag også. "Stein gammelt" vil jo i dataverden ofte si for tre måneder siden, så det er vel kanskje ikke helt utenkelig at jeg ikke har fått med meg dette. Mitt Asus A7N8X-hovedkort likte ihvertfall ikke en Mode 4 og en Mode 5 harddisk på samme kabelen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Siden forrige århundre :!: kom i bla bx440 chipset for PIII . "Independent device timing" , virker dog ikke med 40pins ide kabel . Og man kan heller ikke kombinere PIO og DMA på samme . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå