Gå til innhold

DVD (og cd) brenning i raid 4?

Anbefalte innlegg

Det begynner å bli en del år siden det var stort å ha en pc med cd-brenner. HD var dyrt og cd'r ble brukt som lagringsmedier.

For en tid tilbake hadde jeg bruk for endel filer som ligger på noen av de første cd'ne jeg brant, og huff (les FAAN) så mye lesefeil det var!

Det er lenge siden harddisker ble såpass rimelige at jeg gikk over til å heller bruke en haug med disker enn cd'r. Så kom dvd brennere for privatmarkedet. Platene har blitt rimelige. Det har harddisker også, men dvd brenning har blitt det rimeligste pr. MB. Det er derfor fristende å igjen prøve optisk lagring av data.

Jeg har ikke lyst til å oppleve det samme igjen - at om et par år er platene fulle av lesefeil, og jeg har ikke lyst til å brenne to kopier av alle plater.

Tankene løp litt utenfor der de skulle ha vært, og jeg kom til å tenke på raid løsninger for brente medier. F.x. i raid4 har man en rekke lagringsdisker, og en ekstra disk som holder paritet for de andre. Det kunne man vel også gjort for dvd/cd?

Si at man brenner en dvd. På hd holdes et image av platen, som blir beholdt som paritetscache på hd dersom brenningen var vellykket.

Så brenner man en plate til (med annet innhold). Hvis brenningen var vellykket blir image av den platen xor'et med paritetscachet image av det første platen.

Og slik fortsetter man. Når man så har brent 3-10 plater (avhengig av hvor høy sikkerhet man vil ha) brenner man ut paritets imaget, og starter med blank cache ved neste brenning.

Hvis en plate så skulle få lesefeil kan man rekonstruere tapte data ved å xore data på de andre platene i serien.

Man må selvsagt ha mulighet til å unta en brenning fra paritets genereringen. F.x dersom man brenner en plate man ikke skal beholde selv.

Ulempen med dette er selvsagt at dersom man mister/kaster/gir bort en plate som har vært med i paritetsberegningen mister man også muligheten til å rekonstruere data som ikke er lesbare.

Noen synspunkter på denne ideen?

Noen andre løsninger for å gjøre lagring på cd/dvd sikkrere?

Noen som kjenner til programmer som gjøre noe tilsvarende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...