Gå til innhold

Hvilket harddisk kabinett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle her har visst påvist at FW er raskere enn Usb2.0 i praksis. Spørsmålet er vel egentlig om hastigheten er det overordnede på en ekstern HD?

USB2.0 legger mer beslag på CPU resurser og er derfor i praksis tregere en FW selv om den teoretiske overføringshastigheten er høyere for USB2.0. Dette er sant.Men det har imidlertid ingen praktisk betydning med mindre man definerer sitt behov i en av to grupper: HASTIGHET eller PRIS. Dette vil effektivt eliminere FW alternativet. For selv om det er raskere enn USB2.0 så vil ikke prisøkningen forsvare investeringen.

Altså: Billigste alternativ er USB2.0, hvis det ikke er raskt nok så legger man i litt ekstra, ikke til FW versjon, men dual løsning som støtter paralell overføring over begge grensesnitt.

Vet ikke om det har blitt nevnt i tråden, men du bør også se om det finnes et kabinett som er greit å sette i stack i tilfelle senere oppgraderinger. For ikke å snakke om at du kanskje en dag vil putte harddisken din i en stasjonær maskin. Da er det greit å fremdeles kunne bruke kabinettet med 5 1/4" enheter, som en DVD brenner for eksempel. Da kan man greit få brent ut fra begge maskinene.

Edit:

Jeg ser noen av de eksterne kabinettene i dag støtter s-ata, hva skal man med det dersom man har en p-ata disk spør du? Glad you asked, denne saken;

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118375&cks=SER

Gjør nemlig din p-ata disk om til en s-ata, eller rettere sagt tillater deg å bruke din p-ata disk på s-ata kontrollere av silicon image typen.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307380&cks=PRL

Og med denne saken får du 2 s-ata porter på din laptops pcmcia port, om det er silicon image controller på den har jeg ikke funnet ut. Verdt en tanke uansett, s-ata har jo teoretisk båndbredde på 150MB/s mens FW/USB2.0 har 50/56MB/s.

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar

Har nå ICY box med fw og usb2 for ide hdd med en gammel 120gb disk som bråker fælt!

I følge HD Tach, så bruker harddisken 0% av CPU`en min :)

Har Pentium M 2.0Ghz :)

Eneste minusset eg kan komme på er korte kabler, men har skaffet meg en forlengingskabel, men den gjør at hastigheten blir mindre ;)

EDIT: Forlengingskabelen er en billig sølv kabel, med den så ble hastigheten 18mbps, med bare kabelen som følgte med kabinettet så oppnådde eg nå 87,9mbps :D

Endret av e_hamre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...