|Flame| Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Noen som kan forklare meg enkelt va en Bong kjøler er, og hvordan et bongkjølesystem virker? Ser mange poster om det, å føler meg litt uttafør med å ikke vite va det er Lenke til kommentar
Lch Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Google er din venn, søk etter "bong cpu cooler" og du får: http://www.overclockers.com.au/techstuff/a_bong/ http://www.lanageddon.com/tech/tech6.shtml Lenke til kommentar
enter Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Jeg aner ikke hva en Bong-kjøler er. - Så på en link. Å forklare systemet med ord er utfordringen da, - siden vi ikke alltid forstår. Er Bong-kjøling en dusjspredning av vann i fall, - som blir luftkjølt i fallet? Er det så enkelt? Lot seg gjøre å forklare jo ... , eller tar jeg helt og holdent feil? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 Vi vet vel alle hva en bong brukes til..kanskje det har noe med å kjøle ned ved å filtrere lufta (røyken) gjennom kaldt vann før den suges inn i vifta (lungene)? who knows..snodig navn var det. Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 29. juni 2002 Del Skrevet 29. juni 2002 når vannet faller gjennom bongen kjøles vanndråpene i luften og du får en kjøleeffekt. Lenke til kommentar
|Flame| Skrevet 30. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2002 Altså: En Bong er et "tårn" som vannet fallet gjennom i fritt fall, for kjøle vannet ned? Altså man trenger ikke radiator? Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 ja bongen er radiatoren. ser hos de som har laget seg slike med stor størrelse at de får lavere temperatur enn romtemperatur. dette er fordi fordampningen av vanndråpene som farer gjennom luften skaper underkjølning. Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Hchello! En bong er en grei nok løsning, særlig for folk som har store heatloads i vannsystemet. Tenker da på folk som har pelts, skejrmkortkjøling osv. i tillegg til vanlig CPU og/eller chipsetkjøling.. Det som er litt kjedelig med en bong (jeg holder å å sette sammen en nå), er støyen fra vannet som hamrer ned mot vannflata i bunnen av bongen.. Det blir faktisk MYE støy. Jeg planelegger å løse dette ved å legge inn noen "filter" el. med 10-20 cm mellomrom nedover i røret. Filterne bremse vannet og sørge for at det ikke treffer vannflata i bunnen med stor fart.. Filterne vil nok også dempe en del lyd.. Forhåpentligvis vil det kunne gå nok luft gjennom filterne selv om de blir våte.. Noen som har forslag til hva jeg kan bruke som filter? Tenkte litt på en enkel svamp.. Noen tanker? Henning Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Zabre: Det første jeg kom på som kanskje kan funke, er og kjøpe disse bilvaskesvampene, og skjære tynne skiver av de. Vask ut såpen :wink: Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Hei igjen Joda, jeg har prøvd med en svamp i bunnen. Jeg har prøvd å vaske ut såpen også, men det var ikke mulig :wink: Saken er at det plasker ganske bra det også.. Jeg skal nå prøve å få til det som Arctic beskriver. Vet ikke helt hvordan jeg skal få "svampskivene" til å henge der i røret, men jeg finner nok på noe! Henning Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Stikk på fyllinga, og hent noen sykkeleiker. De er rustfrie og passe stive. Kapp to lengder tilsvarende diameteren på røret. De er bare og kile fast i et kryss. Så legger du bare svampen oppå dette. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Eller, for de late av oss, som ikke gidder å finne en sykkel, så burde vel pianotråd funke :smile: Er pianotråden rustfri? Har vel ikke utsatt pianotråd for de helt store vannmengdene over lang tid. Pianotråd er ikke dyre sakene heller, kanskje 10kr for en meter.. Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 hei hva med å bruke neopren til å isolere lyden? 1 cm tykk så er det ikke mye diskant som kommer igjennom. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Quote: Den 2002-07-08 22:33, minimum payne skrev:hei hva med å bruke neopren til å isolere lyden?1 cm tykk så er det ikke mye diskant som kommer igjennom. neopren? Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 8. juli 2002 Del Skrevet 8. juli 2002 Angående den svamp-støydempingen vil jeg foreslå å ikke dekke hele rørsnittet i hvert lag, men lage det sånn at luften fra viften kan passere fritt oppover. Bildet forklarer bedre: Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Vil ikke bongeffekten forsvinne vis m,an har massesvamper oppover i røret da? En annen ting, hvordan skal du feste svampene? De kommer til og bli veldig tunge når vanne samler seg opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå