ZolidZnak Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Jeg har et snodig problem som jeg ikke finner helt ut av. Kan liste opp pc spec'ene først: P4 3Ghz Socket 478 1Gb RAM Corsair Abit AI7 Mainboard Asus X800 Pro Vivo @ XP PE 1x WD 250Gb HDD S-Ata 1x WD 36,7Gb Raptor HDD S-Ata 1x Seagate Barracuda 80Gb HDD S-Ata Asus CD-Brenner MSI DVD-Brenner Sound Blaster Audigy 2 ZS Chieftec 360W PSU Chieftec Dragon MidiTower 3 Kabinett vifter, en i front for å kjøle harddiskene, og to bak over CPU-kjøler. Pcen fungerer knallgodt, har aldri hatt noen problemer bortsett fra dette. Alle delene untatt PSU'en, kabinettet og 80gb harddisken kjøpte jeg ny i høst for å bygge meg ny pc. Og den fungerer som sagt bra, men CPU-temperaturen er urovekkende høy. Den ligger på ca. 58 grader idle og går gjerne opp mot 65 grader når det load. I noen situasjoner kryper den til og med opp til nærmere 70 grader og da begynner hovedkortet å si ifra. Siden jeg hadde boxed vifta tenkte jeg at jeg trengte å kjøpe ny CPU-kjøler, og valget falt på Gigabyte 3D Cooler Pro. Problemet når jeg satt den i var at temperaturen ikke ble noe lavere, samtidig som det begynte å pipe og ule som bare det etter en stund med denne vifta, som til tider resulterte i at pcen slo seg av. Jeg byttet tilbake til boxed vifta og ting var som før. Så begynte jeg å undersøke litt med strømkrav. Ifølge en "PSU-kalkulator" trengte jeg en PSU på minst 410W for å drive pcen min. Så til syvende og sist lurer jeg på: Kan det at jeg har for liten PSU ha noen betydning for CPU-temperaturen og den dårlige ytelsen på cpu-kjølerne? Er det pga av at cpu-vifta går for "tregt" som følge av lite tilgjengelig strøm at temperaturene er så høye? Er det fordi Gigabyte kjølern krever mer strøm en standardkjølern og derfor oppfører seg sånn? Betyr dette at problemet blir løst om jeg kjøper meg større strømforsyning? Fins det programmer som jeg kan måle slikt med? Tror dere jeg kan ha koblet noe feil? Alle svar mottas med takk, for nå har jeg veldig lyst til å finne ut av dette Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Banalt spørsmål... Men stiller det likevel. Blåser kabinettviftene rett vei ? Den mest effektive kjølingen er løsningen med flest vifter som blåser ut bak. Det gir undertrykk i kabinettet. Da trekker det kald luft inn i alle sprekker. Ulempen er at USB-porter og alle andre åpninger fylles med støv Har du flest vifter som blåser inn i front/side kan du sile støvet med filter på dem. Men denne løsningen er ikke så effektiv med tanke på kjøleeffekt. Hmmm..... To sure smilies på luftkjøling Jeg har da ingen skjult agenda for å promotere vannkjøling Eller... Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Jeg har valgt å la alle viftene blåse inn med filter foran viftene. Det ser ut som en grisesti i kabinettet med undertrykk. Det gir da en liten effekt ved å la de to viftene i nærheten av CPU`en blåse ut. Best er det nok å la de viftene som blåser inn være av en kraftigere type, enn de som blåser ut. Så slipper du i hvertfall for mye støv. Støy er da ikke å foretrekke for mye, og min trang til superkjøling har gitt meg hele 15 vifter. Vannkjøling er å tingen på sikt. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Inn framme, ut bak så skal du se det ordner seg Lenke til kommentar
ZolidZnak Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 Takker for svar. Jeg har testa med viftene i alle mulige kombinasjoner, uten at det hjalp stort. Nå blåser de to bak ut, og det i front trekker inn. Skal disse viftene ha så mye å si for cpu-tempen uansett? Og ingen som har peiling på de andre spørsmålene vedrørende psu'en og den andre cpu-vifta? Lenke til kommentar
ZolidZnak Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Jeg prøvde å ta ut cd-romen og diskettstasjonen for så å koble i Gigabyte kjølern min kombinert med ny kjølepasta. Temperaturene holder seg mellom 52 grader idle og til 60 grader load, dette er vel fortsatt ganske mye? Merker også at uGuru rapporterer at PSU'en min har en temperatur på 52-53 grader, er dette normalt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå