reallars Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Det står at den støtter IDE ATA 100/133. SATA er vel ATA-150, er det ikke? Så jeg regner med at det kabinettet bare støtter gamle ikke-SATA.disker. Lenke til kommentar
gadus Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Du må ikke engang tenke på USB 2.0 i forhold til firewire. Selv firewire 400 er mye kjappere enn USB 2.0. Sjekke test gjennomført av hw.no: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=3642&side=4 Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Ja skal ha FW, så det blir nok en icybox, grusomt dyrt men skit på. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Firewire er mye bedre enn USB 2.0. Har selv opplevd at når USB-harddisken jobbet for fullt, da ble musen treg/hakkete. Dette fordi USB-kontrolleren ikke klarte å gi nok båndbredde til både mus og harddisk. Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 FW bruker mindre av CPU`en og, derfor er FW best til ekstern harddisk. Så eg skal bestille icybox med FW iløpet av uken. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Alle her har visst påvist at FW er raskere enn Usb2.0 i praksis. Spørsmålet er vel egentlig om hastigheten er det overordnede på en ekstern HD? USB2.0 legger mer beslag på CPU resurser og er derfor i praksis tregere en FW selv om den teoretiske overføringshastigheten er høyere for USB2.0. Dette er sant.Men det har imidlertid ingen praktisk betydning med mindre man definerer sitt behov i en av to grupper: HASTIGHET eller PRIS. Dette vil effektivt eliminere FW alternativet. For selv om det er raskere enn USB2.0 så vil ikke prisøkningen forsvare investeringen. Altså: Billigste alternativ er USB2.0, hvis det ikke er raskt nok så legger man i litt ekstra, ikke til FW versjon, men dual løsning som støtter paralell overføring over begge grensesnitt. Vet ikke om det har blitt nevnt i tråden, men du bør også se om det finnes et kabinett som er greit å sette i stack i tilfelle senere oppgraderinger. For ikke å snakke om at du kanskje en dag vil putte harddisken din i en stasjonær maskin. Da er det greit å fremdeles kunne bruke kabinettet med 5 1/4" enheter, som en DVD brenner for eksempel. Da kan man greit få brent ut fra begge maskinene. Edit: Jeg ser noen av de eksterne kabinettene i dag støtter s-ata, hva skal man med det dersom man har en p-ata disk spør du? Glad you asked, denne saken; http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118375&cks=SER Gjør nemlig din p-ata disk om til en s-ata, eller rettere sagt tillater deg å bruke din p-ata disk på s-ata kontrollere av silicon image typen. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307380&cks=PRL Og med denne saken får du 2 s-ata porter på din laptops pcmcia port, om det er silicon image controller på den har jeg ikke funnet ut. Verdt en tanke uansett, s-ata har jo teoretisk båndbredde på 150MB/s mens FW/USB2.0 har 50/56MB/s. Endret 27. mars 2005 av Joey1313 Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 (endret) Har nå ICY box med fw og usb2 for ide hdd med en gammel 120gb disk som bråker fælt! I følge HD Tach, så bruker harddisken 0% av CPU`en min Har Pentium M 2.0Ghz Eneste minusset eg kan komme på er korte kabler, men har skaffet meg en forlengingskabel, men den gjør at hastigheten blir mindre EDIT: Forlengingskabelen er en billig sølv kabel, med den så ble hastigheten 18mbps, med bare kabelen som følgte med kabinettet så oppnådde eg nå 87,9mbps Endret 2. april 2005 av e_hamre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå