marw_the_big_headed_rhino Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Heisann! Når jeg installerte Mandrake 9.2 har jeg fått et pussig lite problem. Skjermbildet er altfor stort i forhold til min 15 tommers skjerm. Men jeg har kun to valg når det gjelder oppløsning. Altfor stort, og altfor lite. Noen forslag til hvorfor så få valg? Endret 20. mars 2005 av bono_head Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 For høy oppløsning? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Kjør "xf86config" og endre oppløsningen. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 Hvordan kjører jeg det? Jeg er litt blank på linux foreløbig... Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Hvordan kjører jeg det? Jeg er litt blank på linux foreløbig... Det kan helt sikkert endre oppløsningen grafisk et sted. Let litt i menyene, så er det der helt sikkert. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Begynn med å trykke "ctrl alt +" og "ctrl alt -" da endrer du oppløsningen. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Allrighty then! Skal gjøre det. Har forresten skrudd ned oppløsningen til 640X480 og da ble skjermen til forholdsvis normal størrelse... Virker som jeg bare får utsnitt av skjermen når den settes til større oppløsning. Og det er veldig plagsomt i lengden å jobbe kun med et utsnitt. Endret 21. mars 2005 av bono_head Lenke til kommentar
zyp Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Det kommer av at du bruker skjermdrivere som ikke støtter større fysisk område. Hvis du skrur oppløsningen lengre opp så kan du bare se et utsnitt av gangen. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2005 Det er et integrert skjermkort, slik at det kanskje kan være derfor. vet ikke jeg. kjipt er det ihvertfall. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Nevnte ikke jeg at du sannsynligvis må bytte skjermdriver for å løse problemet? Er lurt å lese mellom linjene. Post gjerne din /etc/X11/xorg.conf her, da er det nok lettere å hjelpe. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Hvis det er problem med grafikk-drivere: Kanskje en ide å oppgradere Mandrake også? (10.2 snart ute nå.) Du kan sette vel sette skjermoppløsninga i Mandrake Control Center (starter fra system-menyen eller med drakconf fra kommandolinja når du har su'a til root)? Går iallfall i 10.x. Problemet ditt er nok at det er bedt om større oppløsning/oppfrisking enn kombinasjonen grafikkbrikke/skjerm klarer, da må du prøve deg fram til noe som funker. Kanskje må du sette monitor-verdiene for horisontale/vertikale frekvenser manuelt, hvis systemet ikke har greid å oppfatte dem riktig. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Litt rart at jeg får perfekte verdier hvis jeg har windows xp? Har hatt 10.0 installert på maskinen, men grafikken blir helt "scrambled" slik at det er umulig å se noe. Blir akkurat samme dritten på Suse Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Litt rart at jeg får perfekte verdier hvis jeg har windows xp? Har hatt 10.0 installert på maskinen, men grafikken blir helt "scrambled" slik at det er umulig å se noe. Blir akkurat samme dritten på Suse Det er overhode ikke rart, hvis du tenker over det... Jeg er ganske sikker på at problemet ditt er lett, men du må poste detaljer om hardware og X-oppsettet (som du er oppfordra til) hvis vi skal kunne hjelpe deg. Jeg får forresten sånn "scrambled" grafikk når jeg fyrer opp min bærbare (Mdk 10.1), den retter seg når jeg skifter oppløsning fram og tilbake med ctrl-alt-+ og ctrl-alt--. Alternativt tar ned X med ctrl-alt-F1 og drar det opp igjen med ctrl-alt-F7. Gidder ikke prøve å fikse den ruskedetaljen, etter oppstart er alt perfekt. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Hvordan kjører jeg det? Jeg er litt blank på linux foreløbig... Åpne en konsoll og kjør dette: su - xf86config Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå